Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Når begynner dere å fyre?

Anbefalte innlegg

Lurer litt på når folk her begynner å fyre i leiligheten/huset?

Personlig synes jeg det begynner å bli ganske kaldt om kvelden nå, så er fristet til å sette på fyringa, men føler at det kanskje er litt tidlig å begynne å bruke penger på strømfyring... Apropo, noen som veit om noen gode timere på 24T som går rett i veggen som man kan sette ovnkontakten i og automatisk sette den til å skru seg på når man kommer hjem fra jobb og av når man legger seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har fyrt her i huset ei lita stund nå. Dvs, for ca 3-4 uker siden begynte vi å sette enkelte oljefylte radiatorer på 1-2 pluss varmekablene i kjelleren til 2, og det holder her for øyeblikket. Enig med at det begynner å bli kaldt på kveldene, på nettene og spesielt tidlig på morgenkvisten.

Men vi merker det ikke er lenge til vi skrur opp varmen litt mer og kanskje begynner å fyre med ved også. Eller kanskje bare vente til vi er godt ut i desember...

Lenke til kommentar
Lurer litt på når folk her begynner å fyre i leiligheten/huset?

Personlig synes jeg det begynner å bli ganske kaldt om kvelden nå, så er fristet til å sette på fyringa, men føler at det kanskje er litt tidlig å begynne å bruke penger på strømfyring... Apropo, noen som veit om noen gode timere på 24T som går rett i veggen som man kan sette ovnkontakten i og automatisk sette den til å skru seg på når man kommer hjem fra jobb og av når man legger seg?

7070677[/snapback]

Tror du heller burde sikte til nattsenking på ovnen istede for slike tidsavbrudd. Med avbrudd bruker du mere strøm siden ovnen må varme opp hele leiligheten igjen fra scratch. Med nattsenking senkes temperaturen. Og vis du da står rett opp og går på jobb, setter du bare senkinga til å gå av i f.eks 2 tida, så er det godt å varmt når du kommer hjem.

Fyrer foresten med ved fra en tilhenger på kjøkkenet (nei, ikke Gaupe tilhenger men en form for ovn) noe som gir lun og god varme i hele huset :)

Endret av Bear^
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Tror du heller burde sikte til nattsenking på ovnen istede for slike tidsavbrudd. Med avbrudd bruker du mere strøm siden ovnen må varme opp hele leiligheten igjen fra scratch.

7071005[/snapback]

Vil påstå dette ikke stemmer.

Det er varmetapet fra huset ditt som bestemmer hvor mye man må fyre for å holde en bestemt temperatur. Har man lavere temperatur inne blir varmetapet mindre, og dermed blir også strømforbruket mindre.

Endret av Nostradamus
Lenke til kommentar

Begynte vel å skru opp gulvvarmen på gangen, badet og stua/kjøkkenet for en uke siden. Merkes at det er litt kaldere her om nettene og morgenene nå ja. Blir vel så vi henter inn strøm-oljeradiatoren snart tenker jeg.

Skulle egentlig ønske at vi hadde vedfyring, for det gir en så lun og god varme. Men vi har bare mur, og ikke ovn =/ Koster ikke så mye egentlig å sette inn en ovn, men vi har egentlig ikke plass til en.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Apropo, noen som veit om noen gode timere på 24T som går rett i veggen som man kan sette ovnkontakten i og automatisk sette den til å skru seg på når man kommer hjem fra jobb og av når man legger seg?

7070677[/snapback]

Clas Ohlson har noen sånne:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=255311

Disse kan man programmere i ro og mak (veldig enkelt, masse innstillingsmuligheter, 24 timers program, ukeprogram, velge forskjellige tidspunkter på forskjellige dager, flere av/på hver dag, overstyringsfunksjoner og så videre). Har tre stykker selv, men den ene må jeg stille inn mens jeg ligger på gulvet, for den nullstiller seg når jeg setter den i veggkontakten. De to andre gjør ikke dette. De er batteristyrt, så om du tar den ut for å omprogrammere (eller ved strømbrudd) så husker den alle innstillinger. Bortsett fra at den ene nullstiller seg når jeg setter den i veggen, så har de fungert uten problemer. Tror de tåler 3kw så de fleste varmeovner kan bruke disse uten fare for brann.

Lenke til kommentar

Har fyrt nærmest en måned, men ikke hver dag.

Fyrer med ved og er glad i å ha det varmt men mine luksusbehov koster ingenting i pengboka.

Får du tak i styringsenheter til vamovnene dine så ligger det penger i både natt og dagsenking.

Det anbefales ikke og slå av varmen men og senke den for som andre skriver her så vil det koste mere å varme opp igjen leiligheta fra bunnen av enn å øke temperaturen f.eks 5 grader.

Lenke til kommentar

grensa for lønnsom dag/natt senking går ved 5grader.

detter er en god del pga at temperaturen "setter" seg i huset. og det krever då mye energi å få den oppigjen

Det beste er et skikkelig styringssystem som er tids styrt + mulighet for overstyring.

Det dyreste en kan gjøre er å ikkje ha skikkelig temperatur styring for da vil de fleste opne et vindu pga at "det er så varmt her"

og dette fører til at ovnen forstsetter å stå på, og når en da stenger vinduet vert det veldig varmt.

Dette er også grunnen til at det burde vere forbudt å selge sånne olje fylte ovner.

De har ubrukelig temperatur styring og en enornt lang treigheit så det er uansett vanskelig å regulere dei.

Lenke til kommentar

At varmekilden er treg har lite å si da temperaturen i et lokale ikke er noe man bråsnur på.

Det som burde gjøre oljeovner forbudt er jo det kjente problemet med at de kan eksplodere og/eller begynne å lekke.

I tillegg burde ikke slike varmeovner brukes som primærvarme men heller som suplemang om den installerte varmen ikke skulle bli nok.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg hivd ut alle panelovnene i huset, da jeg ikke har råd til å fyre så mye med elektrisitet. Rom og boder som sjelden blir brukt er stengte, og har ingen oppvarming. Jeg har en oljeovn på kjøkkenet som står på 24/7, og en peis i stua som jeg fyrer i da det trengs.

Litt OT; Hadde staten kuttet i strømavgiftene hadde de fleste her i landet hatt råd til å holde varmen inne over 15 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...