Gå til innhold

Gamer PC, Amd 64 / C2D? - ca 15k. Vurderinger?


Gjest Slettet-xQBEIgcH

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-xQBEIgcH

Hei,

 

har etterhvert falt litt av lasset når det gjelder hva som er brukbart og ikke, så jeg får søke råd hos forumets eksperter.

 

Dette er oppsettet jeg vurderer, søker saklige tilbakemeldinger.

Prisene jeg har funnet står med kursiv. Har sjekket et par forskjellige nettbutikker, og funnet ut at totalprisen varierer med 2 - 300kr. Men setter pris på hvis noen vet om noe som er billigere.

 

Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM - 1790 (2 stk)

 

Asus M2N32-SLI Deluxe, nForce 590 SLI, Socket-AM2, DDR2,2xGbLAN,ATX, 2xPCI-Ex16 - 1795

 

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's - 2679

 

Sapphire Radeon X1950XTX 512MB GDDR4, PCI-Express,ViVo,Dual-DVI-I,Full-Retail - 3495

 

AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/vifte - 1650

 

Totalt: 11409

 

I tillegg kommer:

- PSU (600w)

- Kabinett

- Bedre kjøler

- Div vifter og smådill.

De sistnevnte har jeg allerede bestemt meg for. ;)

 

Har skjerm, tastatur, høyttalere og slikt fra før.

 

Setter pris på om noen kan se om det er noe som ikke stemmer her. F.eks hvis minnet er for stusselig i forhold til resten..

 

På forhånd takk! :D

Endret av Slettet-xQBEIgcH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-xQBEIgcH

Takker for inputs. CL4 minne koster ikke mye mer, så det går greit. Planen er at dette skal bli en smågrom pc som skal holde en liten stund. Neste steg CPU (4600+) koster over 500kr mer, så det ser jeg på som relativt liten gevinst.. eller..?

Lenke til kommentar
Takker for inputs. CL4 minne koster ikke mye mer, så det går greit. Planen er at dette skal bli en smågrom pc som skal holde en liten stund. Neste steg CPU (4600+) koster over 500kr mer, så det ser jeg på som relativt liten gevinst.. eller..?

7065182[/snapback]

Siden du velger kraftigere minne, så regner jeg med du skal overklokke. Og da er det ikke noe serlig poeng i å velge kraftigere cpu, for da blir potensiale for overklokking mindre.
Lenke til kommentar
Planen er å klokke litt ja. Ikke noe ekstremt, men for å hente ut det lille ekstra. ;)

7065297[/snapback]

Muligens du da kan gå ned til X2 3800+ som overklokker nesten like langt som X2 4200+. Ivertfall ikke kjøp noe serlig høyere. X2 3800+ kan gjerne klokkes til 2,6 - 3,0GHz med en god kjøler, ikke nødvendigvis vannkjøling. Men jeg er ikke ekspert på overklokking.

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

God kveld! Har du vurdert å kjøre Intel? Intels Core-prosessorer gir klart mer i ytelse pr krone enn AMD. Hvis det er noe jeg har oversett av relevans er det bare å si fra, men jeg ville ihvertfall aldri ha kjøpt AMD akkurat nå.

 

Wollis :)

Endret av Wollis
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xQBEIgcH

Takker for flere innspill. Jeg har vel egentlig alltid "holdt med" AMD, og har derfor valgt å satse på dette nå også. Men jeg er ikke urokkelig, så overtal meg gjerne. Som jeg skrev i første post, så har jeg falt litt av lasset i det siste. (Jeg kjører fortsatt AGP skjermkort, ikke le.. ;) )

Lenke til kommentar

Vel, nå skal jeg ikke dra fram tester, men søk litt rundt omkring så ser du at det virkelig ER stor forskjell på AMD og INTEL.

 

Tidligere har jeg hatt både Intel og senest et AMD 64 s939 system,-når tiden for oppgradering kom var jeg ikke i tvil.

 

Jeg kjøpte meg nettopp en Core E6400(2*2,13GHz, 2MB cache), Inno3d 7900GS(256MB) og 2 GB ram. Jeg kjører Oblivion(gjentar meg selv fra en annen tråd) på 1600*1200 med all eyecandy uten lagg. Eneste er lavaen i Oblivion som kan gi antydning til lagg. Jeg er storfornøyd!

 

Forslag til prosessor, denne har 2MB cache, koster ca. 1000kroner mer for 4MB cache og 2*2,4GHz(dette fant ikke jeg nødvendig):

 

E6400

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322632

 

Hovedkort:

 

Asus P5B(funker fint for meg)

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=321781

 

eller Deluxe med Wifi

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=321779

 

Skjermkort:

 

7900GS 256MB

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=325489

 

eller

 

7900GS 512MB

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=324998

 

Jeg har også lest at det finnes billige 7900GTO rundt 2050kroner som yter meget bra. Du kan jo søke litt rundt. Her en tråd hvor det diskuteres.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...291&hl=+7900GTO

 

Lykke til!

 

Wollis :D

 

Edit: Litt knot.

Endret av Wollis
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xQBEIgcH

Ok, hva med dette?

 

 

Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte - 2050

 

Asus P5B-V, G965, Socket-775, ATX, VGA, GbLAN, SATAII, DDR2, Firew, 2xPCI-Ex16 - 1595

 

Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology - 2849

 

Gainward GeForce 7900GS 512MB,1,4ns DDR3 ,PCI-Express, "BP7900GS-512-TV-DD" - 1995

 

Med de samme diskene blir totalen 10279. Er det noe som ikke rimer her? :)

Må si jeg er litt skremt, siden jeg egentlig hadde bestemt meg for AMD og ATI, og nå har dere fått meg til å snu helt.. :ohmy:

Endret av Slettet-xQBEIgcH
Lenke til kommentar
Ok, hva med dette?

 

 

Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte - 2050

 

Asus P5B-V, G965, Socket-775, ATX, VGA, GbLAN, SATAII, DDR2, Firew, 2xPCI-Ex16 - 1595

 

Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology    - 2849

 

Gainward GeForce 7900GS 512MB,1,4ns DDR3 ,PCI-Express, "BP7900GS-512-TV-DD" - 1995

 

Med de samme diskene blir totalen 10279. Er det noe som ikke rimer her? :)

Må si jeg er litt skremt, siden jeg egentlig hadde bestemt meg for AMD og ATI, og nå har dere fått meg til å snu helt.. :ohmy:

7067682[/snapback]

 

Hei igjen! Jo, dette er noe jeg ville ha kjøpt ihvertfall. Er det noen spesiell grunn til at du valgte Asus P5B-V framfor det billigste jeg linket til? La ikke merke til noen annen forskjell enn integrert skjermkort, men det er sikkert kjekt å ha. Med det billigste hovedkortet(som koster nok), kunne du lagt kronene inn i ei ny CPU-vifte hvis du hadde villet. Jeg kommer til å bytte min vifte senere(boxed), men det er ikke noe som haster da den gjør jobben sin og ikke bråker SÅ mye.

 

Du gjør ikke noe feil med å gå over til Intel slik det er i dag.

 

Wollis :)

 

Edit: Du har allerede tatt høyde for nye vifter så jeg nå.

Endret av Wollis
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xQBEIgcH
Hei igjen! Jo, dette er noe jeg ville ha kjøpt ihvertfall. Er det noen spesiell grunn til at du valgte Asus P5B-V framfor det billigste jeg linket til? La ikke merke til noen annen forskjell enn integrert skjermkort, men det er sikkert kjekt å ha. Med det billigste hovedkortet(som koster nok), kunne du lagt kronene inn i ei ny CPU-vifte hvis du hadde villet. Jeg kommer til å bytte min vifte senere(boxed), men det er ikke noe som haster da den gjør jobben sin og ikke bråker SÅ mye.

 

Du gjør ikke noe feil med å gå over til Intel slik det er i dag.

 

Wollis :)

 

Edit: Du har allerede tatt høyde for nye vifter så jeg nå.

7069220[/snapback]

 

Denne testen gjorde at jeg valgte dette hovedkortet:

http://www.bit-tech.net/hardware/2006/08/0...i_ap_edn/1.html

 

Har fra før prøvd meg med et par billige hovedkort, og blitt skikkelig misfornøyd. Har tatt høyde for ny CPU kjøler - blir en Thermalright med adapter og 120mm vifte. http://www.microplex.no/product.aspx?pid=-...CS775&mcat=c175 - vil ha god kjøling med et akseptabelt støynivå. GTO kortene er det tydeligvis ikke så mange igjen av.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xQBEIgcH

En kjapp tur innom NetShop, og så har jeg satt sammen dette. Ser ut som det kan bli et litt hårete system. Uansett, nå er jeg like langt og fortsatt like ubestemt.. :ermm: Jeg har vel egentlig kommet frem til at jeg vil ha et system som kan dra det meste av spill. Har hvertfall planer om å spille AoC når det kommer, og det kan jo kreve sin maskin.. Hovedkortet under har hvertfall fått gode kritikker. Som det ble anbefalt tidligere i tråden, har jeg valgt et GTO skjermkort. Diskene og cpu er bra. Eneste jeg er usikker på er minnet.

 

Kingston HyperX 2GB 750MHz DDR II DIMM

PC2 6000 Kit m/2stk 2x1024 CL4(4-4-4-12) 2 050,-

 

Asus P5B DLX/WIFI-AP hovedkort for S775

ATX, PCIe x2, SATA,WLAN, DDR2 1 915,-

 

MSI GeForce 7900GTO 512MB GDDR3, PCI-e

2xDVI-I. 650MHz/1320MHz, SLI, HDTV 2 495,-

 

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket775

4MB, BOXED m/vifte 2 795,-

 

Seagate 320GB S-ATA II NCQ 7200RPM

Barracuda 7200.10 16MB cache 1 790,-

 

Totalt : 11 045,-

 

Edit: Byttet hovedkort etter litt lesing..

Endret av Slettet-xQBEIgcH
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xQBEIgcH

Sammen med dette så tror jeg at jeg har kommet frem til mitt drømmeoppsett.. Har ønsket meg et LianLi i maaange år, og siden jeg nå er over halvveis til 50, så synes jeg at jeg kan ta meg råd.. :roll:

 

PC60BPLUSII

Lian Li Miditower, Aluminium, Sort

 

XP90CS775

Thermalright CPU-kjøler u/vifte

 

MISTYLFA120LSCL

MIST vifte, 16.5 dB(A), Klar plast

 

MIPFA92120UV

Fanadapter, 92-120mm, UV/klar blå

 

MIST600CFKIT02

MIST, 600W, ATX.2.2, avtagbare kabler

Endret av Slettet-xQBEIgcH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...