Haavardr Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Jeg er i ferd med å skaffe meg ny maskin. En kompis skal bygge den. Regner med å bruke 15 - 20 000 kr. Hva kan jeg regne med å få for den prisen? Hvor bra blir den - kan jeg regne med å ha den i 10 år? Jeg er IKKE rik, men har fått noe penger jeg akter å bruke til dette. Skal ikke ha skjerm, printer, tastatur eller mus. Det jeg har er bra nok. Kom med forslag!! Hilsen Haavardr Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Hvor lenge du har maskinen er det ingen som vet vel? Ingen vet hvordan utviklinga blir. Er kravene dine som sier hvor lenge du vil ha den. Om dine krav er små så kan du vel ha samme maskin i flere år, men om du vil ha det råeste hele tiden så holder den ikke så lenge Lenke til kommentar
Haavardr Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2006 Hvor lenge du har maskinen er det ingen som vet vel? Ingen vet hvordan utviklinga blir. Er kravene dine som sier hvor lenge du vil ha den. Om dine krav er små så kan du vel ha samme maskin i flere år, men om du vil ha det råeste hele tiden så holder den ikke så lenge 7070116[/snapback] Regner med at den ikke er på topp i 10 år, det med 10 år var bare for å fortelle at jeg regner med å ha den en stund Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Om 1 år er den ikke topp, mener du. Hvis det fortsetter slik det har gjort de siste årene, så kan du nok gi den bort til noen (evt. kaste den) om 3-5 år. Lenke til kommentar
Xenofil Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Om 1 år er den ikke topp, mener du. Hvis det fortsetter slik det har gjort de siste årene, så kan du nok gi den bort til noen (evt. kaste den) om 3-5 år. 7070340[/snapback] Det vil jeg si er å ta vel hardt i Kommer helt an på bruken din..Min mor sitter fortsatt på en P2 450mhz og klarer seg utmerket. Men tenk litt på oppgraderingsmuligheter når du kjøper. Feks vil et conroe eller am2 system holde en god del lenger en feks et sokkel 939 system. Snart lanseres de første grafikk-kortene med støtte for DX10 (geforce 8800GT(X). Regner du med å ha maskinen en del år vil jeg anbefale å vente til DX 10 kortene kommer. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Det som krever mye av maskiner om dagene er hovedsaklig spill. Så som spillmaskin vil en rigg til 20000 være brukendes i alle fall 3 år, om man forutsetter null oppgraderinger underveis. Om 10 år vil dog teknologien som brukes i dag være forlengst utdatert, og det vil være vanskelig å få tak i nye komponenter allerede en stund før den tid. Men inntil da, så kan man jo alltids bygge på den litt etter litt, uten å kjøpe en helt ny maskin selvfølgelig. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Du kan sikkert bruke den om 10 år, men den vil garantert ikke kunne spille noen 2016 spill. Maks 5 år før din pcen kommer til å slite med å spille nye spill hvis du kjøper til den prisen. Lenke til kommentar
petterbaa Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 jupp maks 5 år sier jeg også begynner nå å slite med spill på mitt radeon 9800pro kort å det er vel rundt en 3år gammelt eller no? Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 En annen ting, hvis du deler pengene opp i to, og kjøper en PC nå til 10000, og en ny til 10000/ oppgraderer masse etter 5 år, får du mye mer PC for pengene, og det holder mye lenger. En spillPC i dag burde man legge ca. 12- 13000 kr. (uten skjerm) i, mener jeg. Kommer man løangt over det, betaler man ågerpris for absolutte toppmodeller. Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 (endret) jupp maks 5 år sier jeg også begynner nå å slite med spill på mitt radeon 9800pro kort å det er vel rundt en 3år gammelt eller no? 7075159[/snapback] Nå tuller du! Jeg har også et. Funker fint som bare det! Støtter forresten watercools forslag! Endret 15. oktober 2006 av jalla`n Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Enig med watercool:) Hvis du kjøper et DX10 kort, bruker ca 12-13000 på pc'en og legger tilside de resterende 7-8000 i et "PC-om-5-år-fond", er du mye lenger. Lenke til kommentar
Xenofil Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 (endret) Helt enig med watercool:) jeg og. Men hvem klarer å spare 10000 i 5 år? Endret 15. oktober 2006 av Xenofil Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Sett dem på en konto der du ikke har tilgang. Lenke til kommentar
Torsph Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Helt enig med det mange de andre sier her, spar mye av pengene. Det er helt "idiotisk" å bruke 20000kr på en pc som vil synke drastisk etter dag 1.. Det er mange andre ting du kan bruke de resterende pengene på Spare er ordet Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 En datamaskin varer fint i 10 år. Det eneste som har noe betydelig slitasje er harddisken og evt. vifter, men de kan fint virke i 10 år. Men ingen datamaskin vil være noe særlig bra når den er 10 år gammel. Ikke så lenge datateknologien fortsetter å utvikle seg i slikt tempo som den har opp til nå. 10 år gammel teknologi vil alltid være håpløst utdatert i dataverdenen uansett om du kjøper det aller dyreste og beste. Det er mye lurere å kjøpe en bra maskin som ligger rundt 80-90% av det beste du kan få. Da koste den gjerne halvparten så mye, og så kan du heller kjøpe en tilsvarende bra maskin igjen om 5 år. Da kan du kanskej oppnå å ha en rimelig oppgående maskin til enhver tid (selv om og 5 år er mye...) -Stigma Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Vi har alle våre preferanser. Jeg ville *aldri* finne på å bruke 15-20k på *en* "rigg"... *never*!! For den summen kan jeg sette sammen 3-4 brukbare rigger som jeg faktisk kan få litt igjen for om ett år. (Dvs. litt nytt/brukt av deler/komponenter). Det er som andre skriver her ikke mulig å se for seg ett "smart" kjøp av en PC m/hardware som skal "vare" flere år. Så fort går utviklingen.. Jeg vil heller anbefale å kjøpe/sette sammen ett rimelig system med grei (nok) ytelse med vekt på skjermkortet (dersom spill er hovedbruksområdet). Dvs.: Hovedkort basert på 965P E6400 2GB "Value" DDR2-5400 7900GT/X1900XT (eller tilsvarende) + DVD, HD etc. Dette bør ikke koste mer enn 10k. Selv den summen mener *jeg* er i overkant å legge ut for en "rigg". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå