-Teddy- Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 I bunn av en nettside vil jeg ha en link som gjør at jeg går til toppen av siden når jeg trykker på den. Hvordan gjør jeg dette? Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Kan gjøre det så lett som å lage en link til samme side. Så da brukeren trykker der så vil samme side bli lastet opp på nytt og man er da på toppen Lenke til kommentar
NitRam Den Gale Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 (endret) Tviler på at du trenger et javascript for å få til det ja... EDIT: Skriv #divtag i enden av linken. Endret 13. oktober 2006 av nitramdg Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2006 Njaa, disse metodene medfører at jeg må skrive linker på hver eneste side. Jeg har en footer jeg inkluderer på alle sidene, det hadde vært praktisk med et javascript e.l. Å kun ha en link til #wrap virker i FF, men i IE bugger det. Lenke til kommentar
NitRam Den Gale Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Ah... Gode gamle IE... "What to do, what to do..." Lenke til kommentar
genstian Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 function backToTop() { var x1 = x2 = x3 = 0; var y1 = y2 = y3 = 0; if (document.documentElement) { x1 = document.documentElement.scrollLeft || 0; y1 = document.documentElement.scrollTop || 0; } if (document.body) { x2 = document.body.scrollLeft || 0; y2 = document.body.scrollTop || 0; } x3 = window.scrollX || 0; y3 = window.scrollY || 0; var x = Math.max(x1, Math.max(x2, x3)); var y = Math.max(y1, Math.max(y2, y3)); window.scrollTo(Math.floor(x / 2), Math.floor(y / 2)); if (x > 0 || y > 0) { window.setTimeout("backToTop()", 25); } return false; } <a href="" onclick="backToTop()">Click me!</a> Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2006 Takker, denne fungerte utmerket. Lenke til kommentar
olemedkrutt Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Hvorfor gidde liksom? La folk scrolle seg oppover. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2006 (endret) Fordi arbeidsgiveren min spurte om jeg ikke kunne ha en slik link på bunn av sidene. Enkelte sider er meget lange, og en slik knapp er mer effektiv enn å scrolle seg ihjel. Selv bruker jeg sjeldent slike knapper. Endret 14. oktober 2006 av -Teddy- Lenke til kommentar
NitRam Den Gale Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 (endret) Hva med å skrive <a href="#wrap">TOP</a> Fungerer fint i Safari ihvertfall... Endret 14. oktober 2006 av nitramdg Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2006 Hva med å skrive <a href="#wrap">TOP</a> Fungerer fint i Safari ihvertfall... 7071054[/snapback] Det var det jeg mente at bugget i IE. Gjør iallefall det hos meg lokalt, prøvde ikke å laste den opp.. Får 404. Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 (endret) Det enkleste er vel en enkel HTML kode: På toppen av websiden: <a name="#top"></a> På bunnen av websiden: <a href="top">Til toppen</a> Så enkelt kan ting gjøres (er ganske sikker på at det er sånn det skulle være) Endret 14. oktober 2006 av Andy-Pandy Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2006 Jeg har fått det til å virke med javascriptet til hotstian, og trenger ikke noe bedre. Kanskje jeg sparer 512byte med kode, men selv på modem tar denne datamengden en brøkdel av en sekund å laste inn. Så godt som alle har javascript aktivert, og jeg ser ingen ulemper ved denne koden. Takker for forslag. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 (endret) Men det vil ikke funke hvis folk ikke har javascript aktivert... Du bruker også JavaScript direkte i HTML-koden, det er et problem.. Graceful degradation er viktig, spesielt på sånne ting.. Endret 14. oktober 2006 av Jesper Karsrud Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2006 (endret) Men det vil ikke funke hvis folk ikke har javascript aktivert... Du bruker også JavaScript direkte i HTML-koden, det er et problem.. 7071428[/snapback] Kan jeg skrive denne i en .js fil og linke til den da? Ser ikke at det er et problem å legge den rett i koden heller. Fortell? Endret 14. oktober 2006 av -Teddy- Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Men det vil ikke funke hvis folk ikke har javascript aktivert... Du bruker også JavaScript direkte i HTML-koden, det er et problem.. 7071428[/snapback] Kan jeg skrive denne i en .js fil og linke til den da? Ser ikke at det er et problem å legge den rett i koden heller. Fortell? 7071448[/snapback] Nettopp, ganske irriterende å være på websider som har feil i kodene, sånn som når søstera mi søkte på førerkort på statensvegvesen.no, da var det noe feil i PHP skriptet. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Det hadde vært mye bedre om du hadde brukt HTML-måten å gjøre det på.. Hva med å gi h1 en ID som du kan linke til da? Den ligger jo øverst i dokumentet ditt Kan fortelle om graceful degradation en annen gang, nå er det natta.. Hovedpoenget er at siden skal fungere like bra for brukere uten javascript aktivert som brukere med javascript akrivert, noe som ikke er tilfellet for den koden du har brukt der. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Kort versjonen (Ikke like kul, men noen vil kanskje ikke ha en kul side ) function backToTop() { window.scrollTo(1, 1); return false; } <a href="" onclick="backToTop()"></a> Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Kort versjonen (Ikke like kul, men noen vil kanskje ikke ha en kul side ) function backToTop() { window.scrollTo(1, 1); return false; } <a href="" onclick="backToTop()"></a> 7071572[/snapback] Hehe, som REMA 1000 ville sagt det: - Det enkle er ofte det beste Derfor bruker dere rett og slett bare den enkle HTML koden jeg ga På toppen av websiden: <a name="#top"></a> På bunnen av websiden: <a href="#top">Til toppen</a> - er nesten helt sikker på at den er sånn, har ikke bruke den på cirka 1 år. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2006 (endret) Jeg har en div som dekker hele siden, #wrap. Er ikke noe problem i FF, men den bugger i IE! Får 404 error. EDIT: Og nei, den virker ikke slik. <div id="asd"></div> på toppen av siden, el.l. <a href="#asd">knapp</a> Endret 14. oktober 2006 av -Teddy- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå