Gå til innhold

Test av iPod Nano


Even.

Anbefalte innlegg

Fikk for noen timer siden endelig min nye IPod. Har hatt et par iPoder tidligere som jeg har vært meget fornøyd med, så da var ikke valget vanskelig når ny mp3-spiller skulle kjøpes. Valget falt til slutt på en sort Nano med 8gb lagringskapasitet.

 

 

Bundel

 

Selve innpakkningen var en del mindre enn den man får med en vanlig iPod. Jeg tenkte med en gang: "Hvordan har de fått plass til alt oppi her?". Det har de ikke heller. Man får ikke med strømkabel eller firewire-kabel og manualen som følger med er rimelig spinkel. Ellers følger standard høretelefoner (med elendig lyd) og et ganske kjekt dock-adapter med i pakken. Dette adapteret er ganske greit hvis man har en iPod dock, eller f.eks en iSongbook fra Tivoli eller andre ting som bruker dock-prinsippet. Dette gjør at Nanoen passer oppi samme dockingstasjoner som den "voksne" iPoden. En ting som er verdt å merke seg er at dette ikke fungerer med orginale dockingstasjoner fra Apple, kun fra tredjepartsleverandører.

 

For meg var den noe spinkle bundelen ikke noe problem, da jeg hadde en del ekstrautstyr fra før. For andre kan dette by på litt hodebry. Det kan være litt bakvendt å måtte lade via en pc, i hvert fall hvis man er på reise eller på et sted der man ikke har tilgang til pc.

 

 

Kvalitet

 

Når man tar spilleren ut av esken merker man med en gang at det er ordentlig kvalitet. Spilleren er laget i aluminium og i motsetning til de andre iPodene er frem- og bakdekselet et stykke. Det er delte meninger om dette designet, selv synes jeg det ser bedre ut enn det vanlige designet til iPod. Finishen er matt og det er ingen problem å holde den fri for fingermerker og riper. Et stort steg opp fra tidligere iPoder der man kunne gi opp å holde den ripefri etter ne halvtime.

 

Hjulet i midten på spilleren klikker mer og et "dypere" enn det jeg er vant til fra en vanlig iPod. Litt vanskelig å vende seg til i starten og jeg er ikke sikker på om jeg liker det enda.

 

 

 

Funksjonalitet

 

I denne testen her fokuserer jeg mest på musikkdelen av spilleren. Ting som bildevisning, videoavspilling og Podcast har jeg valgt å ikke ta med da jeg ikke har brukt det noe særlig.

 

Lydmessig er spilleren suveren. Dette forutsetter dog at du bruker filer med høy bitrate og et bedre headset enn det du får i pakken.

 

Det eneste jeg savner er en litt mer avansert equalizer der du kan stille på på bass, diskant osv. Slik det er nå så er det kun mulig å velge forskjellige forhåndsinnstillinger. Dette er ikke et stort problem, men alikevel et lite minus.

 

 

 

Så en liten oppsummering til slutt:

 

+ Bra design

+ Liten og lett

+ Mer holdbar finish enn tidligere modeller

+ Bra grensesnitt

+ God batterilevetid (24t)

 

- Kjip bundle

- Litt knirkete hjul

 

(Beklager alle skrive- og gramatikkfeil, har aldri vært noe god i Norsk :) .)

post-35821-1160785537_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Får poste dette her og da...

 

har lyst på en nano selv pga den lille størrelsen og gode batteri tiden.

Men dama kjøpte seg en og når jeg testet den mot min 4G så var lyden litt dårligere. Så der ble jeg skuffet. Den er litt tilbakeholden i toppen, rettogslett litt mindre diskant.

 

Så mulig jeg går for en normal ipod istede...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...