Judas Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 10 oktober gikk jeg meg en tur i skogen, været var praktfullt og glimrende muligheter for å ta gode bilder. Jeg legger noen her som jeg ble relativt fornøyd med. Jeg vil gjerne høre litt kritikk. Er bildene ltit uskarpe? Føler at de kan være en tanke slørete. Jeg vet at det er litt flares på bilde 34, og det er litt uheldig. Bildene er tatt med F/6-8 og vel rundt 1/200-250s lukkertid, med ISO 80 og et Lumix Fz20-kamera. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Det var fine motiver, spes bildet til høyre. Desverre er det lysartefakter fra objektivet, i tillegg er det utbrente høylys på høyre side (på bilde til høyre). Burde vært undereksponert og deretter kompensert for lite lys skyggepartiene i et billeddbehandlingsprogram. Lenke til kommentar
Judas Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2006 Det var fine motiver, spes bildet til høyre. Desverre er det lysartefakter fra objektivet, i tillegg er det utbrente høylys på høyre side (på bilde til høyre). Burde vært undereksponert og deretter kompensert for lite lys skyggepartiene i et billeddbehandlingsprogram. 7073031[/snapback] Takk for tilbakemelding. Jeg er ganske enig med kritikken, jeg kjørte alt på manuelle innstillinger og hadde faktisk utbrente partier i bakhodet, men var litt redd for å miste kontrasten ved enda mindre eksponering. Var det ubegrunnet frykt? Får man med seg alt av informasjon i bildet om man underkeksponerer? Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Det var fine motiver, spes bildet til høyre. Desverre er det lysartefakter fra objektivet, i tillegg er det utbrente høylys på høyre side (på bilde til høyre). Burde vært undereksponert og deretter kompensert for lite lys skyggepartiene i et billeddbehandlingsprogram. 7073031[/snapback] Takk for tilbakemelding. Jeg er ganske enig med kritikken, jeg kjørte alt på manuelle innstillinger og hadde faktisk utbrente partier i bakhodet, men var litt redd for å miste kontrasten ved enda mindre eksponering. Var det ubegrunnet frykt? Får man med seg alt av informasjon i bildet om man underkeksponerer? 7073053[/snapback] Utbrente partier i høylys kan man nesten ikke gjøre noe med etterpå. Hvis du undereksponerer er det lettere å hente frem detaljer i skyggene senere, kontrasten likeså. Overeksponerer du så kan detaljer være tapt for alltid. Spes i ditt bilde til høyre er det stor dynamisk omfang, slike motiver lønner det spesielt å undereksponere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå