Gå til innhold

Mangel på hk! Ble jo lovet det ;( HELP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har lite og si hva jeg sendte til dem?

det som har noe og si er at jeg fikk en vare med mangler og jeg har rett på og heve kjøpet uten noen utgifter. men dette nekter pcmax på.

Det jeg skrev til de var først at jeg ville ha et hovedkort med de spesifiksajoner som de hadde lovet, det var ikke snakk om. spurte også om jeg kunne få erstatnig fordi jeg har ikke lyst til og bytte hk igjen for da må jeg formatere. når de nektet på allt dette spurte jeg om jeg kunne heve kjøpet men dette nektet de også på. deretter kontaktet jeg forbrukerrådet og de sier at jeg har rett på et hk med de 1gbit lan eller og heve kjøpet uten utgifter.

MEN PCMAX NEKTER. uff...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-07 10:01, skrev venomzorg:

Det har lite og si hva jeg sendte til dem?


 

Nei. Det har noe å si. For hvis du er skikkelig bitchy og sånt så vil jo ikke PCMax være like imøte kommende. :razz:

 

Men, men.. Stå på krava gutt.

 

PS: Det står fortsatt riktig på websiden deres. :razz:

Lenke til kommentar

###

venomzorg:

dette ER korrekt og den fulle sannheten.

###

 

Dette er bare en påstand uten særlig bevisverdi. Sitat fra korrespondansen er bedre. I og med at begge partene er representert i dette forumet, kan vi håpe at ingen tør bløffe, men gjengir meldingene slik de ble sendt.

(Jeg presiserer at jeg snakker om meldingene som ble utvekslet FØR kortet ble bestilt, for det er disse som vil kunne gi en avklaring på hva som ble avtalt).

 

Man skal være forsiktig med å publisere privat e-post i åpne fora, men i et tilfelle som dette ser jeg ingen betenkeligheter. Det er kun snakk om en nokså triviell samtale hvor det formodningsvis ikke fremkommer noen personlige opplysninger som av hensyn til personvern, e.a., bør holdes hemmelig. E-post adressene og navn må gjerne strykes - de er uvesentlige.

Hverken juridiske eller moralske regler er til hinder for publisering, etter mitt syn.

 

I vårt samfunn er vi avhengige av å handle med hverandre. En forutsetning for handleslivet er tillit. Dersom det er forretninger vi ikke kan stole på, enten ved at de ikke forstår loven eller ikke ønsker å følge den, så ønsker vi å få vite om dette. Dersom forretningen opererer i gråsonen, har de ingen berettiget interesse av at dette skal holdes hemmelig. Hensynet til potensielle kunder må veie tyngst.

 

###

venomzorg:

Det har lite og si hva jeg sendte til dem?

###

Nei. Hvorvidt man har krav på omlevering eller å heve kjøpet når det foreligger en mangel, er ikke særlig vits i å diskutere. Reglene om dette er klare.

Det sentrale spørsmålet er om PcMax er til å stole på, eller ikke.

 

 

Til slutt: Dersom kjøperen velger å ikke legge frem beviser, så _kan_ det oppfattes som manglende evne, eller mao: at slike bevis ikke finnes.

 

--

Henning H

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-07 10:01, skrev venomzorg:

Det har lite og si hva jeg sendte til dem?

det som har noe og si er at jeg fikk en vare med mangler og jeg har rett på og heve kjøpet uten noen utgifter. men dette nekter pcmax på.

Det jeg skrev til de var først at jeg ville ha et hovedkort med de spesifiksajoner som de hadde lovet, det var ikke snakk om. spurte også om jeg kunne få erstatnig fordi jeg har ikke lyst til og bytte hk igjen for da må jeg formatere. når de nektet på allt dette spurte jeg om jeg kunne heve kjøpet men dette nektet de også på. deretter kontaktet jeg forbrukerrådet og de sier at jeg har rett på et hk med de 1gbit lan eller og heve kjøpet uten utgifter.

MEN PCMAX NEKTER. uff...



 

Venomzorg: Sikker på at ikke du har gitt allmennheten feil informasjon? Var nettopp nede i butikken dems for å kjøpe mer minne og snakket litt med folka der om dette innlegget. De har hele tiden sagt at du har fått informasjon om angrerett om du ikke er fornøyd med produktet. Du hadde visst også holdt en ikke altfor hyggelig tone på mail også. (fikk ikke lese da dette strider mot reglene)

 

Altså.. du må ikke formatere en harddisk bare fordi du bytter hovedkort. I Win9x holder det med å installere os på nytt i verste fall, så erstatter installasjonen de filene som er nødvendige å erstatte. I Win2K/XP holder det med en Repair/recovery installasjon om det skulle gå galt.

 

Å få erstatning for at du fikk feil type hovedkort er feil å si. Det er opp til den enkelte selger å gi deg erstatning for dette og slik jeg forsto det, har du dummet deg ut fullstendig med de mailene du sendte dem. Hadde du holdt en litt mer saklig tone og ikke begynnt å kreve idiotiske ting med en gang er jeg sikker på at saken hadde fått en annen slutt.

 

S-Blazer

 

*Vil noen kjøpe min bil? Send mail til [email protected] for mer info :smile: *

Lenke til kommentar

S-Blazer, har du i det hele tatt giddet å lese inleggene fra Han Henning og meg? I så fall ville du forstått at det ikke er angreretten vi diskuterer. Angreretten gjelder hvis kjøper fikk varen han bestilte, men så er misfornøyd og angrer på kjøpet, uten at det er en mangel ved varen.

 

Det er fullt mulig Venomzorg har gitt oss feil informasjon, men hvis han har gitt riktig informasjon til oss, så har ikke angreretten noe med saken å gjøre.

 

Quote:

S-Blazer skrev: Å få erstatning for at du fikk feil type hovedkort er feil å si. Det er opp til den enkelte selger å gi deg erstatning for dette og slik jeg forsto det, har du dummet deg ut fullstendig med de mailene du sendte dem.


Hvorfor er det feil å si? Hvis Venomzorg har gitt oss korrekte opplysninger er det helt korrekt. Det er ikke opp til den enkelte selger, en butikk er ansvarlig for det dens selgere sier/gjør.

 

Du kommer med masse synsing, men jeg kan ikke se at du henviser til noe lovverk, hva med å se på hva loven faktisk sier?

Lenke til kommentar

Helt ærlig, jeg har aldri lest hele lovverket gjennom til punkt og prikke at jeg kan det utenatt, men jeg er rimelig sikker på at Venomzorg ikke ville fått noe medhold i noe forbrukerråd eller lignende. Kan selvsagt spørre en kamerat som utdanner seg til å bli advokat, men slik jeg forsto det har Venomzorg ikke fortalt hele sannheten.

 

Jeg jobber i salg bransjen jeg også og jeg skal innrømme at hadde en kunde oppført seg slik Venomzorg har oppført seg i dette tilfellet (sleip, frekk og bitchy mot en selger), ville jeg vist han hvor døren er øyeblikkelig. (husk, min mening)

 

S-Blazer

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-07 11:58, skrev S-Blazer:

Helt ærlig, jeg har aldri lest hele lovverket gjennom til punkt og prikke at jeg kan det utenatt, men jeg er rimelig sikker på at Venomzorg ikke ville fått noe medhold i noe forbrukerråd eller lignende. Kan selvsagt spørre en kamerat som utdanner seg til å bli advokat, men slik jeg forsto det har Venomzorg ikke fortalt hele sannheten.


Det er fullt mulig han ikke har fortalt hele sannheten, det vet ikke jeg noe om, men jeg kan ikke se at du har argumentert med at han fikk beskjed om at kortet antagelig ikke hadde GLan - derimot har du argumentert som om kjøpsloven ikke eksisterer.

 

Og du trenger ikke å kunne hele lovverket utenatt til punkt of prikke for å vite at hvis en selger leverer noe annet en avtalt så er det avtalebrudd hvor selger må dekke omkostningene.

 

Spørsmålet her har hele tiden vært om selger har lovet noe annet enn det han har levert, ikke om kjøper er en drittunge under 18, eller om han er blitt opplyst om angreretten eller andre ting du blander inn.

 

Jeg forstår at du vil forsvare venner hos PCMax, men det hadde vært bedre om du gjorde det på et saklig grunnlag.

 

Quote:

jobber i salg bransjen jeg også og jeg skal innrømme at hadde en kunde oppført seg slik Venomzorg har oppført seg i dette tilfellet (sleip, frekk og bitchy mot en selger), ville jeg vist han hvor døren er øyeblikkelig. (husk, min mening)


S-Blazer


Hvis en selger hadde reagert som du gjør hvis jeg kom med en klage, ville nå jeg stått ekstra hardt på rettighetene mine (min mening).

Lenke til kommentar

Personlig har jeg adskillig større problemer med å ta en bedrift seriøst hvis den ikke uten videre er villig til å dekke denne utgiften når den er pliktig til det. Hvorfor skal jeg som forbruker betale for at firmaet jeg handler med gjør feil?

 

P.S. Nå snakker jeg generelt. Siden jeg ikke har sett e-post-utvekslingen i dette konkrete tilfellet, så aner jeg ikke om PCMax eller kjøperen har rett her.

Lenke til kommentar

Det er en anelse kritikkverdig at ikke PCmax kan med sikkerhet si hvilken type hovedkort dem selger,

men jeg mener det går meget klart frem av navnet på kortet.. Lan .. ikke Glan.

 

dessuten en kjapp pris-sammenligning viser tydelig at Glan versjonen er omtrent 450 kroner dyrere hos dem fleste web shopene.

 

Du trodde kanskje du skulle gjøre en sjikkeli go' handel.. og sitter nå å furter fordi prisen var for god til å være sann?

 

 

PCMax burde uansett ha dekt porto i form av å gi deg avslag på det riktige kortet synes jeg.. siden dem tross alt ikke med sikkerhet kunne fortelle deg hvilken versjon dem selger.

Noe jeg tror bestemt dem ville gjort om du hadde konsekvent brukt en saklig og høflig tone.

Du har tross alt ikke betalt for mere en Lan versjonen.. og kan ikke forvente at dem skal gi deg et gbit nettverkskort gratis, det er da et elendig utgangspunkt å begyne å kreve det uten å betale mellomlegg.

 

dessuten..

 

det er 0 problem å skifte til et likedan hovedkort uten å formatere så lenge det bare er nettverkskort som er forandret.

Lenke til kommentar

Spørsmålet her bør vel være:Bestilte Venomzorg "lan" eller "Glan" kortet?Ut i fra det som kommer fram her, har han bestilt "lan" så er det jo han sjøl som har bestilt feil kort.Hvorfor skal da Pcmax betale retur porto?Det er ikke Pcmax' sin skyld at Venomzorg ikke leser hva han bestiller.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-07 13:11, skrev uberboss:

Spørsmålet her bør vel være:Bestilte Venomzorg "lan" eller "Glan" kortet?Ut i fra det som kommer fram her, har han bestilt "lan" så er det jo han sjøl som har bestilt feil kort.Hvorfor skal da Pcmax betale retur porto?Det er ikke Pcmax' sin skyld at Venomzorg ikke leser hva han bestiller.


 

Det er jeg enig i. Tror han hadde hatt en bedre sak hadde det stått GLAN på sidene til PCMax og han hadde fått LAN kortet.

 

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen;

'Det står riktig på websidene deres.' lick1.gif

Lenke til kommentar

Det hele koker ned til følgende:

 

1) Snakker PCmax sant så har du ikke krav på noe mer enn det som er tilbudt.

 

2) Snakker GrusomSorg (sorry, kunne ikke dy meg) rett så har han iallefall minimum rett på portoen dekket. Slik jeg forstår kjøpsloven så har selger rett til å heve kjøpet i stedet for å utbedre mangelen (dvs nytt kort.) Jeg kan ta feil, men det vet iallefall forbrukerrådet. Så vidt meg bekjent er det kjøperen som har bevisbyrden i denne sammenhengen. Dvs at man må vise til mail, siden webshopen i dette tilfellet ikke skulle føre til noen misforståelser.

 

Videre vil jeg si til PcMax: Full skjærpings. Dere bør vite hva dere selger!!!! Det er ikke snakk om et sært dualCPU/socket423/SCSI-kort, men en av bestselgerene i markedet. Dette hovedkortet bør dere kjenne til. Usikkerhet på dette produktet er ikke bra.

 

Folk får selv gjøre seg opp en mening, personlig har jeg alltid fått ekstremt god service hos PCMAX. Spesielt når det har vært problemer. Min erfaring er at de strekker seg langt for å hjelpe kunder. Jeg fortsetter å bruke dem.

 

Lykke til VenomZorg.

 

Ps: Krev å få med en ekstra maskin med Gigabit og noe kabler og svitcher og greier. Så kan du bruke den dritten til noe...

Lenke til kommentar

2roll:

enig i det med skjerpings, men hvordan skal en stakkars ansatt holde seg oppdatert på alle egenskaper til produktene når en av dem er bortreist?

Det er bare en i butikken nå, og han gjør 2 manns jobb. Ville du rukket å teste produkter mens du gjorde din egen jobb og en annens? Jeg er ganske sikker på at så fort han andre kommer tilbake vil begge to i butikken være så oppdaterte på et produkts egenskaper som det er mulig å bli.

 

(selv om han som sitter der nå er blitt ganske oppdatert på akkuratt Asus kortet...)

 

S-Blazer

-Kjøpe Honda Civic '91 modell? Mail [email protected]

(nb: bilen er stylet)

Lenke til kommentar

Har jobbet i butikk selv, selvfølgelig kan ikke gutta gå med alle mulige spec'er i hodet.

 

Men A7V8X, A7S333, KT4 Ultra og KT3 Ultra2 (sorry hvis jeg har glemt noen) er melk og brød for de fleste webshoppene. Disse kortene bør du vite hva er.

 

Forskjellige utgaver med samme manual har vært vanlig fra disse i evigheter.

 

Bemanningsproblemer er heller ikke kundens problem. Dersom man ikke har tid til å sjekke ordentlig, så må man opplyse om det. Så får det være opp til kunden om han ønsker å kjøpe eller ikke. (Nå sier jo PCmax at det er akkurat det de har gjort, så dette er ikke direkte kritikk.)

Lenke til kommentar

jeg kan godt legge ut flere mailer fra pcmax men det er lite vitsi, det står bare ting som:

Vi beklager men et nytt hovedkort får du ikke av oss, du kan benytte deg av angreretten men da må du betale porto.

jeg har ikke hatt noen god tone med de på mail nei, er det rart?! når de nekter meg saker jeg har krav på. jeg syntes det er elendig og jeg helt seriøst VELDIG sint pga dette. vanskelig og klare og skrive mail i en god tone når man blir lovet 1Gbit LAN 2 ganger men ikke får det. jeg blir frustrert og sint. faktisk veldig sint.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-07 13:11, skrev uberboss:

Spørsmålet her bør vel være:Bestilte Venomzorg "lan" eller "Glan" kortet?Ut i fra det som kommer fram her, har han bestilt "lan" så er det jo han sjøl som har bestilt feil kort.Hvorfor skal da Pcmax betale retur porto?Det er ikke Pcmax' sin skyld at Venomzorg ikke leser hva han bestiller.


Nei, uberboss, du har misforstått:

Venomzorg fikk det kortet han bestilte, det er det ingen tvil om. Spørsmålet er, ga selger gale opplysninger om kortet han kjøpte?

 

Hvis selger ga gale opplysninger (om at det var GLan på det bestilte kortet) skal Pcmax dekke returporto (og renter). Loven er klar her. Det som er tvilsomt er om PCMax virkelig ga gale opplysninger, og om dette kan bevises/gjøres sannsynlig av kjøper.

 

En helt annen sak er at etter min mening så burde enhver service-vennlig webshop dekke returporto hvis de hadde gitt uklare opplysninger, selv om dette ikke kunne bevises, eller opplysningene ikke var direkte gale - bare uklare (men det forutsetter at kjøper kontakter dem på en hyggelig måte - noe jeg ikke aner noe om her).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...