Gå til innhold

Så gøy det hadde vært å jobbe som spillanmelder!

Anbefalte innlegg

Om du vil prøve deg fram så kan du jo begynne med å skrive for mindre sider som er i oppstartsfasen, jeg skriver f.eks for Wii-Fan.net. Om du er spesiellt interessert i en maskin/et selskap så er jo ofte det et godt grunnlag, prøv å komme i kontakt med noen små sider som konsentrerer seg om det du er interessert i.

Det å skrive for større sider som VG og Dagbladet er nok ganske uaktuellt i begynnelsen, om du ikke har utrolig flaks da, og erfaringen fra tidligere sider er jo også kjekt å ha videre i livet om du skal drive karriære innen spill.

Jeg tror nok ikke det finnes spesielle skoler for dette, men å velge en almenn linje vil nok være til din fordel, da du vil ha en del norsk, og i tillegg lærer du deg å være rutinert og å holde deadlines, noe du trenger om du vil drive med dette som en heltidsjobb.

Videoannonse
Annonse

Ser for meg at selv dette kan bli kjedelig i lengden, om du bare skal spille og skrive om spill hver eneste dag. Men det er klart det er et veldig spennende yrke, og er du spillinteressert så er det jo den store drømmen å kunne få prøve alle de nye spillene før alle andre, og reise rundt på all verdens spillmesser osv. :love:

Men du må være veldig åpen for alle sjangre osv. tror jeg, ellers blir det nok veldig irriterende at du stadig må bruke mye av tiden din på å spille spill du overhodet ikke er interessert i. Spillanmeldere får riktignok spille gjennom alle de nye gode spillene som kommer, men de må også gjennom mange spill som er dritt også. ;)

• 2 uker senere...

det er en del mer til spilljournalistyrket enn å bare sitte og spille. legg merke til ordet "journalist". evne til å oppspore gode saker, stille de riktige spørsmålene, være der det skjer - det er essensielt. så kommer den uendelige masingen på leverandører, deadlines som henger over hodet på deg, og det å rett og slett finne tid til å gjøre alt. døgnet har ikke nok timer, og man skal helst få tid til å leve et sosialt liv i tillegg og pleie andre interesser.

det høres digg ut å få en haug med spill i postkassa hver eneste uke, mange av dem ukesvis unna lansering, men verre blir det når man skal proritere, velge, og helst rekke alt på en gang.

men så detter det inn jevnlig invitasjoner til lanseringsfester, forhåndstester, arrangementer og bransjetreff - og fra tid til annen utenlandsturer komplett med luksushoteller og flotte middager. og da skjønner man at man har det ganske fett likevel.

det går opp og ned fra tid til annen, men faen, det er verdens beste jobb :)

Endret av wise

Tror ikke gamer.no er så veldig interessert i utdannelsen din, egentlig.

Greit å kunne vise til 100 års erfaring og minimum 4 i norsk, men i bunn og grunn tipper jeg de ber deg anmelde et spill eller to. Så ser de på hvordan du skriver og kvaliteten på anmeldelsen, og baserer mye av avgjørelsen på nettopp det.

Du kan jo bare fyre av en mail til TST, evt. gå på #gamer.no@quakenet og snakke med folk der. De biter stort sett sjelden, selv om fisk til tider har en dårlig dag og lar det gå hardt utover den virtuelle bilen min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...