Red Frostraven Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 (endret) Tittelen referer til idiotisk som i: "idiote -- Late latin version; uneducated or ignorant person" Kom med forslag; jeg er interessert i å lage en list over flest mulig misbrukte fraser. Et tempel av intetsigende men populære, populistiske påstander som politikere og media klarer å lire av seg i fleng. Det har irritert meg grenseløst de siste par hundre debattene i media at de følgende ordene har blitt brukt som hagl mot all opposisjon i en politisk leirdueskyting: "Løftebrudd" -- Ordet blir brukt så ofte, men det blir *sjeldent* referert til hvilket løfte som er brutt, og hvordan det løftet lød. Alle som bruker ordet løftebrudd uten å konkret referere til en post i partiprogrammer eller til en spesifikk erklæring burde bli sparket i lysken av en russisk 1. divisjonspiller som rykket ned dagen i forveien. "Sosialist;(er/ene)" -- Det har aldri vært en sosialistisk regjering i Norge, og det har *aldri* vært en oppslutning på 10% eller høyere for et sosialistisk parti. SV er sosialdemokratiske med noen få sosialistiske tendenser. De som kaller regjeringen sosialistiske, eller referer til Høyre / FRP / Venstre / KRF som "alternativet til en sosialistisk regjering" burde gå andre og tredje klasse om igjen. "Aldri før har noen regjering brukt mer penger på(...)" -- Wow... Bare... wow... Jeg elsker denne ordbruken. Så lenge landet går i pluss-- så vil prisene stige -- og alt vil koste mer penger. Inkludert det som regjeringen da må bruke mer penger på, og sikkert mer penger på enn noen gang tidligere; fordi vi har hatt økonomisk vekst. Det at vi må bruke mer penger på noe betyr bare at politikerene ikke har ruinert landet. Denne frasen kan ofte bety at ingen har giddet å prioritere dette forsømte samfunnsgodet de siste X årene. Noe som *igjen* ikke er noe å skryte av. Dessuten holder ikke argumentet vann; Det sier ingen ting om hvor mye som er brukt og ikke minst: Hvor mye som TRENGS, OG HVORFOR! Folk som bruker denne frasen burde bli fratatt sin rett til å stemme. "Norge går så det suser!" -- Det stemmer. Vi har olje. Så vi trenger verken jobbe hardt eller mye for å tjene like mye penger som folk i resten av verden. Mer spesifikt; vi har høyere "KJØPEKRAFT". Lønn er urelevant med skattenivået i norge. Det blir mer relevant å sammenligne hva vi har etter skatt, og hva vi har råd til å kjøpe av goder i forhold til resten av verden. Vi vinner. Vi kan kjøpe mer bensin, mer melk, mer egg, mer vin og mer hytter enn noen befolkning i noe annet land. (Og folk er dumme nok til å klage på "skattenivået".) Norge er ett rikt på grunn av olje og vannkraft, samt gode handelsavtaler og i økende og synkende grad, fisk. At noen tar kreditt for at de *ikke* kjører Norge i grøften samtidig som de klarer å *la være* å tenne fyr på oljeplattformene og sprenge åpen oljefeltene er ganske drøyt. Selv SV og FRP kan regjere i Norge uten at vi mister evnen til å kjøpe safran til tunfisk-salatene våre. "X% lønnspålegg" -- Prosent er like relevant for lønnen din som piss er for kloakken. La oss få alle disse tallene i kroner og øre, takk..! Prosent er å skjule offentlige tall fra den gemene hop; det gir ingen åpenhet for diskusjon. Jeg like å få vite lønn i kroner, eller så burde det være en grunnlønn, og så får alle % av den grunnlønnen-- først da er lønnstillegg relevant gitt i %. Intill da, si heller: Arbeiderene på margarinfabrikken får tillegg på 1450 kr per år; direktøren får tillegg på 131500 kroner per år. Heller det enn å si 0.9% for arbeiderene og 2% for direktøren. Ellers kunne man brukt en grunnlønn på 500000; hvor arbeiderene får 30% av grunnlønn og direktøren får 130% av grunnlønn, så kunne man sagt at arbeiderene får 0.2% lønnsøkning, mens direktøren får 20%. Alle som bruker prosent for å *skjule* ujevne økninger i lønn burde få egoist-toppskatt! Endret 15. oktober 2006 av Andre1983 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Du er sint/irritert ikveld skjønner jeg, men ja jeg er enig, media burde lære seg å skrive fornuftig/mindre idiotisk, men det selger vel ikke like mye... Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2006 Du er sint/irritert ikveld skjønner jeg, men ja jeg er enig, media burde lære seg å skrive fornuftig/mindre idiotisk, men det selger vel ikke like mye... 7072561[/snapback] Jeg er verken sint eller irritert, egentlig-- men mitt humør er ikke relevant i denne saken, og heller ikke i den saken *jeg* egentlig skulle skrive om-- men som jeg fremdeles samler bevis om; nemlig E-Bay sine bruker-rettigheter og "terms of use"... Dessuten er det godt kjent at vi mennesker slutter å være spesielt on-topic og på politisk-korrekt-toppen klokken 3 om natten. (Fritt oversatt fra e-mailen jeg fikk: Ebay har rett, på ethvert tidspunkt, til å avslutte alle auksjoner etter eget sjønn -- uten begrensninger eller innskrenkelser eller garanti for med dette ikke å forfølge bruker rettslig ved bruk av andre virkemidler-- og samtidig stenge brukere ute på livstid samtidig som E-Bay innkasserer alle skyldnere denne brukeren har ovenfor ebay med VISA-kortet assossiert med brukerkontoen.) Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 "Minske forskjellen mellom fattig og rik". En politiks floskel som enkelte vet å slenge ut i tide og utide. "Vi må vise solidaritet" Enda en floskel som mange politikere bruker som forsvar for å innføre reguleringer og lover. Solidaritet er basert på frivillighet. Det er ingenting som heter tvungen solidaritet, da det er en selvmotsigelse. Man kan ikke innføre solidaritet, ei heller tvinge noen til å være solidariske. Selv om politikere gir inntrykk av at politikken er solidarisk, så nei. Den er ikke det. Solidaritet innføres ikke. Solidaritet er noe man viser/gjør på frivillig basis. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 "Minske forskjellen mellom fattig og rik". En politiks floskel som enkelte vet å slenge ut i tide og utide. "Vi må vise solidaritet" Enda en floskel som mange politikere bruker som forsvar for å innføre reguleringer og lover. Solidaritet er basert på frivillighet. Det er ingenting som heter tvungen solidaritet, da det er en selvmotsigelse. Man kan ikke innføre solidaritet, ei heller tvinge noen til å være solidariske. Selv om politikere gir inntrykk av at politikken er solidarisk, så nei. Den er ikke det. Solidaritet innføres ikke. Solidaritet er noe man viser/gjør på frivillig basis. 7073767[/snapback] Gode ord fra en vis mann. Men et lite spørsmål til deg, Andre; Er ikke Sosialistisk Venstreparti sosialistisk? Jeg vil i høy grad påstå at de er sosialistiske, om ikke kvasikommunistiske. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 [Men et lite spørsmål til deg, Andre; Er ikke Sosialistisk Venstreparti sosialistisk? Jeg vil i høy grad påstå at de er sosialistiske, om ikke kvasikommunistiske. 7073787[/snapback] Kvasikommunistiske? Enda en floskel: Hvordan kan dette skje i verdens riikeste land! Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 [Men et lite spørsmål til deg, Andre; Er ikke Sosialistisk Venstreparti sosialistisk? Jeg vil i høy grad påstå at de er sosialistiske, om ikke kvasikommunistiske. 7073787[/snapback] Kvasikommunistiske? 7074107[/snapback] Ja. En organisasjon som har Maos Lille Røde som oppslagsverk vil jeg påstå er det. Det er dems bibel. (Dette er faktisk utsagn fra sentrale SV og SU folk jeg har sittet i møter med) Lenke til kommentar
Thend Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 De kan umulig være særlig representative for partiet. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 De kan umulig være særlig representative for partiet. 7074151[/snapback] Sikker på det? Ungdomssekretærer og styremedlemmer? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Bærekraftig utvikling i denne tråden? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Jeg er veldig glad i uttrykket: "Fredsbevarende styrker" Lenke til kommentar
MrSifter Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Jeg er veldig glad i uttrykket: "Fredsbevarende styrker" 7074188[/snapback] Hehe, eller humanitær intervensjon Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Bærekraftig utvikling i denne tråden? 7074167[/snapback] Opprinnelig stilte jeg et spørsmål til et utsagn fra trådstarter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå