Gå til innhold

KDE har bursdag i dag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5. Hvor mange partisjoner og hvor mye plass?

7072334[/snapback]

Jeg har 5 partisjoner på min maskin, men det er litt smak og behag:

1 systempartisjon (må ha, 2gb

1 Swap-partisjon (bør ha/må ha, 256mb - 1gb)

1 /home-partisjon (hovedmappen for brukermapper, valgfritt, jeg har 5gb fordi jeg laster ned hit)

1 "my dokuments"-partisjon (gammel vane fra da jeg hadde windows)

1 musikkpartisjon (samme som den over)

7072387[/snapback]

Alt blir vel montert i samme filsystem, så det er vel ikke så veldig nødvendig å dele det så veldig opp.

Forresten. Hva er den største forskjellen på KDE og Gnome? Husker at start-menyen var litt forskjellig i Ubuntu og Knoppix, men det var ikke enorme forskjeller.

7072967[/snapback]

De andre partisjonene blir montért under "mnt" eller "media", men blir likevel behandlet som egne partisjoner. Du får for eksempel se hvor mye ledig plass det er på de.

Jeg vet ikke så mye om forskjellene i kodingen, men for brukeren er ivertfall menyene, utseende, programpakken og litt oppførselen forskjellig.

Lenke til kommentar

Jeg formulerte meg litt feil. Hadde bootet opp Live CDen og trykket på install-ikonet på skrivebordet. Det kom til et steg der jeg måtte klassifisere hva partisjonene min var for noe (/home, /swap, etc.) Alle mine partisjoner er i NTFS, men jeg vil være sikker på at Linux kun rører på de to partisjonene jeg har lagd for den.

Kan noen hjelpe meg med dette? :)

Lenke til kommentar
Jeg formulerte meg litt feil. Hadde bootet opp Live CDen og trykket på install-ikonet på skrivebordet. Det kom til et steg der jeg måtte klassifisere hva partisjonene min var for noe (/home, /swap, etc.) Alle mine partisjoner er i NTFS, men jeg vil være sikker på at Linux kun rører på de to partisjonene jeg har lagd for den.

Kan noen hjelpe meg med dette? :)

7073353[/snapback]

Den som står som "/" er vel hovedpartisjonen, og "/swap" sier seg selv. Du får også velge hva du vil gjøre med andre partisjoner. Det skal være et valg der som heter formater, og det haker du selvsagt bort på NTFS-partisjonene. Så skal de ikke bli rørt, uten om du endrer filene selvsagt.

Edit: her er et bilde jeg tok under installasjon av Ubuntu på en gammel pc:

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Ubuntu_6.06_install_NO_partition.png
Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Har installert Kubuntu fungerende nå. Hvordan starter jeg XP igjen? Skal nemlig bruke Acronis OS Selector til å bytte mellom Vista, XP og Kubuntu,

Noen som har link til XGL?

Noen som har link til nvidia-glx driverne?

Hvorfor klarer ikke amaroK å spille av musikken min? Den er i MP3.

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar
Har du prøvd å boote ifra den vanlige Windows XP harddisken?

Og hvordan gjør jeg det? Får ikke valget ved oppstart.

7074074[/snapback]

Ubuntu inkluderer en ganske avansert bootloader som heter GRUB, og denne konfigureres med en fil som heter /boot/grub/menu.lst

Der kan du legge til og fjerne andre OS-valg, men Ubuntu skal i utgangspuntet finne slike når du installerer, og den oppdaget WinXP sist jeg installert Ubuntu.

EDIT: Ellers er det kanskje en idé å opprette en tråd i GNU/Linux forumet hvis en har flere spørsmål som ikke har med KDEs bursdag å gjøre :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...