Gå til innhold

Mangel på hk! Ble jo lovet det ;( HELP


Anbefalte innlegg

"Kose-Historien" Begynner med at jeg ser på hovedkort på http://www.pcmax.no, der finner jeg et hk jeg vil ha! på info om det kortet står det: 1Gbit Lan (optional) jeg sender mail til pcmax og spørr om dette er på hovedkortet, svaret er: JA!, Jeg sende ENDA en mail og forklarer at det er Meget viktig for meg at det er på hket, og spørr om han er sikker, svar:

Hei.

 

Våre kort har:

 

* Gigabit lan (RJ-45 står det i manualen)

* Masse anna tull.....

 

MVH

 

 

PCMAX

 

Her får jeg bekreftet 2 ganger at det er 1Gbit LAN på hket! JESS tenker jeg og bestiller.

HKet ankommer og gjett hva? ikkenoe 1Gbit lan.

jeg sender mail og klager så busta fyker.

Jeg sier jeg har krav på et 1Gbit pci kort eller erstatning. De sier: Nei, men du kan returnere kortet og få igjen pengene. men DU må betale porto.

Hva er dette for noen skrullinger tenker jeg og går opp til mor og far. etter en del snakk med de er både mor og far sikkre på at jeg har krav på 1Gbit LAN, og jeg sender mail til pcmax igjen.

ikkenoe svar denne gangen men imorra skal jeg ringe forbruker rådet. Hva syntes dere?! Jeg har jo krav på det aight?! MVH *gråte* Anders *Gråte*

 

_________________

Shieftec Sølv Aliminium Midi

Asus A7V8X KT400

amd xp 1800

Gainword gf3 ti200

1x 512MB PC3200 DDR

120GB + 45GB IBM 7200rpm

24x og 40x brennere

Altec Lansing ACS641 :grin:

 

[ Denne Melding var redigert av: venomzorg på 2002-11-05 18:33 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-05 19:50, skrev Han Henning:

Dersom din beskrivelse av situasjonen er riktig, er det helt klart at kortet har en kjøpsrettslig mangel. Dette medfører at forretningen må betale for returen.

(§ 30 i den nye forbrukerkjøpsloven).


--

Henning H.


 

Jeg vil ikke returnere det! jeg vil ha et kort med de spesifikasjoner +1Gbit lan eller et 1Gbit lan kort eller erstartning. er ikke dette mulig?

Lenke til kommentar

Du har krav på enten et produkt med de spesifikkasjonene som ble lovet, ELLER alle pengene tilbake + evt. erstatning for tap som du hadde på grunn av at PCMax gav deg feil informasjon. Det blir da opp til PCMax hva de vil gi deg, nytt kort eller penga tilbake.

 

Men uansett så har du krav på å få tilbake porto begge veier osv osv. Her har PCMax prøvd seg på en kjapp en eller hatt for dårlig kontroll på hva produktene deres kan. Og siden du spurte spesifikt to ganger ang. Gbit-LAN så vil jeg si det er MEGET dårlig av PCMax å ikke sjekke dette. Hvis de ikke vet, så får de heller si "Vi veit ikke" eller bare "Nei" (og så får du evt. en gledelig overraskelse)...

Lenke til kommentar

Saken er litt annerledes. Jeg kan sikkert vise dere mailene jeg sendte han med informasjon om at han kunne angre på kjøpet hvis varen ikke tilfredsstilte hans krav. Vi ønsker selvsagt ikke kunder som føler at vi lurer dem, men jeg opplyste helt klart om at hvis varen ikke var slik han ønsket, har han mulighet for å angre på kjøpet. (14 dager fra han mottok varen).

 

Han sender oss så en mail hvor han krever at vi gir han et Gigabit LAN kort til 650,- eller mer gratis. Vi føler at vi ikke er pliktet til noen som helst ting da alt ble forklart ganske greit. Vi sa vi ikke var 100% sikre på om kortet hadde Gigabit LAN.

 

Vi ville egentlig ikke gå så langt som til å svare på dette i offentligheten, men slik saken er nå

ble dette dessverre løsningen å ta.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-06 11:04, skrev Cristhian:

Saken er litt annerledes. Jeg kan sikkert vise dere mailene jeg sendte han med informasjon om at han kunne angre på kjøpet hvis varen ikke tilfredsstilte hans krav. Vi ønsker selvsagt ikke kunder som føler at vi lurer dem, men jeg opplyste helt klart om at hvis varen ikke var slik han ønsket, har han mulighet for å angre på kjøpet. (14 dager fra han mottok varen).


Han sender oss så en mail hvor han krever at vi gir han et Gigabit LAN kort til 650,- eller mer gratis. Vi føler at vi ikke er pliktet til noen som helst ting da alt ble forklart ganske greit. Vi sa vi ikke var 100% sikre på om kortet hadde Gigabit LAN.


Vi ville egentlig ikke gå så langt som til å svare på dette i offentligheten, men slik saken er nå

ble dette dessverre løsningen å ta.





 

Dere lovet meg 1Gbit LAN, Jeg har betalt for et kort med 1Gbit LAN. Derfor skal jeg ha det?

Hadde dere skrivet til meg:

Beklager vi gjorde en feil, du kan returnere det så betaler vi porto. da hadde jeg sakt OK.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-05 18:32, skrev venomzorg:

Her får jeg bekreftet 2 ganger at det er 1Gbit LAN på hket! JESS tenker jeg og bestiller.

HKet ankommer og gjett hva? ikkenoe 1Gbit lan.

jeg sender mail og klager så busta fyker.

Jeg sier jeg har krav på et 1Gbit pci kort eller erstatning.


 

Beklager at jeg må si det, men du har ikke rett til en dritt!

 

Alltid dobbelt sjekk info på hovedkortet med produsenten selv og andre webshoper.

 

Hadde du tatt en titt på Komplett.no, så hadde du sett at kortet PCMax har inne er A7V8X/LAN/SATA og IKKE A7V8X/GLAN/SATA som er det kortet som har 1Gbit LAN.

 

En enkel felle å gå i, men du får det du kjøper.

 

Det er ikke meninga å være bitchy eller noe, men det er desverre sånn det er.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-06 11:12, skrev venomzorg:


Dere lovet meg 1Gbit LAN, Jeg har betalt for et kort med 1Gbit LAN. Derfor skal jeg ha det?

Hadde dere skrivet til meg:

Beklager vi gjorde en feil, du kan returnere det så betaler vi porto. da hadde jeg sakt OK.


 

Dette hører hjemme i mail... liten/ingen vits å diskutere dette her.

 

 

Quote:


Den 2002-11-06 11:14, skrev Cappo:

Beklager at jeg må si det, men du har ikke rett til en dritt!


Alltid dobbelt sjekk info på hovedkortet med produsenten selv og andre webshoper.


Hadde du tatt en titt på
, så hadde du sett at kortet PCMax har inne er A7V8X/LAN/SATA og
IKKE
A7V8X/GLAN/SATA som er det kortet som har 1Gbit LAN.


En enkel felle å gå i, men du får det du kjøper.


Det er ikke meninga å være bitchy eller noe, men det er desverre sånn det er.


 

Joa, det er alltid lurt å sjekke med produsentene, men man bør også kunne stole på informasjon man får fra butikkene. Og så lenge det stod "Optional" på Gbit LAN, så må det finnes versjoner av det kortet som faktisk har Gbit LAN ...

 

Men å få noe nytt Gbit kort, det har han ikke krav på. Eneste han har krav på er : Enten kort med Gbit, ELLER alle pengene tilbake... så enkelt er det. Hva butikken velger må han bare godta.

 

Men nå er det lønsj :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-06 11:14, skrev Cappo:

Beklager at jeg må si det, men du har ikke rett til en dritt!


Alltid dobbelt sjekk info på hovedkortet med produsenten selv og andre webshoper.


Hadde du tatt en titt på
, så hadde du sett at kortet PCMax har inne er A7V8X/LAN/SATA og
IKKE
A7V8X/GLAN/SATA som er det kortet som har 1Gbit LAN.


En enkel felle å gå i, men du får det du kjøper.


Det er ikke meninga å være bitchy eller noe, men det er desverre sånn det er.


Har du i det hele tatt sjekket hva kjøpsloven sier, siden du uttaler deg så bastant?

Kjøpsloven sier bl.a.:

 

(1) Reglene om mangler gjelder også når tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet.

 

Det er altså å regne som mangel ved varen hvis den ikke svarer til opplysningen selger har gitt. Hva andre butikker opplyser er totalt irrelevant.

 

Hvis han kan dokumentere/gjøre sannsynlig at selger opplyste at HK var med LAN, så er det en bevist mangel ved varen, og kjøper har da rettigheter som heving av kjøp med renter osv.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-06 11:45, skrev theNiceOne:

Har du i det hele tatt sjekket hva kjøpsloven sier, siden du uttaler deg så bastant?

Kjøpsloven sier bl.a.:


(1) Reglene om mangler gjelder også når tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet.


 

Har fint lite å si. Internett sidene deres informerer kunden at det er A7V8X/LAN/SATA og IKKE A7V8X/GLAN/SATA. Derfor er et ikke noe galt her. Det er klart at han kan heve kjøpe hvis han har lyst, for noe kort med GLAN får han ikke fra PCMax uansett da de ikke har dette kortet.

Lenke til kommentar

 

Beklager at jeg må si det, men du har ikke rett til en dritt!

 

Alltid dobbelt sjekk info på hovedkortet med produsenten selv og andre webshoper.

 

Hadde du tatt en titt på Komplett.no, så hadde du sett at kortet PCMax har inne er A7V8X/LAN/SATA og IKKE A7V8X/GLAN/SATA som er det kortet som har 1Gbit LAN.

 

En enkel felle å gå i, men du får det du kjøper.

 

Det er ikke meninga å være bitchy eller noe, men det er desverre sånn det er.

 

 

Hva er dette for noe vrøvl. Han har bedt web-shoppen om informasjon, de må da kunne vite hva det er de selger for noe. Hvordan kan du påstå at han ikke har gjort nok research? PCMax kan enkelt og greit ordne opp i dette ved å sende ham et HK med GLAN. Han har fått en vare som ikke svarer til de spesifikasjonene han har gitt.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-06 11:59, skrev henna:

Hva er dette for noe vrøvl. Han har bedt web-shoppen om informasjon, de må da kunne vite hva det er de selger for noe. Hvordan kan du påstå at han ikke har gjort nok research? PCMax kan enkelt og greit ordne opp i dette ved å sende ham et HK med GLAN. Han har fått en vare som ikke svarer til de spesifikasjonene han har gitt.


 

Selvsagt burde de vite det. Men vi kan ikke ta utgangspunkt i en samtale som kunne vært mellom en drittungen på 16 år som jobber på PCMax og Anders her.

 

Det klart at denne drittungen aldri burde ha sittet ved telefonen hvis han ikke vet hva han prater om, men nå var det da en gang sånn at han var der.

 

Folk gjør feil. Og PCMax kunne sikkert tatt seg lenger tid med å sjekke spesifikasjonene til kortet, noe de sikkert ikke gjorde.

Men som sagt, websidene deres sier ettertrykkelig at det IKKE har GLAN.

 

Selv ville jeg ALDRI stolt blindt på noen en personen sier til meg over mail. Jeg ville gjordt mer research og kanskje kontaktet dem igjen senere.

 

Og som jeg sa, han kommer ikke til å få et kort med GLAN fra PCMax fordi de ikke har det.

 

Men så har jeg et spørsmål til venomzorg: Var det samme personen som svarte ja til GLAN begge gangene?

_________________

AMD XP 1800+@2000+

Abit KR7A-RAID

512Mb TwinMOS PC2100 DDR

Creative Geforce 3 Ti 500

Quantum Fireball Plus AS 20 GB

2xMaxtor Diamondmax Plus D740X 60GB i RAID 0

Plextor 40/12/40

Chieftec DX-01BL-D

 

[ Denne Melding var redigert av: Cappo på 2002-11-06 12:12 ]

Lenke til kommentar

Cappo:

 

Det er jeg som svarte på mail fra han. Jeg svarte etter hva jeg leste i manualen, og den sier det ER Gigabit LAN på kortet. Jeg er enig med deg i det du sier, men jeg må påkeke en ting: jeg er 23 år og vet en del om hardware :wink: Nå er dette hovedkortet helt fersk på markedet og jeg har ikke rukket å sette meg inn det. Jeg svarte han på mail og ga han svar etter hva jeg leste i manualen til kortet. Studerte det til og med fysisk og da manualen stemte overrens med kortet var jeg ganske sikker, men IKKE 100% sikker.

 

Jeg opplyste han om at hvis han ikke var fornøyd med kortet, kunne han alltids benytte seg av angreretten som er 14 dager fra man mottar varen.

 

At Venomzorg (kunne ha nevnt navn, men vil ikke ha pepper for det) har solgt sitt gamle EpoX hovedkort på QXL skal ikke være vårt problem og man bør ALDRI stole på en data når det gjelder skolearbeid og jobb.

Lenke til kommentar

Det er jeg som svarte på mail fra han. Jeg svarte etter hva jeg leste i manualen, og den sier det ER Gigabit LAN på kortet. Jeg er enig med deg i det du sier, men jeg må påkeke en ting: jeg er 23 år og vet en del om hardware :wink: Nå er dette hovedkortet helt fersk på markedet og jeg har ikke rukket å sette meg inn det. Jeg svarte han på mail og ga han svar etter hva jeg leste i manualen til kortet. Studerte det til og med fysisk og da manualen stemte overrens med kortet var jeg ganske sikker, men IKKE 100% sikker.

 

Jeg opplyste han om at hvis han ikke var fornøyd med kortet, kunne han alltids benytte seg av angreretten som er 14 dager fra man mottar varen.

 

---

1. Man må kunne stole på den infoen man får fra en webshop.

 

2. Han har jo tydeligvis vært inne på hjemmesiden til PCMax, men har vært så usikker at han har bedt PCMax om mer info. Hjemmesidene til PCMax kan ikke sies å være informative dersom ikke engang PCMax's egne ansatte finner ut av det.

 

3. Dersom en webshop oppgir feil info om et produkt så er det webshoppens oppgave å rette opp denne feilen. Man kan ikke bare vise til angreretten og si at dersom man ikke er fornøyd med produktet så er det bare å returnere det.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-06 12:26, skrev Cristhian:

Cappo:

Det er jeg som svarte på mail fra han. Jeg svarte etter hva jeg leste i manualen, og den sier det ER Gigabit LAN på kortet. Jeg er enig med deg i det du sier, men jeg må påkeke en ting: jeg er 23 år og vet en del om hardware :wink: Nå er dette hovedkortet helt fersk på markedet og jeg har ikke rukket å sette meg inn det. Jeg svarte han på mail og ga han svar etter hva jeg leste i manualen til kortet. Studerte det til og med fysisk og da manualen stemte overrens med kortet var jeg ganske sikker, men IKKE 100% sikker.


 

Nå var dette med en drittunge på 16 år bare en måte å putte ting på spissen på. No offence.

 

Desverre så har HK produsentene funnet ut at de kan spare penger ved å trykke bare en type manual til en hele serie med HK. I dette tilfellet A7V8X, samme om det har GLAN eller ikke. Derfor kan sånne feil oppstå når du ser i manualen. Fysisk tror jeg ikke du kan se forskjellen mellom et som har GLAN og et som ikke har GLAN.

 

Men jeg vil fortsette å fremheve at websidene sier A7V8X/LAN/SATA og ikke A7V8X/GLAN/SATA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...