Gå til innhold

Hjelp til hardware-valg for filserver

Unreal

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har tenkt å investere i en lokal filserver, der flesteparten av mine videoer, musikk og bilder skal lagres, og være tilgjengelig for hele nettverket.

Er det noe spesielt jeg burde tenke på ved innkjøp av hardware til en filserver?

Har tenkt å kjøre 5x Western Digital 320GB Raid Edition disker, i RAID 5 (er dette den prefererte RAID versjonen?).

Har i tillegg tenkt å kjøpe inn en WD Raptor disk til OS disk.

Til kabinett hadde jeg tenkt på AeroCool Miditower "Baydream", og bruke flere Thermaltake iCage for å kjøle diskene.

Hvor stor strømforsyning burde jeg ha? Er MIST 600W å foretrekke? Lurer også på: går det for det samme om jeg bruker SATA-strømkontakten eller Molex strømkontakten på en SATA disk? Ser begge metoder kan brukes på diskene, men hvorfor eksistere da SATA metoden?

Hva krav stilles til CPU og minne på en filserver? Holder det med 1 GHz, og "hvilken som helst" 1GB ram?

Følger det med RAID kontrollere på et hovudkort slik at jeg slipper å kjøpe dette utenom?

Skjermkort og lydkort har jeg tenkt å få som integrert på hovudkortet.

Takker for alle innspill!

Endret av Unreal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det behøver ikke stilles store krav cpu og minne på filserver. jeg testa ut suse linux på en 500mhz pIII den klarte mer ut en min athlon2800 klarte inn på nettverket.. dette skyldes at windows er helt elendig opptimalisert for fildeling osv.

raptor som OS disk er vell ganske unødvendig om det kunn skal vere en filserver.

PSU, det var en test her på HW.. !

harddisk-kjøling er VIKTIG! så det er bra du har tenkt på det allerede. =)

skal du ha en windows filserver ville jeg ikke anbefalt noe mindre en 3ghz intel (eller en a de nye core 2 duo cpuene) eller noe tilsvarende fra amd, de har fin PR rating som skulle tilsi hva den er like rask som fra intel.

Lenke til kommentar

Syntes virkelig dere overdriver litt når det gjelder forskjellen på windows og linux.

Er helt enig at det er en stor forskjell, men syntes dere sammenligner stein med fjell her. Hvis dere skjønner:P

En filserver stiller små grav til alt hw messig, raske disker er selvfølgelig en fordel, og god kjøling.

Har du en 2 ghz amd prosessor så holder det mer enn nok til windows.

Men en ting jeg har merket er at det kan lønne seg med et skjermkort som ikke er onboard(windows). Rett og slett fordi uansett om det er skjerm koblet til eller ikke og du har onboard skjermkort trekker det fra minnet.

Mvh Joakim Gjerde

Lenke til kommentar
Syntes virkelig dere overdriver litt når det gjelder forskjellen på windows og linux.

Er helt enig at det er en stor forskjell, men syntes dere sammenligner stein med fjell her. Hvis dere skjønner:P

En filserver stiller små grav til alt hw messig, raske disker er selvfølgelig en fordel, og god kjøling.

Har du en 2 ghz amd prosessor så holder det mer enn nok til windows.

Men en ting jeg har merket er at det kan lønne seg med et skjermkort som ikke er onboard(windows). Rett og slett fordi uansett om det er skjerm koblet til eller ikke og du har onboard skjermkort trekker det fra minnet.

Mvh Joakim Gjerde

7083042[/snapback]

Jeg støtter denne.

Vil tilføye at det kan være en fordel å ha litt ram, kanskje 512mb.

Ellers bare bruk en gammel pc og sett i et nytt harddiskkontroller kort.

Kjøling av disker en en viktig ting, bruk en ekstra vifte eller to på det. Ellers kan jeg anbefale Samsung disker, de er nok de minst varme på markede.

Å bruke en Mist600W PSU er kanskje litt overkill, en helt vanlig 350-400W PSU er sikkert nok. Hver disk bruker mellom 5 og 20W, kommer ann på hvor mye den jobber. Spørst litt på resten av systemet også hvor mye alt trekker.

Lenke til kommentar

Har også tenkt å sette opp en lignende server. Planen er å bruke 7 Seagate NL35 400GB disker i software raid 5 på Linux. Satser på å kjøpe en Raptor som systemdisk. Kanskje overkill, men kommer kanskje til å bruke serveren til litt mer enn filserver (sql, web, mail osv), så satser på Raptor likevel.

Fant et billig hovedkort med 8 sata porter her:

https://prisguiden.no/product.php?productId=24029

Dette vil nok funke greit for diskene?

Resten av serveren har jeg tenkt å bruke minst mulig på, så jeg tar prosessor og minne fra maskinen jeg bruker nå og kjøper heller nytt til den. Satser på at prosessoren holder noen år til selv om den har vært overklokket.

580W strømforsyning trengs vel neppe. Disker trekker ikke mye strøm. 3-400W vil nok holde i massevis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...