Gå til innhold

KDE har bursdag i dag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En smule bloatware etter min mening.

7071245[/snapback]

Da vil nok denne distroen falle mer i din smak: :)

http://www.xubuntu.org/ (Xfce for alle penga)

Uansett, dette som er så flott med linux. Du kan skreddersy alt til din egen smak. Vil du ha et attraktivt og brukervennlig GUI?: KDE. Ute etter noe litt mindre fancy og mer stilrent? GNOME. Syns du ikoner og sånt er noe tull? Ønsker du minimalisme? Xfce. Eller prøv en av de andre ørten vindusbehandlerne tilgjengelig på linux.

Uansett, smaken er som baken, så ikke la denne tråden bli noe KDE vs GNOME vs XFce-tråd. Det fører ingensted og er like dumt som "Intel vs AMD"-tråder... ;)

Lenke til kommentar

1. Hva skal jeg velge? Kubuntu, Ubuntu, ...?

2. Vil kjøre XGL/Compiz også. Hva er forskjellen?

3. Hvor finner jeg drivere?

4. Vil helst installere amaroK. Den krever jo KDElibs. Fungerer KDE og XGL/Compiz uavhengig av hverandre?

5. Hvor mange partisjoner og hvor mye plass?

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar
1. Hva skal jeg velge? Kubuntu, Ubuntu, ...?

2. Vil kjøre XGL/Compiz også. Hva er forskjellen?

3. Hvor finner jeg drivere?

4. Vil helst installere amaroK. Den krever jo KDElibs. Fungerer KDE og XGL/Compiz uavhengig av hverandre?

7072334[/snapback]

1) Hva med å prøve alle? Ville ha prøvd Ubuntu. Det kommer med GNOME som standard, men det er veldig lett å bytte mellom GNOME og KDE, slik at du får testet ut begge.

2) Med XGL/Compiz får man litt mer fancy vindueffekter. XGL kjører på toppen av vindsbehandleren og skal være uavhengig av om du kjører KDE/GNOME.

3) Både nvidia og ati har linuxdrivere på sine nettsider.

4) Man kan fint kjøre KDE-applikasjoner under GNOME, og vice versa. Det fungerer helt sømløst. Man kan alltids installere f.eks KDE-bibloteksfiler selv om man kjører GNOME, f.eks.

Hvis du er nybegynner på linux, er Ubuntu (eller KUbuntu, for KDE-versjonen) eller SuSe etter min mening det beste stedet å starte. Tonnevis av tips og How-Tos på www.ubuntuforums.com.

Lenke til kommentar

7072334[/snapback]

Jeg har 5 partisjoner på min maskin, men det er litt smak og behag:

1 systempartisjon (må ha, 2gb

1 Swap-partisjon (bør ha/må ha, 256mb - 1gb)

1 /home-partisjon (hovedmappen for brukermapper, valgfritt, jeg har 5gb fordi jeg laster ned hit)

1 "my dokuments"-partisjon (gammel vane fra da jeg hadde windows)

1 musikkpartisjon (samme som den over)

Lenke til kommentar
Takk. Skal prøve kubuntu da. Hvor mange partisjoner og plass trenger den?

7072372[/snapback]

Det er vel to partisjoner, en til systemet (min. 2GB), og en swap (min. 256 MB), jeg ville nok valgt 4GB+ og 1-2GB på swap.

7072376[/snapback]

Så my swap er helt meningsløst, holder lenge med 512 mb eller noe. Tror egetlig aldri jeg har opplevd at den har swappa mer enn 20 mb med 1 gb minne (som ed fleste har i dag).

Unasett: Gratulerer KDE. Er selv gnome bruker, men vurderer å bytte til kde.

Lenke til kommentar

Nå er jeg litt forvirret her. Vil ikke at Kubuntu skal ødelegge noen partisjoner. Jeg skal kun la den få lov til å gjøre noe med to partisjoner. Hva skal klassifikasjonen være for;

1. Windows-partisjon og fil-partisjonene mine?

2. Kubuntus installasjon?

3. Kubuntus bufferpartisjon?

Takk :)

Lenke til kommentar

Gratulerer ja.

De som kaller kde bloatware burde ta en titt på hva de egentlig tilbyr gjennom kdelibs. Det er utrolig deilig med f.eks. sømløs håndtering av nesten alle nettverksprotokoller i alle programmer. Smb, sftp, lokal fillesing, alt er på samme nivå og like lett tilgjengelig uansett.

Endret av mariux
Lenke til kommentar
Nå er jeg litt forvirret her. Vil ikke at Kubuntu skal ødelegge noen partisjoner. Jeg skal kun la den få lov til å gjøre noe med to partisjoner. Hva skal klassifikasjonen være for;

1. Windows-partisjon og fil-partisjonene mine?

2. Kubuntus installasjon?

3. Kubuntus bufferpartisjon?

Takk :)

7072595[/snapback]

Du trenger i hvertfall én dedikert linux-partisjon til å installere på, for man legger ikke inn linux på FAT eller NTFS, enkelt og greit. Men du kan selvfølgelig få tilgang til dine eksisterende windows-partisjoner for å hente ut filer. Linux støtter både FAT og NTFS, men man bør altså ikke installere selve OSet på et slikt filsystem :)

Om du trenger flere linuxpartisjoner er et spørsmål om smak og behag - noen liker å dele opp typiske kataloger i egne partisjoner, mens andre kjører alt i én partisjon - dette er helt opp til deg.

Swap-partisjon er også greit å ha "just in case", men du skal vite at linux swapper på en helt annen måte enn windows. På min PC med 1GB RAM swapper jeg ikke i det hele tatt, og hadde egentlig ikek trengt noen swap-partisjon, men har man diskplass til overs skader det selvfølgelig ikke å ha en. Linux trenger altså en egen partisjon til swap istedenfor windows som swapper til en vanlig fil. Dette har visse fordeler, som f.eks at man slipper fragmentering. Det er selvfølgelig da også veldig enkelt å dele en slik swap-partisjon hvis man skulle finne på å installere flere linuxdistroer på en PC.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

7072334[/snapback]

Jeg har 5 partisjoner på min maskin, men det er litt smak og behag:

1 systempartisjon (må ha, 2gb

1 Swap-partisjon (bør ha/må ha, 256mb - 1gb)

1 /home-partisjon (hovedmappen for brukermapper, valgfritt, jeg har 5gb fordi jeg laster ned hit)

1 "my dokuments"-partisjon (gammel vane fra da jeg hadde windows)

1 musikkpartisjon (samme som den over)

7072387[/snapback]

Alt blir vel montert i samme filsystem, så det er vel ikke så veldig nødvendig å dele det så veldig opp.

Forresten. Hva er den største forskjellen på KDE og Gnome? Husker at start-menyen var litt forskjellig i Ubuntu og Knoppix, men det var ikke enorme forskjeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...