Gå til innhold

Hva er mest praktisk Norsk eller Engelsk

Anbefalte innlegg

Jeg kom til og tenke litt på dette. Hva er mest praktisk av Norsk og engelsk? Har det Norske språket noen sentimental verdi for oss? Det har det for meg, men jeg kunne bytta det ut med engelsk da jeg mener det blir mest praktisk og skolen blir mye enklere hvis man bare trenger og lære 1 språk. Folk vil forstå oss i det meste av verden, og rent bortsett fra den verdien språket har i hver enkelt persons hjerte er det liten nytte i det norske språk. Men jeg lurer på hva dere mener, er det rom for utbytting av språket vårt? Trenger vi en fornying eller er det best og holde seg til det gode gamle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rent praktisk hadde det aller beste vært en verden med bare et språk. Men det betyr ikke at det er en verden jeg har lyst til å forestille meg. Norsk har helt klart en sentimental verdi, men langt viktigere enn det spiller språket vårt en nøkkelrolle i nasjonalidentiteten vår dypt inne i den norske folkesjela. Språket er med på å danne bildet folk har av hva det vil si å være nordmann og det gir oss et særpreg intet annet språk kan gi oss.

Men norsk er vel på vei ut, i lag med mange andre språk. Vil bare ta tid.

Lenke til kommentar

Hva med at vi heller går inn for at barna begynner å lære engelsk tidlig tidlig? Og at man kjører på med flere timer engelsk per uke igjennom ungomskolen?

Jeg ønsker ikke at vi "kvitter" oss med norsken, absolutt ikke. Med det sier jeg ikke at jeg er et absolutt fan av hardbarka nasjonalisme, men språket er å betrakte som et særmerke som jeg mener man bør ta vare på. At vi derimot lærer oss engelsk langt bedre enn hva jeg føler at man gjør på skolen i dag, er som sagt ikke negativt.

Endret av Lykkelita
Lenke til kommentar

Flere engelsktimer i ungdomskolen er vel strengt tatt ikke nødvendig. Mitt inntrykk er at nordmenn flest, kanskje ikke de på ungdomskolen, men de litt eldre, kan engelsk ganske godt. Jeg har mange ganger hørt en nordmann snakke engelsk og trodd at det var en engelskmann eller amerikaner som snakket for kameraet.

Vi får nok engelsk gjennom media, imo. Styrk heller realfagene eller noe annet. :)

Lenke til kommentar

Lykkelita: Unger i dag kan ikke lære det særlig mye tidligere, min niese startet allerede i første klasse (selv startet jeg i andre klasse), så det er fikset.

Engelsk ser ut til å komme for fullt, det sniker seg tross alt inn over alt, bare se på alle de som skriver "simen`s hund" osv (` skal ikke brukes slik, det rette er Simens hund, event Simen sin hund).

Lenke til kommentar
Lykkelita: Unger i dag kan ikke lære det særlig mye tidligere, min niese startet allerede i første klasse (selv startet jeg i andre klasse), så det er fikset.

Engelsk ser ut til å komme for fullt, det sniker seg tross alt inn over alt, bare se på alle de som skriver "simen`s hund" osv (` skal ikke brukes slik, det rette er Simens hund, event Simen sin hund).

7070689[/snapback]

Jeg har tydeligvis ikke oppdatert meg helt på når de begynner å lære engelsk på skolen i dag. Jeg innbilte meg at det var 3. klasse - vet ikke helt hvorfor. Ettersom de begnner allerede i 1. klasse sier det seg naturligvis selv at de ikke kan begynne tidligere.

Jeg tror at det eneste som gjelder når det kommer til å lære et språk godt er praktisk øvelse. Man trenger ikke nødvendigvis flere timer på skolen, men at man konsekvent snakker engelsk i timene på videregående, og kanskje også i 10. klasse.

Jeg mener det bør være mer fokus på likevekt mellom dette å forstå, og dette å selv kunne formidle noe på engelsk. Vil tro at de aller fleste som går ut av skolen er flinkere til å forså noe som står skrevet, fremfor å kunne formidle noe korrekt på egenhånd.

Lenke til kommentar

Syns vi bør holde på norsken ja..

Men kutte ut nynorsk.. og heller ha engelsk..

formindel så lærte jeg engelsk alt for sent... og vet det er feil å si,,, men jeg vil skylde på lærerene på min dårlige engelsk.. de forventet alt for mye i starten.. alt for lett å gi opp!

Men tilbake til topic...

Seff e engelsk praktisk.. og vi burde lære det mye tidligere på skolen..

Alle herinne håper jeg vet at engelsk vil bli mer og mer utbredt, og vil bli en nø dvendig kommunikasjons språk for mange!

Lenke til kommentar

Andre språk er dog mer utbredt

Chinese* (937,132,000)

Spanish (332,000,000)

English (322,000,000)

Bengali (189,000,000)

Hindi/Urdu (182,000,000)

Arabic* (174,950,000)

Portuguese (170,000,000)

Russian (170,000,000)

Japanese (125,000,000)

German (98,000,000)

French* (79,572,000)

Lenke til kommentar

Håper de legger ned språkrådet, sparket alle norsk og nynorsk lærere og begynner å englifisere språket. Eneste grunnen til at engelsken min er "veldig bra" istedet for "flytende" er på grunn av noen fjols som tvang meg til å lære norsk på skolen istedetfor engelsk.

Norsk betyr INGENTING for meg. Og henrik Ibsen kan gå å legge seg, sammen med Ivar åsen. Og kan noen holde smella på de utrolig dårlige norske artistene, forfatterne, musikerne osv. Det er utrolig dårlig, men det er få som tørr å si det. Eg liker IKKE norsk kultur.

Lenke til kommentar
Andre språk er dog mer utbredt

7071762[/snapback]

I native speakers, ja. Men det er flere som kan snakke engelsk.

Ser liten grunn til å lære noe annet enn engelsk, morsmålet + språket i det samfunnet man lever i. De fleste i verden kan i dag engelsk, med unntak av Kina (pga. av landet har vært ganske lukket har de de fleste fryktelig dårlig uttale). Skulle vi lært oss noe annet språk måtte det bli blitt kinesisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...