Gå til innhold

Hvordan måle hvor mye PSU gir til systemet?

Anbefalte innlegg

Heisann

Som tittelen sier så lurer jeg på om det er noen måte å måle hvor mye strøm strømforsyningen leverer ut til systemet. Dette gjelder helst når det er på full load.

Vil helst slippe å gå inn med et voltmeter eller noe lignende. Kanskje det finnes et program som gjør samme nytten?

Setter pris på alle tips

SF2-Guile

Endret av SF2-Guile
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo legge til endel informasjon.

Saken er den at jeg skal kjøpe meg et nytt skjermkort og RAM.

Nye skjermkortet er en Geforce 7800 GS

Nye systemet blir da:

Asus socket A hovedkort

Athlon XP 3000+ med Thermaltake volcano 12 CPU vifte

2gb ram twinmos PC 3200 fordelt på 3 brikker (512*512*1024)

GeForce 7800 GS

6 harddisker

1 DVD spiller

1 Cd brenner

3 kabinettvifter

1 vifte av typen denne

PSUen som forhåpentligvis skal drive dette er en Chieftech 420W

Gir den nok strøm er jo da det store spørsmålet. Vil gjerne prøve å få klokket prosessoren litt også men dette krever mere strøm da jeg må øke volten.

Edit: La til et par ting

Endret av SF2-Guile
Lenke til kommentar

Du kan bruke et tangaphermeter til å måle strømmen som går igjennom vær leder uten å måtte kutte kabelen :-)! bare pluss disse sammen og du får det totale strømforbruket :-) bruk kun hoved pluss! (+ 5 og +12) alle cd'rom og hdd pluss hk!

Eller noe jeg tenkte på i ettertid, så kan bare måle med amphermeteret før strømforsyningen, men da må du trekke i fra det som går i effekttap i transformator cos pi!!

Endret av Qaracuck
Lenke til kommentar

Ok tusen takk for svarene. Men blir vel fort billigere å kjøpe inn en knall PSU framfor å kjøpe slike instrumenter. Får vel heller ta til takke med sånne "list opp hva du har og få strømforbruket" kalkulatorer man finner på netter. Gir vel ikke så alt for gale tall håper jeg.

Lenke til kommentar

du får kjøpt en wattmåler på chlaser'n og elfa som du setter inn i stikkkontakten i veggen og så setter du strømkabelen fra pcen inn i den andre enden. men skal du måle hvor mye hver komponent bruker er det værre.

det går jo an å bruke et multimeter som du kobler inn i serie med komponentene. og så måler du hvor mange ampere som går gjenom kabelen. og bruker effektformelen P=U*I (watt=volt*ampere)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...