Gå til innhold

VNC over mobilt internett

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å få til VNC (remote desktop) på en PC som er tilkoblet internett via mobiltelefon (Netcom, EDGE)

Men når jeg prøver å koble til fra min PC finner den ikke ip-adressen til datamaskinen tilkoblet telefonen. Jeg får heller ikke pinget den, og hvis jeg tar tracert stopper denne ved "NIX1-gw.netcom.no"

Men dersom jeg kobler min PC opp mot internett v.h.a. mobiltelefon (Netcom denne også) fungerer det!

Hjemme har jeg NGT.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette problemet kommer antakelig av routing og NAT hos Netcom. Du får tydeligvis ikke en fullgod ekstern IP-adresse fra Netcom, men en som deles med flere andre. :thumbdown:

Sjekk om IP-adressen som vises i nettverkstilkoblinger/windows avviker fra det som f.eks. whatismyip.com oppgir...

Når den andre PC'en også er koblet opp via Netcom går trafikken bare internt i deres nett, og da virker det tydeligvis. At tracert stopper opp hos Netcom støtter diagnosen; ruteren til Netcom vet ikke hvor den skal rute trafikken videre, ettersom IP-adressen er delt mellom flere og forbindelsen ikke ble initiert fra den bærbare.

Les om problemet her om det var gresk for deg: Wikipedia: Network Adress Translation

Prøv å bruke vpn.netcom.no istedet for internett.netcom.no som tilgangspunkt, da får den bærbare en "skikkelig" ekstern IP-adresse som også kan nås utenfra. :thumbup:

(vpn står for Virtuelt Privat Nettverk, som er omtrent det du prøver å få til)

Brukte Netcom Connect før, men har det ikke nå lenger, siden jeg endelig har fått tilgang til bredbånd hjemme. :love:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Stemmer det!

Var faktisk i kontakt med Netcom i går, for å løse problemet mitt måtte jeg sette APN til vpn.netcom.no (internet.public for Telenor) slik at telefonen får en "public" IP-adresse.

Men takk for hjelpen anyway.

Eg har det samme probleme som du hadde. men eg får ikke pinget pc min utenfra.

Etter du skrev inn vpn.netcom.no fikk du pinget din pc utenfra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...