Lightning- Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Hei. Finenes det en linux distro med NTFS støtte?? Eller er det en møte og gjøre det i ubuntu på?? Takker for svar Lenke til kommentar
sluggr Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Her står stort sett det du trenger: http://linux-ntfs.org/ Lenke til kommentar
Lightning- Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2006 Vil denne funke?? Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Jeg bruker SUSE 10.1 med mine 3 USB disker alle i NTFS. Har ingen problemer med å bruke disse. SUSE finner dem hver gang jeg kobler dem til og monterer dem automatisk. Men de blir montert i "Read-Only". Jeg har lest at det frarådes å benytte skriving til NTFS disk da det ikke er helt stabilt. Lenke til kommentar
Lightning- Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2006 Jeg bruker SUSE 10.1 med mine 3 USB disker alle i NTFS. Har ingen problemer med å bruke disse. SUSE finner dem hver gang jeg kobler dem til og monterer dem automatisk. Men de blir montert i "Read-Only". Jeg har lest at det frarådes å benytte skriving til NTFS disk da det ikke er helt stabilt. 7067781[/snapback] Vis jeg har skjønt det rigktig så er SUSE en linux distro med støtte for NTFS?? Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Jeg bruker SUSE 10.1 med mine 3 USB disker alle i NTFS. Har ingen problemer med å bruke disse. SUSE finner dem hver gang jeg kobler dem til og monterer dem automatisk. Men de blir montert i "Read-Only". Jeg har lest at det frarådes å benytte skriving til NTFS disk da det ikke er helt stabilt. 7067781[/snapback] Vis jeg har skjønt det rigktig så er SUSE en linux distro med støtte for NTFS?? 7067906[/snapback] Ja Lenke til kommentar
Lightning- Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2006 Jeg bruker SUSE 10.1 med mine 3 USB disker alle i NTFS. Har ingen problemer med å bruke disse. SUSE finner dem hver gang jeg kobler dem til og monterer dem automatisk. Men de blir montert i "Read-Only". Jeg har lest at det frarådes å benytte skriving til NTFS disk da det ikke er helt stabilt. 7067781[/snapback] Vis jeg har skjønt det rigktig så er SUSE en linux distro med støtte for NTFS?? 7067906[/snapback] Ja 7067929[/snapback] Bare en ting til: er den gratis?? Lenke til kommentar
Palme Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 du kan jo ta en titt på opensuse.org Lenke til kommentar
Lightning- Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2006 Takk for hjelpa Holder på og laste ned med 50kp/s Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Jeg bruker SUSE 10.1 med mine 3 USB disker alle i NTFS. Har ingen problemer med å bruke disse. SUSE finner dem hver gang jeg kobler dem til og monterer dem automatisk. Men de blir montert i "Read-Only". Jeg har lest at det frarådes å benytte skriving til NTFS disk da det ikke er helt stabilt. 7067781[/snapback] Vis jeg har skjønt det rigktig så er SUSE en linux distro med støtte for NTFS?? 7067906[/snapback] Ja 7067929[/snapback] Bare en ting til: er den gratis?? 7067931[/snapback] Ja. OpenSUSE Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Den siste Ubuntu (m.fl varianter) skal ha innebygget feilfri støtte for NTFS. Jeg har ingen innvendiger at det stemmer, etter å ha brukt Ubuntu og Kubuntu en del selv i det siste. Lenke til kommentar
Lightning- Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2006 Den siste Ubuntu (m.fl varianter) skal ha innebygget feilfri støtte for NTFS. Jeg har ingen innvendiger at det stemmer, etter å ha brukt Ubuntu og Kubuntu en del selv i det siste. 7068068[/snapback] Jeg har ubuntu 6.06 Live-cd men tror ikke den har det... Er ubuntu 6.06 den siste versionen? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 (endret) En Ubuntu Live-CD vil ikke mounte partisjonene uten videre. Installerer du den, vil de mountes under /media og da dukker de opp på skrivebordet. Endret 14. oktober 2006 av RattleBattle Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Jeg har ubuntu 6.06 Live-cd men tror ikke den har det... Er ubuntu 6.06 den siste versionen? 7068210[/snapback] Det er siste utgaven ja Lenke til kommentar
wil Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Å få mounta NTFS partisjoner er ikke så veldig vanskelig egentlig. Bare skriv dette i /etc/fstab du så tenker jeg at det ordner seg: f. eks: /dev/hdXx /mnt/win_c ntfs umask=0222 Xx er den hardddisken og partisjonen du vil mounte. Det må du selvfølgelig bytte ut selv. Når du har gjort det må du restarte, og da vil du få tilgang til både å lese og skrive til NTFS partisjoner. Værre var det ikke. I Slackware er det ikke værre iallefall. Lykke til. Lenke til kommentar
Lightning- Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2006 (endret) En Ubuntu Live-CD vil ikke mounte partisjonene uten videre. Installerer du den, vil de mountes under /media og da dukker de opp på skrivebordet. 7068262[/snapback] Så du mener att jeg kan bruke NTFS i Ubuntu vis jeg bare innstalere?? Har bare kjørt med Live cd og da kunne jeg ikke se hva som var på HDD... EDIT den koden du skrev.. hvor skal jeg skrive den?? Endret 14. oktober 2006 av megvel Lenke til kommentar
Palme Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Spørs hva du ligger i "bruke" Du kan lese innholdet på NTFS partisjonen, men det blir verre hvis du skal skrive til den (feks. lagre/overskrive data osv.) Lenke til kommentar
wil Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 trådstarter: Du skriver linja jeg skrev. Det skriver du i fstab fila som ligger under /etc. Så det blir sånn da: /etc/fstab Husk at du må være logga inn som root for å kunne endre fstab fila. Lenke til kommentar
Lightning- Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2006 OK da skal jeg prøve og innstalere Ubuntu senere i dag Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 En Ubuntu Live-CD vil ikke mounte partisjonene uten videre. Installerer du den, vil de mountes under /media og da dukker de opp på skrivebordet. 7068262[/snapback] Så du mener att jeg kan bruke NTFS i Ubuntu vis jeg bare innstalere?? Har bare kjørt med Live cd og da kunne jeg ikke se hva som var på HDD... EDIT den koden du skrev.. hvor skal jeg skrive den?? 7068432[/snapback] Det er ikke noe kode, det er en mappe. Som standard vil installasjonen av Ubuntu mounte de under /media/etellerannet. Hvis du vil mounte de under live-session, kan du sikkert gjøre det under System - administration - disks. Her ser du Access path (mount point) til windows-disken min. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå