Lucivere Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Hei! Har tenkt på dette lenge, og føler at nå bør jeg spørre ekspertene her. Jeg har en HP Pavilion, Intel Pentium 4 3.2ghz. 2gb ram, Radeon x600 pro. Kjøpt i begynnelsen av året. Når jeg starter opp spill, eksempelvis WoW, Oblivion, Pinball, osv, så begynner vifta å gå. Mye. Jeg vet ikke helt hva som gjør dette, og hvordan jeg evt finner ut hvordan jeg kontrollerer dette. Derimot er det helt vanlig lav lyd i pc'en når jeg spiller kabal, browser, leser mail, chatter på msn og slike streite ting:) Alle tips mottas med takk, er litt frustrerende å ha en flymaskin ved plassen sin når man skal kose seg med litt gaming.. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Når jeg starter opp spill, eksempelvis WoW, Oblivion, Pinball, osv, så begynner vifta å gå. Mye. Jeg vet ikke helt hva som gjør dette, og hvordan jeg evt finner ut hvordan jeg kontrollerer dette. Det er innstillt i Bios, og overvåkes derfra. Når prosessoren blir ekstra belastet/varmere, så øker også turtallet på prosessor-vifta, -ergo mer støy. Tror ikke det er lurt av deg å eksprimentere for å bli kvitt dette, hvis du ikke vet hva du driver med. Lenke til kommentar
Lucivere Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2006 Jeg er ikke helt grønn, er en liten geekette i forkledning;) Så jeg tar gjerne mer info på hvordan dette gjøres Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Jeg er ikke helt grønn, er en liten geekette i forkledning;) Da vet du også at manualen til hovedkortet er et bra sted å lete? På mitt HK ligger dette i Bios under kapitelet H/W monitor. Kanskje det kan justeres litt der, for når (ved hvilken temp.) vifta skal øke. Lenke til kommentar
Lucivere Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2006 Jeg er ikke helt grønn, er en liten geekette i forkledning;) Da vet du også at manualen til hovedkortet er et bra sted å lete? På mitt HK ligger dette i Bios under kapitelet H/W monitor. Kanskje det kan justeres litt der, for når (ved hvilken temp.) vifta skal øke. 7071121[/snapback] Ingen øyeblikkelige svar å finne i bios. Manualen til hk er... tja... si det:D CPU tempen sier bios ligger på ca 60 grader Celsius. Installerte SpeedFan - den noterer CPU på -128 grader. Må vel være *litt* feil.. Ambient 39 C Remote 55 C (her er det et flammesymbol - jeg mistenker at dette er CPU målingen?) HD0 39 C Temp1 40C Farten står på 60% på alle 3 speeds. Videre tips? Kan det være PSU'en forresten? Lenke til kommentar
Lucivere Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2006 Etter å ha åpna opp skjiten så fikk man fjernet "litt" tettpakket støv. Og nå går tempen på mellom 38 og 46 grader, litt avhengig av hvor mye jeg kjører. Men vifta står vendt til å dra luften ut av prosessoren og ut bak. Kunne vært bedre å bytte på dette? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Etter å ha åpna opp skjiten så fikk man fjernet "litt" tettpakket støv. Og nå går tempen på mellom 38 og 46 grader, litt avhengig av hvor mye jeg kjører. Men vifta står vendt til å dra luften ut av prosessoren og ut bak. Kunne vært bedre å bytte på dette? 7071330[/snapback] Regner/håper at det er kabinett-vifta i bakkant du mener? Den skal stå slik den står, dvs. suge luft ut. btw, den der SpeedFan saken, er det noe som fulgte med pc'n eller? Har ikke vært borte i den. Lenke til kommentar
Lucivere Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2006 (endret) SpeedFan laster du ned på nett. Bare google det, første treffet stemmer Nei, cpu vifta jeg tenker på, ikke kabinettvifta forresten.. Edit: Nå etter å ha rensa vifta så holder temperaturen seg under 50 hvert fall med spill gående, og da får jeg faktisk ikke bråkelyden lenger. Suksess! Av og til må man lufte problemene sine på et forum for å åpne sine egne øyne.. Ingen tvil om at vifta var tilstøva nei.. *flau* Endret 14. oktober 2006 av camilaen Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 SpeedFan laster du ned på nett. Bare google det, første treffet stemmer Nei, cpu vifta jeg tenker på, ikke kabinettvifta forresten.. 7071380[/snapback] Tror som tidligere sagt at du må stille i temp. styring i Bios. Har desverre ikke brukt software til dette, så det vet jeg ikke noe om. Ville iallefall av-innstalert softwaren før jeg begynte å tukle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå