Gå til innhold

Poll: Kjøp av musikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil bare si at jeg synes mp3 er en ypperlig måte å oppdage "ny" musikk på. Finnes altfor mangen band i verden som du ikke får høre om bare fordi utvalgte folk i radioen velger hva som skal spilles. Resultatet av det, er jo en masse "drittmusikk" etter min mening.

 

Har selv kommet over musikk på mp3 som senere har ført til at jeg har kjøpt flere album. Det begynner gjerne med et soundtrack til en film f.eks. Så laster jeg ned flere sanger av samme artist. Er musikken bra, kjøper jeg hele album. Et godt eksempel er Millencolin - No Cigar som finnes på Tony Hawk 2. Har vel nå 5-6 millencolin-album i hylla.

 

Jeg hadde ihvertfall kjøpt mer musikk dersom det var billigere i butikk, men mye av listemusikken ville jeg ikke tatt i mot om jeg fikk betalt for å ha dem i CD-hylla engang.

Lenke til kommentar

Henter mye fra nett men kjøper også minst 5-6 CD'er i måneden, så jeg har ikke noen samvittighetskvaler.

 

Bare siden midten av oktober (forrige lønning :smile:) har jeg kjøpt følgende:

 

Foo Fighters - One by one

Ugress - Resound

Madrugada - Grit

The Jam - Samleplate

Talk Talk - Samleplate

Oasis - The Masterplan

Hellacopters - By the grace of god

 

Bra musikk synes jeg uansett er verdt å kjøpe - med tanke på den 'underholdningen' en får ut av et album er ikke inntil 150 kroner pr. stk. noen upris i mine øyne. Hadde nok kjøpt noe mindre hvis prisen hadde vært 200+, men hadde ikke kjøpt noe mer enn jeg gjør idag selv om prisen hadde vært langt under hundrelappen.

 

Nedlastingen fra nett vil for min del være omtrent den samme uansett CD-pris - henter så godt som aldri komplette album fra nett uansett.

 

[ Denne Melding var redigert av: Gabriel_X på 2002-11-05 18:18 ]

Lenke til kommentar

Savner et "kjøper den goder laster ned den middelmådige/dårlige" alternativ. Selv kjøper jeg den musikken jeg liker, men f.eks å kjøpe 1 CD med Deep Blue Something for bare å få Breakfast at Tiffany's er uaktuelt. Å kjøpe Hits For Kids pga fest er også uaktuelt. Da brenner jeg en mix(som blir bedre enn Hits for kids... :wink:). Det er også veldig ofte at lommeboka ikke strekker til, da har jeg gjerne musikken på mp3 og så kjøper jeg den når "dens tur" er kommet. De beste CDene blir prioritert så derfor kan jeg godt ha et album i kanskje 1 år før jeg faktisk kjøper det, men god musikk blir kjøpt.

 

Når det gjelder CD pris så er ofte 200, 179 og 169kr summer jeg hører. For å si det slik: Det er *ekstremt* sjelden jeg betaler så mye. Er som å kjøpe topp elektronisk utstyr med helt ny teknologi. De spesielt interesserte får gjøre det så kjøper jeg noe billigere :smile:

 

Guns N' Roses - Gn'r Lies 69 kr

Trail Of Tears - New Dimension Of Might 159 kr

Cardigans - Life 69 kr

Alice Cooper - Trash 79 kr

Cardigans - Gran Turismo 69 kr

Megadeth - Peace Sells But Who's Buying 89 kr

D.A.D. - Helpyourselfish 79 kr

Opeth - Deliverance - Limited Edition 149 kr

 

fra cdon.com. I alt 8 CD'er for ialt 791kr inkl 29kr i frakt. Altså ca 100kr per CD og da Trail Of Tears og Opeth trekker kraftig opp snittet.

 

Om man ser på CDene så er det veldig kjente og gode titler. Å finne gode CDer til <100kr er i dag ikke noe problem :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-11-05 18:18 ]

Lenke til kommentar

Når mine favorittartister/grupper kommer med en ny singel eller ett nytt album så laster jeg ned en eller flere sanger, og liker jeg musikken kjøper jeg musikken. Er bare en eller to av 10 sanger bra så får de ikke penger av meg. Jeg synes de bør anstrenge seg litt mer for å selge musikk enn å lage to bra sanger og la resten av albumet være dårlig, så selv uten muligheten for å laste ned de bra sangene, hadde jeg ikke kjøpt albumet.

 

Det hender også at jeg laster ned musikk jeg blir anbefalt, og jeg oppdager mye ny musikk på denne måten. Synes jeg det er bra, så kjøper jeg albumet. Da har den gruppa eller artisten jeg begikk lovbrudd mot faktisk tjent på at jeg gjorde det.

 

Det samme med film... en god film vil jeg mye heller ha på en DVD enn å drive å fikle med tv-tilkobling til datamaskinen hver gang jeg skal se den. Muligheten til å laste ned filmer har altså økt DVD samlingen min betraktelig.

 

Jeg forstår jo hvorfor vi har denne loven mot å kopiere/laste ned kopibeskyttet materiale, men moralsk sett ser jeg ikke at jeg gjør noe galt da film og musikkbransjen faktisk TJENER penger på at jeg begår lovbrudd mot de.

Lenke til kommentar

Det jeg ikke kan fordra er slike AB Music liknende cd'er. Det finnes omtrent ca. 2-3 sanger som er bra, av ca. 20. Dvs. at du gir 189,- for 3 sanger - det er tåpelig!

 

Pleier å kjøper cd'er som er gitt ut av en artist/gruppe. Sånn som:

[*]Bob Dylan

[*]Bruce Springsteen

[*]Creedens

[*]Jimmi Henriks

[*]Eric Clapton

Det er musikk for mine ører :smile:

Lenke til kommentar

Savner et alternativ nemlig: Forbruket av musikk vil være det samme.

Etter min mening er mp3 musikk en utmerket måte å ta backup av CD sammlingen min på, ellers så laster jeg ned hele plater som jeg har på LP (og mener at jeg har rett til å kopiere ettersom jeg ikke lenger har noen LP spiller). Laster også ned enkelte "eldre" singler av den enkle grunn: Jeg vil ikke bruke ett par hundre kroner på ett samle album på grunn av en låt.

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært for MP3-nedlasting hadde jeg ikke kjøpt:

4 album med Rammstein (pluss 5 singler)

2 album med KoRn (pluss 1 singel)

1 album med Megadeth

1 album med Propellerheads

1 album med Mono ("Mono - Formica Blues (Limited Edition 2 CD Set)")

osv... osv...

 

Det som står for tur, når jeg får penger, er Rammstein-greier for rundt 500 kroner, pluss Anthrax-plater og Xploding Plastix-plater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...