olaven Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 (endret) Hei. Jeg skulle gjerne ha lagt ut en harddisk jeg har som server på internett, og så kom jeg borti www.dyndns.com. Skjønte ikke helt hva jeg skulle gjøre der. Noen som kjenner til nettstedet og/eller kunne hjelpe meg videre? Takk. Endret 13. oktober 2006 av olaven Lenke til kommentar
TommyL Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 (endret) Lag deg en konto der, og sett opp en gratis "Dynamic DNS". Da velger du deg en adresse, f.eks "olaven.serveftp.org" , og den oppdaterer seg når du skifter IP, enten ved å besøke DynDNS og "touche" kontoen din, eller ved hjelp av et program som gjør det automatisk for deg. Er også støtte for DynDNS oppdatering i endel routere. Viktig at den ikke kjører oppdateringer for ofte, da blir du bannet. Står i DynDNS FAQ. Det var server hjemme du tenkte på ikke sant? MVH TommyL Endret 14. oktober 2006 av TommyL Lenke til kommentar
olaven Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2006 Lag deg en konto der, og sett opp en gratis "Dynamic DNS". Da velger du deg en adresse, f.eks "olaven.serveftp.org" , og den oppdaterer seg når du skifter IP, enten ved å besøke DynDNS og "touche" kontoen din, eller ved hjelp av et program som gjør det automatisk for deg.Er også støtte for DynDNS oppdatering i endel routere. Viktig at den ikke kjører oppdateringer for ofte, da blir du bannet. Står i DynDNS FAQ. Det var server hjemme du tenkte på ikke sant? MVH TommyL 7066931[/snapback] Okey, nå har jeg gjort det. Hva gjør jeg videre da? Server hjemme, ja:) Lenke til kommentar
TommyL Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 (endret) Vel, nå kan folk bruke den adressen du satt opp istedetfor IP'en din, uansett om den skifter, og de vil alltid nå deg. Men det kan ta noen minutter fra IP'en forandrer seg, til DNS serverene er oppdatert. MVH TommyL Endret 14. oktober 2006 av TommyL Lenke til kommentar
olaven Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2006 OK, men hvordan kan man nå komme inn på den harddisken jeg skal ha som server? Er ikke så flink på dette, så jeg er veldig takknemlig for svar. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Er det en harddisk som er separat eller en i en maskin? Har du tilkobling av harddisk til USB eller ethernet? Lenke til kommentar
olaven Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2006 Er det en harddisk som er separat eller en i en maskin?Har du tilkobling av harddisk til USB eller ethernet? 7070566[/snapback] Det er en ekstern harddisk tilkoblet via USB-kabel. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Det beste da ville være å kjøpe en NSLU2 http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p...00;c:36223;r:pg Den bruker kun 2-3 watt og er helt stille. (Har en slik selv som jeg bruker som backup. webserver, ftpserver, no-ip update og mere med unslung firmware.) Alternativt så kan du bruke din vanlige PC og sette opp en ftpserver. Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 (endret) Jeg regner med det er en av diskene dine i PC-en du ønsker å dele (ekstern eller intern spiller ingen rolle), og da er det enkleste at du setter opp en FTP-server. Jeg regner også med at det er Windows XP du kjører, og da har du veldig mye å velge blant. Jeg foreslår at du laster ned ett av disse programmene: Quick ’n Easy FTP Server, BulletProof FTPServer eller FileZilla Server. Det er som sagt mye å velge blant, og jeg har bare nevnt tre dråper i havet, så velg ett av programmene/serverne jeg listet. Det er ganske enkelt å sette opp, og mest sannsynlig klarer du å sette opp progamvaren uten ekstra hjelp. Hvis du ikke får det til, så les gjennom dokumentasjonen - da bør du komme i mål. Jeg tipper at du sitter på en ADSL-linje, og da må du åpne porter i routeren din (vanligvis port 20 og 21). Hvis dette er aktuelt for deg, så les dokumentasjonen til routeren din for hvordan du åpner porter. Når dette er satt opp, så skal andre internettbrukere kunne koble til serveren din via adressen du opprettet på dyndns.com (forutsatt at du har satt opp dyndns-klienten eller gjort det i routeren, hvis den støtter dyndns) Lykke til EDIT: leif Endret 14. oktober 2006 av Nichlas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå