Avean Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Noen flere enn meg som har problemer med ytelse i ulike kompresjonsprogrammer ? Det tar meg over 20 minutt å pakke ut 4gb med en Core 2 E6600 mens det tok meg 3-4 minutt med min gamle 3.0Ghz. Er det noe innstillinger jeg har gått glipp av ? Nye Winrar skal jo faktisk støtte disse prosessorene også. Vet ikke hvor jeg skal begynne engang å feilsøke. Dette gjelder ikke bare Winrar, men alle kompresjonsprogrammer jeg har prøvd. Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 (endret) Du burde jo ha listet, hvilken hardware du har. Er jo umuligt for os å gætte på det - og kan derfor ikke hjelpe! PS. Et løyent problem du har - da C2D vanligvis utmerker sig innen komprimeringsprogrammer. Kan f.eks ses her! (nederst på siden) Kimmer Endret 15. oktober 2006 av Kimmer Lenke til kommentar
tobbesen Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 hvis du har lite internminne: under 1 gig så kan det by på problemer Lenke til kommentar
Avean Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2006 CPU: Intel Core 2 E6600 (Stock, Ikke overklokket) Mem: 2048MB Kingston 667Mhz GPU: Geforce 7900GTX Mb: Gigabyte 965P DQ6 Har lest litt om SpeedStep men etter hva jeg fant ut så har ikke hovedkortet denne funksjonen. Egentlig når jeg tenker meg om så er CPUen generellt veldig treg. Når jeg skulle kopiere og ta backup av mine gamle disker brukte jeg over en time på 70gb. Husker ikke hvor lang tid jeg brukte med min gamle 3.0Ghz men det gikk jævlig fort egentlig. Men jeg merker ingenting i spill men det er kanskje ikke så rart da prosessoren ikke blir brukt så mye. Lenke til kommentar
mar Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 CPU: Intel Core 2 E6600 (Stock, Ikke overklokket)Mem: 2048MB Kingston 667Mhz GPU: Geforce 7900GTX Mb: Gigabyte 965P DQ6 Har lest litt om SpeedStep men etter hva jeg fant ut så har ikke hovedkortet denne funksjonen. Egentlig når jeg tenker meg om så er CPUen generellt veldig treg. Når jeg skulle kopiere og ta backup av mine gamle disker brukte jeg over en time på 70gb. Husker ikke hvor lang tid jeg brukte med min gamle 3.0Ghz men det gikk jævlig fort egentlig. Men jeg merker ingenting i spill men det er kanskje ikke så rart da prosessoren ikke blir brukt så mye. 7073612[/snapback] Har du sjekket at UDMA er aktivert? Hender at Windows føler for å bytte til gode gamle PIO mode, og da går alt tregt (veldig tregt). Lenke til kommentar
Avean Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2006 (endret) Det gjelder vel bare ide disker ? Kjører med 150gb nye Raptor disker i Raid0. Googlet litt og virker som det er jævlig mange som sliter med ytelse generellt i Windows med Core 2 prosessorene. Annen ting jeg begynner å tenke på nå, i CPU testen i 3DMark06 så greide den å rendre kun 1 ramme i sekundet. Forrige prosessoren greide vel omkring 8-10. Noe må være alvorlig galt . Endret 15. oktober 2006 av Avean Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 (endret) Ser ut som det er et I/O (harddisk) relateret problem. Hos GigaByte finner du: Nyeste BIOS oppdatering Nyeste Chipset-driver Sjekk harddisk oppsett i BIOS og Windows. Sjekk dine temperaturer. Slå av ThemalThrottle i BIOS. Bruker du WinXP Home? PS. Hos mig mig rykker det helt villt bra med min E6600 og et ultra ekstremt billigt ASRock hovedkort (og WinXP SP2 Pro). Kimmer Endret 15. oktober 2006 av Kimmer Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 hvis du har lite internminne: under 1 gig så kan det by på problemer7073610[/snapback] Kan du begrunnet det? Winrar bruker jo knapt minne i det hele tatt. Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Googlet litt og virker som det er jævlig mange som sliter med ytelse generellt i Windows med Core 2 prosessorene. 7073679[/snapback] Kan du dokumentere din observation litt bedre? Evt linke til tester/tråde med disse 'jevlig mange' folks ytelses problemer med C2D og Windows? (Ja unnskyll - men jeg har mistanke om, at det er ITavisen's forummer du refererer til) Kimmer Lenke til kommentar
Avean Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2006 Nei, Tomshardware sine forum. Nyeste bios F6 er installert samt nyeste chipset drivere. Kan ikke fatte og begripe hva som er feilen. Men er fortsatt usikker på om dette bare er Winrar relatert eller som selve ytelsen til CPUen mangler. Hva er normalt å få under 3DMark06 sine CPU Benchmarks ? Der har jeg konstant 1fps. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Jeg trodde 1fps i 3DM.06 var veldig normalt, selv for ganske kraftige prosessorer? Ellers er vel WinRar ganske avhengig av god fart på harddisker/kontrollere. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Write caching bør i alle fall være aktivert på RAID-kontrolleren. Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 (endret) Nei, Tomshardware sine forum. Nyeste bios F6 er installert samt nyeste chipset drivere. Kan ikke fatte og begripe hva som er feilen. Men er fortsatt usikker på om dette bare er Winrar relatert eller som selve ytelsen til CPUen mangler. Hva er normalt å få under 3DMark06 sine CPU Benchmarks ? Der har jeg konstant 1fps. 7074286[/snapback] Vi må konstantere, at ditt problem ikke er grafikkort-relateret - og det er derfor ingen vits i å bruke et testprog som 3DMArk06. Bruk hellere programmer som f.eks: SuperPI (ved test av 1M calc bør din E6600 ligge rundt 21-23 sekunder) PCMark04 eller 05 (resultater kan sammenliknes med tilsvarende systemer på Nettet eller post dem her) Finnes mange versjoner av WinRAR ute på 'Nettet' - IMHO er v.3.20 en litt eldre men stadig fullgyldig versjon. Endret 15. oktober 2006 av Kimmer Lenke til kommentar
CoolDuckie Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Noen flere enn meg som har problemer med ytelse i ulike kompresjonsprogrammer ? Det tar meg over 20 minutt å pakke ut 4gb med en Core 2 E6600 mens det tok meg 3-4 minutt med min gamle 3.0Ghz.Er det noe innstillinger jeg har gått glipp av ? Nye Winrar skal jo faktisk støtte disse prosessorene også. Vet ikke hvor jeg skal begynne engang å feilsøke. Dette gjelder ikke bare Winrar, men alle kompresjonsprogrammer jeg har prøvd. 7073399[/snapback] Hvor pakker du filen ut fra. Vet at DS3 ihvertfall har problemer med at optiske drev blir kjørt i PIO modus. Kanskje det gjelder DQ6 også. CD Lenke til kommentar
andreash Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Noen flere enn meg som har problemer med ytelse i ulike kompresjonsprogrammer ? Det tar meg over 20 minutt å pakke ut 4gb med en Core 2 E6600 mens det tok meg 3-4 minutt med min gamle 3.0Ghz.Er det noe innstillinger jeg har gått glipp av ? Nye Winrar skal jo faktisk støtte disse prosessorene også. Vet ikke hvor jeg skal begynne engang å feilsøke. Dette gjelder ikke bare Winrar, men alle kompresjonsprogrammer jeg har prøvd. 7073399[/snapback] Jeg har akkurat samme problemet. Mitt oppsett er: CPU: Core 2 Duo E6600 2.4 HK: Asrock Conroexfire-Esata2 GPU: Asus G-Force 7900GT Ram: 3 GB DDR2 533 minne HD: WD Sata2 disker Gikk fra en P4 3.0 Ghz Prescott med samme HK. Det eneste jeg har gjort er å fysisk bytte CPU. Kjempeirriterende. Noen som har forslag? Andreas Lenke til kommentar
Silverfox2 Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Har ikke noe godt svar, men hvor lang tid bør han bruke på å pakke ut en rar fil på 4 gb ? Har du soste versjon av winrar, det skal visstnok ha supprt for dualcore. Lenke til kommentar
andreash Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Har ikke noe godt svar, men hvor lang tid bør han bruke på å pakke ut en rar fil på 4 gb ? Har du soste versjon av winrar, det skal visstnok ha supprt for dualcore. 7282899[/snapback] Hmm, ser ut til at jeg bruker en gammel versjon. Skal prøve med nyeste versjon. BTW: Brukte i underkant av 40 minutter på å pakke ut 4,5GB. Det er MYE mer enn jeg brukte før. Kommer tilbake med info med ny Winrar. Andreas Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Hvordan er prosessorbruken når du kopierer filer? (Kun ren kopiering, ikke utpakking). Ligger den konstant på 100% har du nok et PIO-problem. Og ja; RAID-kontrollere bruker også PIO/DMA til overføring, med mindre det er SCSI-RAID du har. Men det er ikke alltid lett å sjekke eller bytte modus på mange RAID-kontrollere. På mine kontrollere kan jeg sette modus i BIOS-en til kontrolleren, men kan ikke uten videre sjekke modus i windows. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 (endret) Har ikke noe godt svar, men hvor lang tid bør han bruke på å pakke ut en rar fil på 4 gb ? Har du soste versjon av winrar, det skal visstnok ha supprt for dualcore. 7282899[/snapback] Har ikke målt tiden nøyaktig, men bruker neppe mer enn ett par min på å pakke ut en 4GB datafil med WinRAR(har også ett C2D E6600 oppsett). Min opplevelse er at WinRAR er det kjappeste komprimeringsprogrammet for mitt oppsett(bruker siste versjon), etter at jeg gikk over til E6600 har jeg ikke brukt andre komprimeringsverktøy, både WinZIP og WinACE er lagt på hylla. Edit: Bruker 64bit Windows XP Pro akkurat nå, men kan rapportere om samme observasjon under 64 bits Vista RC2. Endret 15. november 2006 av kindings Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 (endret) hvis du har lite internminne: under 1 gig så kan det by på problemer7073610[/snapback] Kan du begrunnet det? Winrar bruker jo knapt minne i det hele tatt. 7073739[/snapback] Kan kanskje svare på denne jeg. Selv om Winrar.exe i seg selv bruker lite minne bruker Windows masse minne til caching av filene som leses og skrives. Windows bruker faktisk samme logikk(les:kode) som for pagefilen når det leses og skrives til filer. Aka filene mappes inn i minnet som file-backed paged memory. Det kan da skrives og leses med samme logikk som for memaccess mellom filer. Pagemanager bruker available memory for bestemme hvor mye read-ahead den allokerer, hvor mange dirty-pages som kan holdes før flush(hvis write cache er enablet) og hvor mye av skrevet data som holdes i minnet etter flush. Så om du har lite minne ledig så har også Windows lite minne den kan bruke når filer mappes, og mye mer skjer mot disk direkte istedet for in-memory. For utpakkingens del er det read-cache som er alfa og omega. Write-cache hjelper kun til batch-writing. Det som er skrevet leses aldri igjen (vanligvis), så flushed-holdbacking har ingen innvirking. Pagemanageren fungerer da som en read-ahead cache for winrar, men winrar belastes ikke for denne minnebruken. Men til dette aktuelle problemet så skal ikke dette ha så mye å si, med mindre mange andre programmer kjører samtidig og har brukt opp alt minnet. 1GB til utpakking holder i massevis. Endret 15. november 2006 av johneinar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå