Gå til innhold

oppkøring - sikkerhetskontroll?

DaJev

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg leste på en side at når jeg skal ta oppkjøringa må jeg kanskje ta en sikkerhetskontroll på bilen før jeg begynner å kjøre.

"Du må kunne vurdere om bilen er trafikksikker, du kan f.eks bli bedt om å kontrollere: dekk, styring, lys, lasteevne, bremser, bremsekraftforsterker eller vindusspyler/viskere"

kontrollere:

dekk - sjekke at hele dekkbredden har kontakt med bakken.

styring - kontrollere at det er lite dødgang. Altså at hjulene svinger med engang rattet dreies.

lys- at lyset foran er gult/hvitt. bak/parkeringslyset er rødt.

lasteevene - hvordan gjør jeg det?

bremser - jeg kjører sakte og bremser litt ikke sant?

bremsekraftforsterker- hvordan?

vindusspyler/viskere - sprute litt væske og vaske ruta :p

men altså jeg er usikker på hvordan jeg sjekker bremser, bremsekraftforsterker og lasteevne.

kilde: http://www.centrum-trafikkskole.no/spirit.asp?groupid=47

Endret av DaJev
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lys: Du skal sjekke at alle lys fungerer! Du skal da sjekke parklys, nærlys, fjernlys, bremselys, tåke- og kurvelys, blinklys og ryggelys. Bremselys finner du ved å trykke inn bremser, eller drar opp håndbrekke, og ryggelys ved å sette den i revers. Du kan spørre sensor om hjelp til å sette den i revers o.l mens du sjekker!

lasteevene: Denne fikk jeg på oppkjøringa! Da skal du be om vognkort, også viser du lastenvnen med henger, maks vekt på kjøretøy inkl. sjafør o.l.

Bremsing: Som du sier, kjøre fremover litt og bremse.

Dekk: Du skal sjekke at det er nok spor - 1,6mm på sommer, og 3mm om vinter. Du skal også sjekke at det er rett dimensjon på dekk og felg. Da må du i vognkortet og se hvliken dimensjoner som gjelder, også ser du på dekket etterpå hva som står der.

Styring: Du skal dreie på rattet, hvis hjulene beveger seg, før du har dreid mer en 2 cm, så er det godkjent. Men du skal sjekke at servoen fungerer. Da dreier du rattet 1/4 omdr. og startet motoren. Hvis det nykker, og rattet siger nedover fungerer servoen.

(Tar forbehold om feil, men det skal være rett som skrevet her!!)

Edit: Endret på spordybde til dekk...Det var plassert motsatt!

Endret av Antarctica
Lenke til kommentar

På min oppkjøring måtte jeg peile olje, vise hvor man fyller på bremsevæske, spylevæske og kjølevæske. Og selvfølgelig sjekke at det var riktig mengde av alt. Virket imidlertid ikke som om sensoren tok et så veldig høytidelig, han fant frem og sjekket alt for meg omtrent, jeg ble liksom bare stående der å se på (han var for rask for meg).

Jeg besto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...