Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Straffbart å motsette seg kontroll?

McMuffin

Anbefalte innlegg

Hadde en liten diskusjon her om dagen. Lurer i den forbindelse på følgende:

Sett at det er kontroll på buss/t-bane/tog/trikk, og du blir tatt. Idet dørene åpnes springer du ut, og tar beina fatt. Hvis du da allikevel skulle bli tatt, vil kontrollørene kunne gi deg et høyere forelegg enn hvis du bare hadde godtatt boten på 750,- for sniking?

Noen som vet noe om dette?

Endret av SN25P
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En vekter kan ikke gjøre noe mer enn en vanlig privat person kan. Han kan holde deg igjen til politiet kommer dersom du er tatt på fersk gjerning, men med mindre han ikke har noe kan han ikke gjøre noe.

Har du dermed ikke betalt billett på t-bane/tog/buss er du tatt på fersk gjerning og en vekter kan holde deg igjen ;)

Lenke til kommentar
Hadde en liten diskusjon her om dagen. Lurer i den forbindelse på følgende:

Sett at det er kontroll på buss/t-bane/tog/trikk, og du blir tatt. Idet dørene åpnes springer du ut, og tar beina fatt. Hvis du da allikevel skulle bli tatt, vil kontrollørene kunne gi deg et høyere forelegg enn hvis du bare hadde godtatt boten på 750,- for sniking?

Noen som vet noe om dette?

7065080[/snapback]

Hvis du blir tatt da, ville det ikke skjedd noe mer enn at de hadde spurt "hvor har du tenkt deg nå?" , også bot.

Også ser alle andre på deg som en forbryter:)

Lenke til kommentar

1) Nei, du får ikke et høyere forelegg... Ikke av vektere..

2) Vektere, som privatpersoner, har ALLTID (i hvert fall i vår levetid) kunnet holdt personer tilbake, så sant de rette elementene er innfridd.. Fersk gjerning, og God mistanke, osv.. Forskjellen fra nå, og fra før, er at nå står det ikke så kryptisk lengre.. Nå står det at "billetetkontrollører" kan holde tilbake.. Det sto det ikke før...

3) Det er forskjell på å pågripe, og å holde tilbake..

Lenke til kommentar

En vekter / billettkontrollør er som en hvilken som helst person.. Han er en privatperson..

Alle mennesker, både du og jeg, kan holde tilbake folk hvis vi oppdager noe kriminelt, på bakgrunn av "ferske spor og gjerninger", og god mistanke osv..

Siden billettkontrollører og vektere også er personer, går dette under samma regel..

I loven nå er det bare spesifisert EKSTRA at de som har "jobben billettkontrollører" (herunder de som er vektere og jobber på buss) har lov til å holde deg tilbake..

Egentlig er ingenting forandret når det gjelder dette.. Som sagt; Bare at nå er det skrevet og brukt ordet "billettkontrollører" i loven, i stedet / tillegg til det "kryptiske" som vanligvis står i Norges Lover angående tilbakeholdsrett..

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Nei!

Men, etter hva jeg har hørt MANGE eksempler på, så lønner det seg visstnok å være ydmyk og unnskyldene, enn å være rasshøl og å prøve å stikke av..

Det er mye større sjangse for at de da er snille med deg.. Du kommer i mange nok prosent av tilfellene aldri forbi kontrollørene allikevel.. Da er oddsen bedre å være snill..

EDIT: alt under "nei" ..

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Hva gjør kontrollørene hvis en bare sier: "Jeg sier ingen ting"

Det eneste de kan gjøre er jo å kontakte politiet, men de er jo helt sikkert opptatt med andre saker og gidder ikke komme. Kontrollørene her vel heller ikke rett til å ransake deg for legementasjon. => en kan gå fri. :w00t:

Lenke til kommentar

Ikke rett til å ransake deg, nei, men Politiet kommer så aboslutt.. Det som skjer at hvis de har noe viktigere å gjøre, er bare at du må vente lengre..

Det finnes selvfølgelig unntakstilfeller, men de få gangene, er virkelig ikke verdt å vente på, eller å satse på..

Det kan ikke være noe spesielt gøy å stå og få kjeft av politiet, og at de loggfører navnet ditt i sitt register som "kverulant" (f.eks).. Men, gir man faen i slikt, så gir man faen... Jeg er ikke den typen..

Lenke til kommentar
Hva gjør kontrollørene hvis en bare sier: "Jeg sier ingen ting"

Det eneste de kan gjøre er jo å kontakte politiet, men de er jo helt sikkert opptatt med andre saker og gidder ikke komme.  Kontrollørene her vel heller ikke rett til å ransake deg for legementasjon. => en kan gå fri. :w00t:

7072059[/snapback]

Jamfør NSB kastet betalende student av toget så er det jo ikke noe problem å få politiet dit.

Lenke til kommentar

Når politiet kommer, så er det jo bare å gi all informasjon. Hele påenget er at det kan hende at politiet ikke kommer og at (her sporveiene i oslo) bare har tapt penger på å ta deg (lønn til 6-7 kontrollører i 2-3t koster mer enn boten). Kanskje de regner på det og lar deg gå?

Btw. Er det ikke ulovlig å ikke oppgi personalia når politiet spør om det?

Lenke til kommentar

Det er ikke bare tull å snakke med en kontrollør. Lett å si at man skal være stor og tøff i kjeften når man sitter på et forum. Men det blir annerledes når halve toget/trikken sitter og stirrer på deg og flirer, og du skal prøve å være tøff i trynet. De fleste av oss nordmenn er jo oppdratt til å skape så lite fuzz og bråk som mulig. Det er jo drit flaut å bli tatt for å ikke orka å betale en skarve 20-kroning. Blir liksom som å stjele en halvliter Cola i butikken.

De ber pent om ID. De vet at de fleste føler seg VELDIG ille berørt av å bli tatt på fersken på den måten. Og begynner du å si at du heter Donald Duck, ringer de bare politiet, og ja, de kommer.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Med et visst fare for misbruk:

Politiet kan bare holde deg tilbake i fire timer hvis du nekter å oppgi personalia, se politiloven § 8 siste ledd, jf. første ledd nr. 3. Men dersom du har legitimasjon e.l. annet på deg som gjør det mulig for politiet å identifisere deg, kommer du jo ikke særlig langt.

Lenke til kommentar
Med et visst fare for misbruk:

Politiet kan bare holde deg tilbake i fire timer hvis du nekter å oppgi personalia, se politiloven § 8 siste ledd, jf. første ledd nr. 3. Men dersom du har legitimasjon e.l. annet på deg som gjør det mulig for politiet å identifisere deg, kommer du jo ikke særlig langt.

7080175[/snapback]

Mulig man sparer 750,- kroner på dette..

Men, først krangle med noen kontrollører, så at de holder meg tilbake en "evigheter", så at politiet kommer, og holder meg tilbake en 4 timer... SÅ dårlig råd har jeg ikke, og SÅ mye folkeskikk har jeg, at det er lite aktuelt for min del..

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...