Gå til innhold

Hva er mest praktisk Norsk eller Engelsk

Anbefalte innlegg

Norsk betyr INGENTING for meg. Og henrik Ibsen kan gå å legge seg, sammen med Ivar åsen. Og kan noen holde smella på de utrolig dårlige norske artistene, forfatterne, musikerne osv. Det er utrolig dårlig, men det er få som tørr å si det. Eg liker IKKE norsk kultur.

7071855[/snapback]

Hvorfor bor du egentlig fremdeles i Norge?

7074427[/snapback]

Norge har veldig mye å tilby. Kultur er absolutt ikke en av de tingene. Jeg er villig til å bite tennene sammen og lese Ibsen, høre på Sommerflørt og lese Naiv.Super. hvis det betyr at jeg får bo i verdens beste land.

Norsk er ålreit å kunne idag, men du skal ikke se bortifra at barnebarna vil slite med å forstå deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om 20 år snakker vi alle kinesisk uansett.

7079644[/snapback]

Akkurat det har jeg svært vanskelig for å tro. Vokser kinesisk spesielt raskt internasjonalt?

7079663[/snapback]

Spansk er stort fordi Spania/Portugal var verdensmakter før. Vi snakker engelsk fordi Storbritania og USA er verdensmakter. Hvorfor ikke da snakke kinesisk?

EDIT: Etter hva jeg har forstått er Kina større enn USA om noen år?

Endret av .patrick
Lenke til kommentar

Vele, det har med hva man legger i større. Flere mennesker er en ting, men når det gjelder mediemakt så er det engelsk som regjerer og mest sannsynlig vokser raskest. Europeiske barn lærer engelsk på skolen i tillegg til morsmålet, og derfor vokser engelsk. Det er veldig lite sannsynlig at kinesisk vil øke etterhvert som de får makt, da språket ikke ligner på noen europeiske språk. Jeg kan til nøds se for meg en situasjon hvor spansk overtar i USA, men utenom det er det nok engelsk som vil bli fellesspråket for industrilandene.

Lenke til kommentar

Det er ytterst tvilsomt at engelsk vil ta over for norsk. I enkelte deler av arbeidslivet vil nok engelsk være standardspråk i dokumenter og i samhandling mellom folk med forskjellige språk. Men ingenting tyder på at engelsk vil bli morsmål for nordmenn. I hvert fall ikke i overskuelig fremtid.

Språk er en veldig stor del av identiteten til folk. Om vi mister norsk mister vi også en stor del av den norske identiteten og vi mister direkte tilgang til mye kultur som vi må d må nyte i oversatt form.

Lenke til kommentar

Vi får vel egentlig oversatt det meste av norrønt allerede, da det nedprioriteres mer og mer i den norske skolen.

Når det gjelder engelsk som overtar, så er det allerede et fenomen som massemediene har bidratt til. Hvor mange av de 10 mest sette filmene på kino, 20 mest kjøpte albumene og 100 mest besøkte nettsidene er på engelsk? De neste generasjonene vil oppleve det vanskeligere og vanskeligere å være i en situasjon hvor de ikke kan engelsk, og når det til slutt blir sånn at folk er omtrent jevngode i begge to, så kan jeg se for meg at om 50-80 år så kommer to norske gutter ut av kinosalen hvor de har sett en engelsktalende film og begynner å diskutere hva de synes om filmen på engelsk.

Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig nedover eurpoa å snakke to forskjellige språk i dagliglivet. Mange irer snakker f.eks. gaelic og engelsk. Belgierne flamsk og hva-var-det-nå-det-het. Ja, engelsk turer fremover, men jeg frykter ikke for norsken, for å si det sånn. I hver fall ikke på det første par hundre årene. Sammenlignet med dansk, som var på samme sted som med norsk for 200 år siden, har norsk neeeesten stått på stedet hvil hvor dansken har fløyet over alle skoger.

:)

edit; når jeg tenker meg om er det faktisk ikke uvanlig å snakke både tre og fire språk enkelte steder nedover europa. Jobbet med mange utlendinger i utlandet, lærte mye der.

Endret av Canterbury
Lenke til kommentar
Andre språk er dog mer utbredt

Chinese* (937,132,000)

Spanish (332,000,000)

English (322,000,000)

Bengali (189,000,000)

Hindi/Urdu (182,000,000)

Arabic* (174,950,000)

Portuguese (170,000,000)

Russian (170,000,000)

Japanese (125,000,000)

German (98,000,000)

French* (79,572,000)

7071762[/snapback]

Dette er kun en liste over folk som snakker engelsk som hovedspråk. De som kan engelsk er derimot mange flere, akkurat som mange av oss nordmenn.

Dette gjør engelsk til det "internasjonale" språket.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Dette er kun en liste over folk som snakker engelsk som hovedspråk. De som kan engelsk er derimot mange flere, akkurat som mange av oss nordmenn.

7084197[/snapback]

Det samme gjelder i mindre grad alle andre språk også. Jeg tenker meg at morsmål står i en særstilling, språket man tenker med. Samtidig lurer jeg på hvordan polyglotter bruker språk i "tankeformuleringer". (jeg har selv byttet morsmål en gang i løpet av livet og bruker nå et tredje språk til daglig, men det nye morsmålet mitt er det som hovedsaklig blir brukt til "tankeformuleringer") Endret av mandela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...