just-_-me Skrevet 14. november 2006 Forfatter Del Skrevet 14. november 2006 nå har jeg jaggu meg fått tak i en flyback trafo til! som er større og tror jeg har fått tak i den spolen, men lurer litt på om dem kanskje er for små...? bilder: Lenke til kommentar
uzzors2k Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Jeg bruker en som ligner den i bilde 3, men prøv alle, det ser ut som om de skulle funke. Gleder meg til noen pics! Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 14. november 2006 Forfatter Del Skrevet 14. november 2006 Jeg bruker en som ligner den i bilde 3, men prøv alle, det ser ut som om de skulle funke. Gleder meg til noen pics! 7284294[/snapback] er bare det med og "ta seg tid" igjen... Ca. hvor mange viklinger skal jeg ha rundt den bly-greia, eller hva det nå enn er, på flybacktrafoen? 5+5 som det står på denne tegningen: http://uzzors2k.googlepages.com/mazzilli_zvs.png Da prøver jeg det! Tror jeg stikker ned NÅ og gjør det... Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 14. november 2006 Forfatter Del Skrevet 14. november 2006 Har endelig fått startet! ting ser ikke akkurat pent ut, men det er det samme. noen bilder jeg tok under arbeidet: lenger enn det kom jeg ikke i dag, tar resten i morra el. no Lenke til kommentar
uzzors2k Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Ser bra ut, siden kretsen er symetrisk ser den også ut bra på kretskort. Her er den jeg lagde i januar. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Dette minner om et nachspiel jeg var med på for en stund siden. Da fant vi frem en teslacoil og eksperimenterte med å kjøre lysbuer mellom den og folks hender. Resonnementet var at det var helt trygt så lenge man hadde kontroll på jordingen. Det gikk helt fint, men i ettertid kan man vel innrømme at det kanskje ikke var det lureste man har gjort. Mener å huske at coilen tidligere er målt/beregnet til ca. 100kV Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 18. november 2006 Forfatter Del Skrevet 18. november 2006 (endret) jaja, da var hvertfall alt ferdig, og klart til testing. har ikke tatt bilder ennå, men skal gjøre det etterpå, eller seinere jeg har ikke testet det ennå, men har hvertfall satt den på, og ingenting skjedde (tyder på alt er bra, eller evt. ingen ting funker). hehe men jeg målte med multimeter på utgangen osv., og jeg fikk et resultat hvertfall Endret 18. november 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
tobbesen Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 post nå! interresant Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 19. november 2006 Forfatter Del Skrevet 19. november 2006 (endret) er bare det å "tørre" og bevege den ene ledningen over de 10 punktene for og finne ut hvor "lys-buen" er. når jeg først finner riktig pinne, skvetter jeg vel så hjertet hopper ut... gidder ikke og gjøre det nå, tar det seinere i dag, 12tida eller no Endret 19. november 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 19. november 2006 Forfatter Del Skrevet 19. november 2006 det kjipe er at det ikke funka jeg får prøve den andre flyback trafo i morra Lenke til kommentar
uzzors2k Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Sjekk at kretsen er koblet helt riktig, jeg kan lage en forenklet tegning hvis du vil. Btw, den lager ikke så mye spenning som strøm, så man må starte lysbuen ved å ta på jordingen med ledningen og dra den ut. Dette var jeg ikke vant til første gangen, og det var bare tilfeldig at jeg tok ledningen borti. Jordingen pleier å være nummer 7 i hestesko formasjonen, eller en av pinnene der. Flybacken din funker nesten garantert, så feilen er nok et annet sted. (så lenge skjermen som du tok den ut av funka) Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 20. november 2006 Forfatter Del Skrevet 20. november 2006 jeg mener hvertfall at jeg tok den tjukke rød som stikker ut på toppen, borti alle tappene under (var fysisk borti alle sammen...) skal sjekke litt etterpå/morra Lenke til kommentar
uzzors2k Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Det er nok koblingsfeil, sjekk at alt ser sånn ut. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 20. november 2006 Forfatter Del Skrevet 20. november 2006 merkelig, alt stemmer jeg får heller prøve og gjøre det på nytt, litt mere oversiktlig har nok komponenter for og si det sånn, og samtidig har jeg 10 pc-skjermer som jeg kan få flybacktrafo fra Lenke til kommentar
uzzors2k Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Prøv en annen flyback da. Hva bruker du som strømforsyning, har du målt om den gir spenning til kretsen, kan hende den kortslutter eller noe. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 21. november 2006 Forfatter Del Skrevet 21. november 2006 bruker en 12V, AC, 2A trafo, som jeg likeretter, og etter likeretter og kondensator, måler jeg ca. 15V. får skaffe flere flyback seinere i uka (muligens i morra) Lenke til kommentar
different Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Bump. Jeg har fått tak i en Flyback trafo, og noen spoler. Hva lager jeg? Får tak i det meste av kondensatorer, resistorer etc på skolen. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 1. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2006 (endret) det meste står på tegningen her: https://www.diskusjon.no/uploads/post-92154-1161029664.png når du skal koble kretsen til flybacken, må du surre en ledning rundt den firkanta greia på flybacken. den som er ringet rundt her: https://www.diskusjon.no/uploads/post-38181-1163006771.jpg og når du skal lage gnister, må du ta den feite rød ledningen på toppen, og føre over de pinnene under (10stk. el. no). er vel den eneste måten og finne det på... bilder: den feite rød som stikker ut til venstre her... https://www.diskusjon.no/uploads/post-38181-1163006675.jpg skal du føre over de pinnene i bånn: https://www.diskusjon.no/uploads/post-38181-1163006964.jpg lykke til Endret 1. desember 2006 av just-_-me Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Hvorfor ryker ikke strømforsyninga når du kortslutter kretsen? Lenke til kommentar
krislarsen Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Dette minner om et nachspiel jeg var med på for en stund siden. Da fant vi frem en teslacoil og eksperimenterte med å kjøre lysbuer mellom den og folks hender. Resonnementet var at det var helt trygt så lenge man hadde kontroll på jordingen. Det gikk helt fint, men i ettertid kan man vel innrømme at det kanskje ikke var det lureste man har gjort. Mener å huske at coilen tidligere er målt/beregnet til ca. 100kV 7289547[/snapback] Omega? Ganske sprøtt når lysstoffrør lyser opp uten å være koblet til noe som helst.. Men med så høye spenninger har man vel ikke heeelt kontroll på jordingen uansett..? Dvs. strømmene går vel ikke alltid nøyaktig der det var tiltenkt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå