Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spørsmål om syre og oppløsing av tannemalje

icebyte

Anbefalte innlegg

Hei

Når drikker brus med sukkererstatning, så kan ikke bakteriene gjøre dette om til syre som da ikke kan påvirke emaljen på tennene. Når en drikker for eksempel brus med sukker, så vil bakteriene kunne bryte dette ned til syre som da påvirker tannemaljen. Når tannemaljen da blir løst opp så har en starten på et hull.

Noen som vet hvordan sukkerfri brus da kan gi hull i tennene når hull oppstår ved at tannemaljen blir løst opp og her ved sukkerfri brus, så kan ikke en sukkererstaning som sukkerfri brus bli løst opp til syre som da ikke kan påvirke tannemaljen. Riktignok er overdrevn bruk av sukkererstatninger ikke sunt.

Så, hvordan kan sukkerfri brus da gi hull annet enn ved overdrevn bruk, noen som vet? Vet ikke hvor mange tannleger eller folk som har peiling på tannhelse som er her inne på dette forumet, men la ihvertfall tråden inn på "Off-topic".

Jeg er ikke noe paranoid når det gjelder søtsaker og sånt noe, men det er veldig fint å kunne slikt som dette synes nå jeg.

Endret av icebyte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg aner ikke om dette er rett, men sukkerfri brus har vel ganske lav pH, og det er neppe bra for tannemaljen.

7069369[/snapback]

Dette stemmer. Brus har lav pH og er dermed en syre i seg selv. Brus inneholder kullsyre, som er en syre.

pH'en kan bli veldig lav og problemet er hvis en drikker en slurk nå og da, slik at flasken varer lenge. Dermed blir du påvirket av syrer over lengre tid.

Kan nevne at det er lurt å vente med tannpussen en 30 min etter inntak av syreholdig drikke, da emaljen har blitt litt mye og kan lettere slipes vekk med tannbørsten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...