genetex Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Heisann. Går nå mitt 2 år på elektro (VK1 elektro), og neste år er jeg, om jeg vil, lærling. Det jeg lurer på er å ta allmen påbygging for å "sikre" meg, men mot hva er jeg faen ikke sikker på.. hva skal jeg med det? Er det liksom om jeg plutseli vil bli boligseller istedet for elekriker? Hvordan kan det på noen måte hjelpe meg med noe? Læreren min sier at NTNU og forskjellige inginør skoler tar opp folk med elektriker fagbrev pga. de synest de er bedre elever enn de som har gått allmen i 3 år, så det er ikke noe problem komme inn på NTNU uten å ha tatt allmen påbygging (utenom karakterene mina da, selvsagt ;p) Noen som vet grunner hvorfor jeg burde ta allmen påbygging? Og grunner til å drite i det kanskje? Takker fro alle kloke svar Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Hvis du tror du kommer til å studere noe annet enn ting relatert til elektro (hvis det er slik som læreren din sier i forhold til NTNU) før du blir 24(25?) (grunnet realkompetansen som da kan slå inn) så burde du ta allmenn påbygning, men uttover det så trenger du det jo faktisk ikke. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 "Allmennfaglig påbygging" må du ta for å få generell studiekompentanse, noe du må ha for å kunne studere på f.eks NTNU. Du kan også ta forkurs hvis du velger å gå høgskole-veien. Du som har gått yrkesfag har hatt for få timer med allmennfag for bli regnet som studiekompetent, derfor dette ekstra påbyggingsåret. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Lomz: rettelse, selv når du er 25 så MÅ du ha felles allmenne fag som man tar på påbyggsåret (når man har vært lærling tar man kun de nødendige fagene). Så grovt sagt, vil man på høyere utdanning MÅ man ta de allmennfagene enten man vil eller ikke. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Uten GS skal du være jævlig sikker på at håndverksfaget ditt er det du skal drive med resten av livet. Ellers får du det sabla artig, og det var sarkasme. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Lomz: rettelse, selv når du er 25 så MÅ du ha felles allmenne fag som man tar på påbyggsåret (når man har vært lærling tar man kun de nødendige fagene). Så grovt sagt, vil man på høyere utdanning MÅ man ta de allmennfagene enten man vil eller ikke. 7072430[/snapback] Må man? Jeg trodde det var slik at når man kom inn med realkompetanse så trengte du ikke å ha noen annen formell utdannelse Men jeg ser fra dette dokumentet fra bondevik II tiden at du har rett Lenke til kommentar
genetex Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2006 Hva er poenget med studiekompetanse egentlig da? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Hva er poenget med studiekompetanse egentlig da? 7077431[/snapback] Å kunne studere på høyskole/universitet. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Som Ueland sier så tar du allmennfaglig påbygning for å kunne bli ingeniør eller sivilingeniør. Fordelene er muligheter til mye høyere lønn, noen mener at de har langt mer interessante og utfordrende arbeidsoppgaver, i tillegg til at du ikke har så stor risiko for i fremtiden å bli arbeidsledig som følge av nedgangskonjunkturer eller konkurranse fra utenlandsk arbeidskraft. Ulempene er 3 eller 5 år på skole og til dels mange teoretiske fag. Jeg har hørt fra ingeniører på høyskoler at en del studenter som har hatt yrkesfag og påbygning har slitt mye med realfagene matte, fysikk etc og har måttet bryte studiet. Dette varierer sikkert, og noen har lettere for å lære matte enn andre, men det kan vel være greit å ta 2 eller 3MX som "trening" før du eventuelt forsøker høyere utdannelse. Lykke til! Lenke til kommentar
Kultom Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Gå rett inn på ingeniør studie fra andre året på elektro, og kanskje spess på NTNU, da burde du nok ha en hobby som inkluderer masse matte/fysikk/kjemi. Ellers vil jeg tru de 2 første årene på utdanninga de blir tatt opp og opp igjen. Hjelper ikke å komme lett inn på studier om man ikke klarer å bestå studiene i seg selv. Etter min erfaring med 3mx/3fy/3kj så er det et forbanna slit med disse fagene når man skal videre etter VGS. Men som sagt lenger opp, Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå