McMuffin Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Med et visst fare for misbruk: Politiet kan bare holde deg tilbake i fire timer hvis du nekter å oppgi personalia, se politiloven § 8 siste ledd, jf. første ledd nr. 3. Men dersom du har legitimasjon e.l. annet på deg som gjør det mulig for politiet å identifisere deg, kommer du jo ikke særlig langt. 7080175[/snapback] Mulig man sparer 750,- kroner på dette.. Men, først krangle med noen kontrollører, så at de holder meg tilbake en "evigheter", så at politiet kommer, og holder meg tilbake en 4 timer... SÅ dårlig råd har jeg ikke, og SÅ mye folkeskikk har jeg, at det er lite aktuelt for min del.. 7080269[/snapback] Nesten enig. Det å løpe fra kontrollører strider ikke imot min moral, men å spare 750,- på å komme i trøbbel med purken er noe annet. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Syns det er litt trist å drive og "svindle" for en liten 20-kroning. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) Oppfølgingsspørsmål: Hvor i loven står det at selskapet faktisk har anledning til å kreve disse pengene? Det er ikke slik at gud og hvermann bare kan skrive ut bøter og ta gebyrer i hytt og pine, såpass vet jeg. Har hørt om tilfeller der folk har fått parkeringsbot og funnet ut at selskapet som skrev ut boten faktisk ikke har fullmakt til å gjøre det. Endret 16. oktober 2006 av Isbilen Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Oppfølgingsspørsmål: Hvor i loven står det at selskapet faktisk har anledning til å kreve disse pengene? Det er ikke slik at gud og hvermann bare kan skrive ut bøter og ta gebyrer i hytt og pine, såpass vet jeg. Har hørt om tilfeller der folk har fått parkeringsbot og funnet ut at selskapet som skrev ut boten faktisk ikke har fullmakt til å gjøre det. 7083614[/snapback] Du kjøper/stjeler jo en tjeneste av et selskap da, og vilkårene til sporveien godkjennes av det offentlige, men hvor i loven det står, det vet jeg ikke Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Syns det er litt trist å drive og "svindle" for en liten 20-kroning. 7083601[/snapback] Jepp, utrolig stakkarslig. Det verste er folk som står med hendene fulle av handleposer og tydeligvis har lagt igjen en betydelig sum på sin handletur. Og så står og syter over at det er så dyrt å reise kollektivt når de blir tatt. Latterlige snyltere. Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Oppfølgingsspørsmål: Hvor i loven står det at selskapet faktisk har anledning til å kreve disse pengene? Det er ikke slik at gud og hvermann bare kan skrive ut bøter og ta gebyrer i hytt og pine, såpass vet jeg. Har hørt om tilfeller der folk har fått parkeringsbot og funnet ut at selskapet som skrev ut boten faktisk ikke har fullmakt til å gjøre det. 7083614[/snapback] Selskapene har vilkår, du aksepterer dem ved å gå på toget/bussen/trikken/t-banen. I vilkårene står hvilke gebyrer du blir ilagt hvis du sniker. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 2) Vektere, som privatpersoner, har ALLTID (i hvert fall i vår levetid) kunnet holdt personer tilbake, så sant de rette elementene er innfridd.. Fersk gjerning, og God mistanke, osv.. Forskjellen fra nå, og fra før, er at nå står det ikke så kryptisk lengre.. Nå står det at "billetetkontrollører" kan holde tilbake.. Det sto det ikke før... 7066026[/snapback] Dette stemmer vel ikke helt. Hvis jeg husker korrekt så var det for noen år siden en grense ved nasking og tyveri. Ved nasking (Opp til 2000, straff i 6 mnd) så hadde ikke andre enn politiet anledning til å holde deg igjen, ved stjeling derimot stilte saken seg annerledes. Denne grensen ved nasking og stjeling ble derimot visker ut for noen år siden. For å sette deg litt mer inn i bakgrunnsinformasjonen, så kan du feks lese http://www.dep.no/odinarkiv/norsk/bondevik...334/dok-bn.html som har med denne saken å gjøre Lenke til kommentar
tZar Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Selskapene har vilkår, du aksepterer dem ved å gå på toget/bussen/trikken/t-banen. I vilkårene står hvilke gebyrer du blir ilagt hvis du sniker. 7084368[/snapback] Skal ikke si at jeg er annet enn enig i at man må betale, og følge villkårene til selskapene, men strengt talt så skal vel villkårene stå lett synlig før du går på toget. Hvis de derimot ikke gjør dette, så kan vel ikke selskapet komme til deg etterpå å si alt for mye. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Skal ikke si at jeg er annet enn enig i at man må betale, og følge villkårene til selskapene, men strengt talt så skal vel villkårene stå lett synlig før du går på toget. Hvis de derimot ikke gjør dette, så kan vel ikke selskapet komme til deg etterpå å si alt for mye. 7084471[/snapback] På trikkene står dette vanligvis rett ovenfor døren, over søppelbøtten Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Hvis det alene skal kvalifisere til å kunne skrive ut bøter, kan jeg henge opp et skilt i huset mitt hvor det står "knuser du et glass må du betale kr 1000,- i gebyr" og faktisk kreve det. Så enkelt er det vel ikke? Lenke til kommentar
tZar Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 På trikkene står dette vanligvis rett ovenfor døren, over søppelbøtten 7084675[/snapback] For oss "bønder" fra Tønsberg så er dette nyttig informasjon Må si at jeg selv aldri har lagt merke til lignende på togene, men det er vel kanskje fordi jeg er uoppmerksom Lenke til kommentar
Bone Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) 2) Vektere, som privatpersoner, har ALLTID (i hvert fall i vår levetid) kunnet holdt personer tilbake, så sant de rette elementene er innfridd.. Fersk gjerning, og God mistanke, osv.. Forskjellen fra nå, og fra før, er at nå står det ikke så kryptisk lengre.. Nå står det at "billetetkontrollører" kan holde tilbake.. Det sto det ikke før... 7066026[/snapback] Dette stemmer vel ikke helt. Hvis jeg husker korrekt så var det for noen år siden en grense ved nasking og tyveri. Ved nasking (Opp til 2000, straff i 6 mnd) så hadde ikke andre enn politiet anledning til å holde deg igjen, ved stjeling derimot stilte saken seg annerledes. Denne grensen ved nasking og stjeling ble derimot visker ut for noen år siden. For å sette deg litt mer inn i bakgrunnsinformasjonen, så kan du feks lese http://www.dep.no/odinarkiv/norsk/bondevik...334/dok-bn.html som har med denne saken å gjøre 7084438[/snapback] Jo, det stemmer.. I Straffeprosessloven, så, som jeg har sagt; Hvis man påtreffer en kar på ferske spor og fersk gjerning, så kan enhver person holde tilbake en annen uavhengig av strafferammen.. EDIT: Og disse reglene har alltid vært der.. Og igjen, det er forskjell på å pågripe og å holde tilbake.. Billettkontrollører holder deg tilbake.. Vil ikke du vise billett og vil rømme fra stedet, ved å gå av bussen, t-banen, e.l... så har det alltid vært slik at kontrollørene kunne holde deg tilbake til politiet kommer (som SÅ kan pågripe deg, hvis det skulle være nødvendig), siden oppførselen din er mistenkelig nok til å annta at du har begått en straffbar handling (dvs å snike), og ikke vil gjøre opp for deg... Ferske spor og fersk gjerning.. Endret 17. oktober 2006 av Bone Lenke til kommentar
tZar Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Som det kom frem av artikkelen så var det et skille ved nasking før. Ga du fra deg varen, var det ingen som hadde rett til å holde deg tilbake, ta deg med på bakrommet osv. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Jeg sidestiller å stikke av med å rappe småting i butikker og springe. Tross alt, hvis du springer som en gud, klarer du HELT sikkert å komme deg unna. Men du bør jo ikke bli tyv for det. Kan jo begynne å stjele klær fra ute-utstillinger utfor butikker også, da. For man kan jo sikkert bare springe avgårde med henda fulle av klær uten å betale. Eller la være å betale maten på en restaurant. Det er jo tross alt bare å springe. Evt rane gamle mennesker, de kan jo ikke springe etter + at det tar lang tid før de får ringt politiet. Endret 17. oktober 2006 av Bitex Lenke til kommentar
Bone Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Som det kom frem av artikkelen så var det et skille ved nasking før. Ga du fra deg varen, var det ingen som hadde rett til å holde deg tilbake, ta deg med på bakrommet osv. 7086599[/snapback] Vi snakker om sniking på trikk / bane / buss Den som treffes på fersk gjerning og ikke avstår fra den straffbare virksomhet, kan pågripes uten hensyn til størrelsen av straffen.Det samme gjelder den mistenkte som ikke vites å ha fast bopel i riket, når det er grunn til å frykte for at han ved flukt til utlandet vil unndra seg forfølgingen eller fullbyrding av straff eller andre forholdsregler. Kontrollørene brukte /bruker blandt annet denne paragrafen i sin tilbakeholdsrett.. Man kan ikke avstå fra å snike, når snikingen allerede har blitt gjennomført når kontrolløren kommer på. Endret 17. oktober 2006 av Bone Lenke til kommentar
Chakl Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Jeg har sett slike episoder flere ganger, mange av gangene holder kontrollørene dem ikke "fysisk" tilbake, de er vel redd for at gjeringspersonene skal gå til fysisk forsvar og knekke av dem nesa eller at de kan bli anmeldt for brutt på frihetsberøvelse. Deriomt har jeg sett at securitas holder person i ermet og bruke strips osv.... Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 En variant jeg observert på t-banen var en kontroll på Nationalteateret hvor de kontrollerte passasjerene i vognene mens t-banen stod på stasjonen. En av passasjerene hadde ikke billett og nektet å gå ut av vognen. Enden på visa var at kontrollørene gikk av og t-banen dro videre sammen med en av våre nye landsmenn som ikke gadd å betale. Å kunne "holde igjen" betyr altså at de ikke kan bruke makt til å "flytte" på folk ? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Det å "flytte på folk" i dette tilfellet blir nok regnet som tvang, og vektere har ikke tvangsmyndighet etter loven. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Det går på en annen straffeprosesslov, som sier at man ikke skal bruke mer makt enn nødvendig .. Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Det å "flytte på folk" i dette tilfellet blir nok regnet som tvang, og vektere har ikke tvangsmyndighet etter loven. 7089573[/snapback] Å flytte folk av eiendom de ikke har rett til å være på, er nok lovlig gitt. Det er ingen prinsipiell forskjell på vektere som flytter en ikke-betalende passasjer av t-banen og at du drar en uteligger ut av bilen din. Hvorvidt man hjemler det i nødverge (kanskje litt søkt) eller lovlig selvtekt, spiller vel liten rolle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå