Gå til innhold

2 jobber jeg lurer litt på.

Piratpjokken

Anbefalte innlegg

For forsker.

Jeg vet hvor du kan studere det. Men Hva går studiene ut på? Og jeg trenger litt hjelp til å finne noe som kunne vært verdt det å forske på (morsomt og lønnsomt). Bare bla opp det du har og mest mulig info!

Det andre jeg har tenkt på bør være noe som evnt. etterforsker. Er det en grad innen politiet? Er det noe annet man kan bare studere og søke jobb for å bli uten å jobbe seg opp til en grad? Mer info om grader o.l vil jeg gjerne ha!

Kom på noe nå. Hva er en kriminolog? Har sett på jobbfeber.no, men fikk ikke akkurat det jeg var ute etter. Hvor jobber de? Hva jobber de med? Kontorarbeid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ad forsker:

I Norge er det (som vanlig) litt spesielt: en trenger vanligvis utdanning på mastergradsnivå, og deretter søke på relevante stillinger. I utlandet er det vanligere at en må ha en doktorgrad. Felles for begge er at en må ha mye interesse for faget og være villig til å ofre mye, inklusive god lønn og helse. Jeg overdriver ikke.

Studier relatert til forskning er vanligvis sterkt fokusert, og skal gi deg erfaring i hvordan en forsker og hele prosessen rundt dette. Det er noen artikler på Wikipedia om vitenskapelige prosesser, men de er under redigeringskrig. Slike studier fører frem til en akademisk grad som skal vise til at du har greidd dette, slik et svennebrev sier du har levert et svennestykke.

Forskning er ofte mye slit, men også morsomt. Du bør ikke ha noen som helst forhåpninger om at du vi tjene godt på det. Tvert om er jobbsikkerheten heller variabel. Det er mye farlig utstyr som koste deg liv og helse, ulykker og dødsfall skjer stadig, det er ikke lenge siden det kom frem at sannsynligvis flere hadde dødd av strålingsskader fra defekt utstyr.

En kan ta slike studer i utlandet, men du bør da være klar over at det er mye revirtenkning ved diverse institusjoner i Norge, og du vil neppe få jobb der med mindre du har noen studier fra høyskoler/universiteter i Norge som de ved instituttet har sans for, Noen steder er det så ekstremt at alle som vil ha sjangse for å få arbeide der MÅ ha samme utdanning fra samme sted som sjefen.

Lenke til kommentar
Det andre jeg har tenkt på bør være noe som evnt. etterforsker. Er det en grad innen politiet? Er det noe annet man kan bare studere og søke jobb for å bli uten å jobbe seg opp til en grad? Mer info om grader o.l vil jeg gjerne ha!

Sånt jeg har forstått det tar de forskjellige avdelingene (f.eks Kripos) inn personer med spesialiseringer forruten politihøyskolen. Dog er dette noe man først kan gjøre etter å ha hatt et visst antall år som vanlig politibetjent.

Personer som er utdannet innen et fagfelt f.eks før de startet i Politiet er de som blir plassert i spesielle avdelinger.

Tar jeg feil så si ifra noen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...