Gå til innhold

Hva er mest praktisk Norsk eller Engelsk

Anbefalte innlegg

tror han mente at de fleste i den delen av verden som betyr noe, kan engelsk  :tease:

7072283[/snapback]

Strengt tatt feil, Brazil, Russland, Kina og India er med i et som kan kalles den delen av verden som betyr noe

7072290[/snapback]

jeg sa ikke at jeg mener de er den delen av verden som "betyr noe", og er selvsagt motstander av et slikt begrep.

likevel er jeg nysgjerrig på hvorfor du mener Brasil, Russland, Kina og India er de landene som betyr noe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tror han mente at de fleste i den delen av verden som betyr noe, kan engelsk  :tease:

7072283[/snapback]

Strengt tatt feil, Brazil, Russland, Kina og India er med i et som kan kalles den delen av verden som betyr noe

7072290[/snapback]

Du er slevsagt klar over at man lærer engelsk på skolen også i andre land enn Norge?

Lenke til kommentar
Andre språk er dog mer utbredt

Chinese* (937,132,000)

Spanish (332,000,000)

English (322,000,000)

Bengali (189,000,000)

Hindi/Urdu (182,000,000)

Arabic* (174,950,000)

Portuguese (170,000,000)

Russian (170,000,000)

Japanese (125,000,000)

German (98,000,000)

French* (79,572,000)

7071762[/snapback]

Hadde vært greit at disse opplysningene også bar med (fra samme side). Infoen viser at atllene over ikke kan benyttes i denne sammenheng:

* The totals given for Chinese, Arabic, and French include more than one SIL variety (Gjelder tabellen over).

However, in terms of secondary speakers, Weber submits the following list:

(number of speakers in parentheses)

French (190 million)

English (150 million)

Russian (125 million)

Portuguese (28 million)

Arabic (21 million)

Spanish (20 million)

Chinese (20 million)

German (9 million)

Japanese (8 million)

Disse tallene må legges til den første tabellen. Husk i tillegg at kinesisk består av rundt 300 forskjellige språk som er slått asmmen i disse oversiktene.

Lenke til kommentar

Norsk er jo så mye, her i området og særlig fra 70-tallet og tidligere kunne man høre dialektsforskjeller innom tettstedet for ikke og snakke om de som kom noen km utenbys fra.

Man kunne høre om folk kom fra nord/sørbyen, om de kom fra øyene rett utafor eller fra innlandet, i tillegg hadde vi handelstanden som hadde sin form for finspråk.

Men Engelsk blir mye brukt som ett felles språk innen diverse yrke / fagområder, blandt flyvere, skipsoffiserer, flyveledere, skipsmekanikere osv.

Dette grunnet i at det skal brukes ett språk alle forstår og at misforståelser ikke skal skje.

På samme måte blir Fransk brukt som språk til tider innen kjøkken/kokkbransjen da i faglige termer.

Jeg tror at dette med Norsk språk har forandret seg mye grunnes i tv og annen media, også Engelsk språklig musikk ble mere tilgjengelig blandt folk.

Det er lenge mellom hver gang jeg hører gamle ord og uttrykk som her i området tidligere ble benyttet av de gamle, de fleste er jo også døde nå.

Derimot har det kommet masse nye ord blandt de unge.

Det mest praktiske innad i Norge oss Norske imellom er vel Norsk, men som sagt i forskjellige yrker må en kunne Engelsk for det er dette språket som brukes som en felles plattform for kommunikasjon.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
Du er slevsagt klar over at man lærer engelsk på skolen også i andre land enn Norge?

7072898[/snapback]

Som sakt over har bl.a. Kina vært veldig lukket. Derfor snakker de skjelden med eller hører engelsk. Og de har derfor en ganske egen dialekt.

Så selv om de lærer engelsk er ikke det ensbetydene med at de kan engelsk.

Lenke til kommentar
Tror engelsk er morsmål i norge innen 50år. Men det hadde jo blitt greiere å få resten av verden til å snakke norsk da!!

7073942[/snapback]

Hehe alle snakke norsk ja.. hadde vært noe :D

Jeg synes engelsk skulle vært et stort fag siden 1. klasse i alle land... slik at folk blir flinkest mulig i det.. i tyskland er det mange som ikke kan noe engelsk i det hele tat... jeg kan tysk bedre enn de engelsk... og jeg var ikke noe geni i tyskklassen på ungdomskolen i de 3 åra jeg hadde tysk...

Lenke til kommentar

Personlig bruker jeg engelsk mer enn jeg bruker norsk på fritiden min og i studiene mine. Jeg syns engelsk er et meget presist og lett språk å bruke, ofte mye bedre enn norsk som krever litt ekstra kunnskaper om språket hvis en vil være like presis. For meg er det som regel mye mer praktis å skrive på engelsk enn det er på norsk. Men jeg syns ikke vi bare skal glemme norsk som språk for det.

Lenke til kommentar
Jeg synes engelsk skulle vært et stort fag siden 1. klasse i alle land... slik at folk blir flinkest mulig i det.. i tyskland er det mange som ikke kan noe engelsk i det hele tat... jeg kan tysk bedre enn de engelsk... og jeg var ikke noe geni i tyskklassen på ungdomskolen i de 3 åra jeg hadde tysk...

7073976[/snapback]

Tror ikke det er så mye fordi de begynner å lære det i 5. klasse. Det er nok heller fordi de døbber alt som går ann å døbbes. Selv når Kofi Annan skal holde tale blir det døbbet.

Lenke til kommentar

7073976[/snapback]

Tror ikke det er så mye fordi de begynner å lære det i 5. klasse. Det er nok heller fordi de døbber alt som går ann å døbbes. Selv når Kofi Annan skal holde tale blir det døbbet.

7074047[/snapback]

Yea det stemmer det... tyskere er jo eksperter på å døbbe alt mulig... det er jo også en annen ting de må gjøre om... Engelsk fra 1. klasse og engelsk tv blir på engelsk... =) men tyskere er jo så mongo sære og vil egentlig ha språket sitt som hovedspråk i verden akkurat som franskmenna også

Lenke til kommentar
Jeg syns engelsk er et meget presist og lett språk å bruke, ofte mye bedre enn norsk som krever litt ekstra kunnskaper om språket hvis en vil være like presis.

7073984[/snapback]

Kan du forklare litt nærmere hva du mener med dette?

7074028[/snapback]

At hvis jeg skulle skrive en gitt settning hadde det vært lettere for meg å skrive den på engelsk enn på norsk. Spesielt hvis setningen er lang og inneholder mange avanserte ord. Ellers blir det å uttrykke seg presist på norsk ofte synonymt med å bruke ord som en ikke bruker så ofte ellers. Det iallefall slik for meg.

Det kan godt hende at det mangler på ordforådet mitt i norsken, men jeg vil da mene jeg har minst gjennomsnittlig ordforåd.

Personlig syns jeg engelsk ofte mer elegant også :)

Lenke til kommentar

I Norge er norsk mer praktisk enn engelsk, ikke lett å få jobb i Norge dersom du ikke snakker norsk. Når det er sagt så synes jeg at mennesker bør akklimatisere seg med flere språk enn norsk og engelsk gjennom skolen. Språklæring er forøvrig glimrende hjernetrimming.

Ellers synes jeg det har vært kjempefint å kunne motta SVT1 & SVT2 sendinger på TVen (dette ser dessverre ut til å bli slutt på med digitaltv :( ), har lært meg en del svensk gjennom det!

At så stor andel av "artister" som ikke har engelsk som morsmål synger på engelsk synes jeg er latterlig :!: De som primært hører på engelsk vokal begrenser sin musikkhorisont enormt..

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Norsk betyr INGENTING for meg. Og henrik Ibsen kan gå å legge seg, sammen med Ivar åsen. Og kan noen holde smella på de utrolig dårlige norske artistene, forfatterne, musikerne osv. Det er utrolig dårlig, men det er få som tørr å si det. Eg liker IKKE norsk kultur.

7071855[/snapback]

Har du leste noen verker av disse "elendige", og i så fall hvem/hva?

Lenke til kommentar
Norsk betyr INGENTING for meg. Og henrik Ibsen kan gå å legge seg, sammen med Ivar åsen. Og kan noen holde smella på de utrolig dårlige norske artistene, forfatterne, musikerne osv. Det er utrolig dårlig, men det er få som tørr å si det. Eg liker IKKE norsk kultur.

7071855[/snapback]

Hvorfor bor du egentlig fremdeles i Norge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...