enden Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Jeg har et flashgalleri som kav vise fram ulike gallerier avhengig av hvilken xml-fil det tar som argument. Hvert galleri ligger i en egen katalog på webserveren og under denne finner vi xml-fila med albuminfo samt bildene som skal vises frem. På en egen galleriside kjører jeg flash-en og vil benytte meg at et argument sendt over querystring for å velge galleri. dette fungerer strålende, men jeg har pr i dag ikke noen filtrering på godkjente argumenter. Den enkleste løsningen er å harkode en tabel over tillatte argumenter, men dette er lite fleksibelt. Den beste løsningen jeg kan forestille meg er at php-scriptet selv sjekker om den aktuelle katalogen eksisterer og deretter godkjenner eller forkaster argumentet. Dermed trenger jeg bare å laste opp en gyldig katalog (selve katalogen lages lokalt og er fiks ferdig til bruk) og scriptet godtar den automagisk. Strukturen er type www.side.com/bilder/[enkeltkataloger til hvert galleri]. Jeg trenger altså et script som henter inn navnet på hver katalog som ligger under bilder/ og sammen ligner det med en variabel. Er dette vanskelig å få til? Jeg kan egentlig ikke php for fem øre, men har satt opp og lettere modifisert en WordPress-installasjon. Jeg kjenner generelle programmeringsteknikker, men har aldri brukt php. Mest glad blir jeg for en fiks ferdig kodet løsning, men også tips som leder meg i riktig retning i de sene nattetimer blir verdsatt Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 (endret) med mindre du krever at mappene blir skannet og/eller lagret i variabel e det vel bare å kjøre en is_dir() PHP <?php if(is_dir("bilde/gallerimappe")){ //utfør kode } ?> ellers finnes det mange poster her inne som forklarer det med scandir() PHP <?php $mappe = "bilde/"; $mapper = ''; $skann = scandir($mappe); foreach($skann as $val){ if(is_dir($mappe.$val)){ $mapper .= $val.'/\'; // /\ er skilletegn //utfør kode } } ?> eller? Endret 13. oktober 2006 av Slettet+142 Lenke til kommentar
enden Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2006 (endret) He, så omfattende spørsmål med så enkelt svar... Det sier mye om funksjonaliteten til php, men enda mer om mine kunnskaper til språket Førstnevnte er nok mest hva jeg er ute etter. Jeg liker å tro at jeg hele tiden tenker ytelsesoptimalisert kode, og da slår det meg som unødvendig å sjekke x antall mapper når jeg egentlig bare trenger å se om en sti er gyldig eller ikke. Når jeg tenker meg om så tror jeg at jeg skal se på fil og ikke mappe. Hvis jeg kjører is_file("bilder/" . $param_galleri . "albuminfo.xml") skulle jeg gardere meg mot eventuelle feil i katalogstrukturen i tillegg til å sikre bruk av inndata Endret 13. oktober 2006 av enden Lenke til kommentar
Peter Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 file_exists funker for både fil og mappe Lenke til kommentar
enden Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 Hva er den praktiske forskjellen på is_file og file_exists? Lenke til kommentar
Peter Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Hva er den praktiske forskjellen på is_file og file_exists? 7123618[/snapback] is_file -- Tells whether the filename is a regular file Dvs. is_file returnerer true kun for vanlige filer, og ikke for mapper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå