ChillyWilly Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Er kunde hos CanalDigital, og har en grei 5/2Mbit linje. Har en eldre stasjonær pc som jeg tenkte å sette opp som en ftp server hjemme. Denne har jeg da tenkt til å la stå på hele døgnet. Har jeg lov til dette? fant ikke noe i reglene hos CanalDigital som skulle hindre meg i det. Mulig det er endret, men for et år siden tror jeg det ikke var lov. Vilkårene hos Canal Digital: Vilkår for bredbånd Men kanskje det likevel blir et praktisk problem om ip adressen endrer seg? Har ikke sjekket om den gjør det, men om ftp serveren er tilkoblet hele tiden så vil vel ikke ip adressen endre seg før den evnt restartes? "ny på ftp" Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Ikke vær redd. Bare sett opp som du vil. Er du virkelig usikker, send en mail til Canal Digital og hør. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 fant ikke noe i reglene hos CanalDigital som skulle hindre meg i det. 7072462[/snapback] Da må du nok lese den siden du linker til om igjen Det står ganske tydelig at egne og kommersielle servertjenester ikke er lov. Men en FTP-server til eget bruk bare for å ha tilgang til en del filer når du ikke er hjemme reagerer de neppe på. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 så lenge serveren er til eget bruk så har CD ikke noe å si, selv ikke på båndbredde bruken. I Norge har man lov til å bruke det man betaler for, tro det eller ei. Lenke til kommentar
ChillyWilly Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2006 Fant det i vilkårene etter å ha studert de en gang til.. Det er ikke lov å ha egne eller komersiell servertjenester.. Så da har jeg ikke lov å sette opp en ftp server til eget bruk.. Men hvordan kan de eventuelt oppdage dette i praksis da? Jeg har ikke noe stort behov for en ftp server.. men tenkte det kunne være litt kjekt å ha.. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Så da har jeg ikke lov å sette opp en ftp server til eget bruk.. Men hvordan kan de eventuelt oppdage dette i praksis da? 7072719[/snapback] Det har de vansker med hehe, tror nok du trygt kan sette opp serveren Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Hva skal du bruke den til? Skal du dele filer med noen venner, skal det være lov, men skal det være server for et firma, er det noe annet. Lenke til kommentar
LordArild Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 (endret) Har selv ftpserver hjemme+++ og jeg har aldri hørt noenting angående det.. har bluecom forresten. Edit: Tyrkleif Endret 26. oktober 2006 av lordarild Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Kjører X-antall tjenester her hjemme på CD-linje, aldri hatt noen klager eller noe stress Lenke til kommentar
Knast Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Hvis det kun er snakk om filer som du eller ingen har opphavsrett på tror jeg ingen vil reagere. Men om du deler en (kommersiell, lovlig) servertjeneste eller egen server med ulovlige filer kan jeg skjønne de vil reagere litt.. (Ikke at jeg forsvarer CD om det første er ulovlig) Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 De har rettningslinjer på det, ja. Men jeg tviler på at de kommer til å bry seg, med mindre advokaten kommer på døra di. Lenke til kommentar
Borgy246 Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 (endret) Bruker du standardinnstillinger for ftp-serveren din, hvor serveren lytter til forespørsler på port 21 er det verdens smaleste sak for CD å finne ut at du har en ftp-server... Setter du det til en annen port kan det være noe mer infløkt å finne ut av. Likevel enkelt for nettverksadministratorer på nivå med de som sitter hos internett-tilbydere som CD. Men det spørs om de tar seg bryet med å kontrollere dette, med mindre de har automatisk overvåking av trafikken. Om de skulle oppdage det er det likevel ikke sikkert de foretar seg noe som helst, med mindre du bruker konstant maks båndbredde ut. CD har historie for å strupe fildeling, så da struper de nok fort ftp-trafikk også hvis det blir for utbredt. Noe som egentlig er veldig lite realistisk... Endret 6. november 2006 av Borgy246 Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Noen ganger lurer jeg på om folk forstår norsk:) Kommersielle tjenester betyr tjenester som tilbys på det åpne frie markedet og som det tas betalt for. Hvis du setter opp en ftp som du ikke tar betalt for, og som ikke leverer en tjeneste som en 3. part tar betalt for, så er det fullstendig lovlig. Dersom du på den annen side starter et webhosting firma på hjemmelinja di, så kan jeg garantere deg at du vil få Canal Digital på nakken med en gang de finner ut av det. Det er nemlig en god grunn til at det finnes bedriftsabbonement vs. privatabbonement. Lenke til kommentar
Borgy246 Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Nå har ikke jeg lest avtalen med CD, men dersom det stemmer det som er gjengitt ovenfor at kommersielle OG EGNE servertjenester ikke er lov, så KAN det se det ut for at egen privat ftp ikke er lov ihht avtalen. Om CD kommer til å reagere er en helt annen sak. Med mindre de skriver "egen og kommersiell" i betydningen av en "egen, kommersiell servertjeneste". Ganske unødvendig å anklage noen for ikke å forstå norsk. Noen ganger lurer jeg på om folk forstår norsk:)Kommersielle tjenester betyr tjenester som tilbys på det åpne frie markedet og som det tas betalt for. Hvis du setter opp en ftp som du ikke tar betalt for, og som ikke leverer en tjeneste som en 3. part tar betalt for, så er det fullstendig lovlig. Dersom du på den annen side starter et webhosting firma på hjemmelinja di, så kan jeg garantere deg at du vil få Canal Digital på nakken med en gang de finner ut av det. Det er nemlig en god grunn til at det finnes bedriftsabbonement vs. privatabbonement. 7234394[/snapback] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå