Gå til innhold

Hva er ATA?

Henok

Anbefalte innlegg

Hva er ATA egentlig?

Jeg har en ATA66 HD, kan jeg bruke en ATA100 disk uten problemer, eller har hovedkortet noe å si på dette? Jeg er ikke helt sikker på hvilket hovedkort jeg har, men det er gammelt og jeg har en pIII 650 prosessor i det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt dataleksikon!

ATA: AT Attachment. Refererer til grensesnittet og protokollen som brukes for å aksessere såkalte IDE-harddisker på en PC. En IDE-disk (Integrated Drive Electronics) er en harddisk med en innebygget harddiskkontroller. ATA er betegnelsen på det grensesnittet og den protokollen harddiskens innebygde kontroller bruker for å kommunisere med datamaskinen. Se ATA-2, ATA-3, Fast-ATA, Enhanced IDE.

Ultra ATA/100: en grensesnitt for tilkobling av IDE-harddisker (også kalt ATA-disker), som gir en dataoverføringshastighet på inntil 100 MB/sek fra diskens kontroller til PCen. I praksis vil vedvarende dataoverføringshastighet være lavere, ettersom hastigheten avhenger av hvor raskt dataene kan leses fra diskens magnetiske overflate. Ettersom en harddisk normalt er utstyrt med et hurtigbuffer vil man i mange tilfeller likevel ha utbytte av et raskere diskgrensesnitt. Ultra ATA/100 ble utviklet av diskprodusenten Quantum, og er bakoverkompatibelt med tidligere ATA-grensesnitt (f.eks. Ultra DMA/66 og Ultra DMA/33). Dette betyr at du kan koble eldre Ultra ATA/33 og -/66-disker til et Ultra ATA/100-grensesnitt. Grensesnittet er en videreutvikling av Ultra ATA/66-grensesnittet (som baserer seg på Ultra DMA/66-protokollen), som ble introdusert i 1998. I likhet med denne standarden benytter også Ultra ATA/100 en kabel med 80 ledere. Ultra ATA/100 kom på markedet i 2000. Se EIDE, ATA, Ultra DMA/66.

Lenke til kommentar

aRG.. så på denne posten og at den hadde kun 1 melding (den første) og jeg viste at dette hadde vært oppe før. så jeg brukte min dyrebare tid til å søke gjennom forumet (noe som tar sin tid på dette forumet) og fant jo svaret til til lasseandrek og hadde det i cut&paste.. men neida.

når jeg kom tilbake for å skrive at han burde søke, men at her er hva jeg fant på et søk på forumet og skulle paste det... hadde lasseandrek allerede posten =)

uff... men så måtte jeg skrive det her tullet her da, så jeg ialelfall hadde vist at jeg prøvde å hjelpe =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...