Henok Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 Hva er ATA egentlig? Jeg har en ATA66 HD, kan jeg bruke en ATA100 disk uten problemer, eller har hovedkortet noe å si på dette? Jeg er ikke helt sikker på hvilket hovedkort jeg har, men det er gammelt og jeg har en pIII 650 prosessor i det. Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 jau.. du kan bruke en ATA100 disk.. dette er bakoverkompitabel.. Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 hvis du søker på nettet finner du nok en god definisjon om hva ata egentlig er. PCworld sitt dataleksikon for eksempel. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 Mitt dataleksikon! ATA: AT Attachment. Refererer til grensesnittet og protokollen som brukes for å aksessere såkalte IDE-harddisker på en PC. En IDE-disk (Integrated Drive Electronics) er en harddisk med en innebygget harddiskkontroller. ATA er betegnelsen på det grensesnittet og den protokollen harddiskens innebygde kontroller bruker for å kommunisere med datamaskinen. Se ATA-2, ATA-3, Fast-ATA, Enhanced IDE. Ultra ATA/100: en grensesnitt for tilkobling av IDE-harddisker (også kalt ATA-disker), som gir en dataoverføringshastighet på inntil 100 MB/sek fra diskens kontroller til PCen. I praksis vil vedvarende dataoverføringshastighet være lavere, ettersom hastigheten avhenger av hvor raskt dataene kan leses fra diskens magnetiske overflate. Ettersom en harddisk normalt er utstyrt med et hurtigbuffer vil man i mange tilfeller likevel ha utbytte av et raskere diskgrensesnitt. Ultra ATA/100 ble utviklet av diskprodusenten Quantum, og er bakoverkompatibelt med tidligere ATA-grensesnitt (f.eks. Ultra DMA/66 og Ultra DMA/33). Dette betyr at du kan koble eldre Ultra ATA/33 og -/66-disker til et Ultra ATA/100-grensesnitt. Grensesnittet er en videreutvikling av Ultra ATA/66-grensesnittet (som baserer seg på Ultra DMA/66-protokollen), som ble introdusert i 1998. I likhet med denne standarden benytter også Ultra ATA/100 en kabel med 80 ledere. Ultra ATA/100 kom på markedet i 2000. Se EIDE, ATA, Ultra DMA/66. Lenke til kommentar
milkwood Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 aRG.. så på denne posten og at den hadde kun 1 melding (den første) og jeg viste at dette hadde vært oppe før. så jeg brukte min dyrebare tid til å søke gjennom forumet (noe som tar sin tid på dette forumet) og fant jo svaret til til lasseandrek og hadde det i cut&paste.. men neida. når jeg kom tilbake for å skrive at han burde søke, men at her er hva jeg fant på et søk på forumet og skulle paste det... hadde lasseandrek allerede posten =) uff... men så måtte jeg skrive det her tullet her da, så jeg ialelfall hadde vist at jeg prøvde å hjelpe =) Lenke til kommentar
Laka Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 Vet ikke helt hva jeg skal si - sorry :razz: Lenke til kommentar
Henok Skrevet 5. november 2002 Forfatter Del Skrevet 5. november 2002 takk for rask hjelp :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå