Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Harddisken i min bærbare har tatt kvelden

Anbefalte innlegg

I går, naturligvis fredag 13., valgte harddisken på min bærbare Acer å ta kvelden. Selvfølgelig på et meget uheldig tidspunkt for meg. For det første fordi jeg befinner meg langt unna salgsstedet (kjøpt i Norge, befinner meg i Østerrike). For det andre fordi pc'en er tre år gammel. For det tredje fordi jeg har mye på harddisken som jeg dessverre ikke har backup av.

Men så over til saken; det virker som om noe er løst inne i harddisk-kabinettet. Recovery-cd fungerer ikke. Har forsøkt å ta ut harddisken for så å sette den i et eksternt kabinett i håp om at den kunne bli lest av en annen pc. Men den gang ei.

Mitt spørsmål er:

- er det noen håp om å kunne reklamere på dette? PC'en har vært fint behandlet. Ble kjøpt for tre år siden for den nette sum av 21000 kroner (Acer travelmate 803), og skulle være en solid pc. Hvilket den naturligvis også har vært. Inntil i går.

Dette er vel igrunnen ikke et teknisk men heller et juridisk spørsmål. Men jeg tar likevel sjansen på å poste det i denne forum-avdelingen.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Reklamasjonsretten er på 5 år mot produksjonsfeil. Det skal mye til for at en disk er utslitt på så kort tid med vanlig bruk.

Disken burde ikke være særlig utslitt. Det er naturligvis ei bærbar maskin, og har vært normalt brukt. Maskina har heller vært mer forsiktig brukt enn andre bærbare pleier å bli. Har alltid sørget for å være forsiktig ved forflytting, ved nedsetting etc. I tillegg har det vært foretatt jevnlige formatteringer (hvert halvår). Maskina har heller aldri vært utsatt for noe støt/slag i løpet av de tre årene jeg har hatt den.

Men vi får se. I morgen ringer jeg til leverandøren for å høre om det er noe håp.

Uansett; jeg har et nytt spørsmål:

jeg er avhengig av å ha en pc som virker, og har derfor som en nødløsning gått til anskaffelse av en ny harddisk. Jeg har fått den formattert, og har forsøkt å sette den i for så å starte maskinen. Får feilmelding om at disken ikke har noe operativsystem. Greit nok. Det stemmer jo. Så derfor forsøker jeg å benytte recovery-CD'en som fulgte med maskina. Det fungerer heller ikke. Den vil ikke boote fra CD'en slik den har gjort tidligere. Forsøker med en annen bootbar CD, men heller ikke det vil fungere. I BIOS er maskina satt opp til først å boote fra CD, deretter fra harddisk.

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få satt opp noe på selve harddisken slik at den kan starte normalt? Altså at jeg kan få lagt inn et operativsystem eller lignende som fungerer? Har satt disken i et eksternt kabinett så jeg får hooket den opp på en annens PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...