SF2-Guile Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 (endret) Heisann Som tittelen sier så lurer jeg på om det er noen måte å måle hvor mye strøm strømforsyningen leverer ut til systemet. Dette gjelder helst når det er på full load. Vil helst slippe å gå inn med et voltmeter eller noe lignende. Kanskje det finnes et program som gjør samme nytten? Setter pris på alle tips SF2-Guile Endret 13. oktober 2006 av SF2-Guile Lenke til kommentar
SF2-Guile Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2006 (endret) Kan jo legge til endel informasjon. Saken er den at jeg skal kjøpe meg et nytt skjermkort og RAM. Nye skjermkortet er en Geforce 7800 GS Nye systemet blir da: Asus socket A hovedkort Athlon XP 3000+ med Thermaltake volcano 12 CPU vifte 2gb ram twinmos PC 3200 fordelt på 3 brikker (512*512*1024) GeForce 7800 GS 6 harddisker 1 DVD spiller 1 Cd brenner 3 kabinettvifter 1 vifte av typen denne PSUen som forhåpentligvis skal drive dette er en Chieftech 420W Gir den nok strøm er jo da det store spørsmålet. Vil gjerne prøve å få klokket prosessoren litt også men dette krever mere strøm da jeg må øke volten. Edit: La til et par ting Endret 13. oktober 2006 av SF2-Guile Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Du kan ikke måle hvor mye strøm det går. Det trengs avanserte instrumenter for å måle slikt. Lenke til kommentar
Qaracuck Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 (endret) Du kan bruke et tangaphermeter til å måle strømmen som går igjennom vær leder uten å måtte kutte kabelen :-)! bare pluss disse sammen og du får det totale strømforbruket :-) bruk kun hoved pluss! (+ 5 og +12) alle cd'rom og hdd pluss hk! Eller noe jeg tenkte på i ettertid, så kan bare måle med amphermeteret før strømforsyningen, men da må du trekke i fra det som går i effekttap i transformator cos pi!! Endret 13. oktober 2006 av Qaracuck Lenke til kommentar
SF2-Guile Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2006 Ok tusen takk for svarene. Men blir vel fort billigere å kjøpe inn en knall PSU framfor å kjøpe slike instrumenter. Får vel heller ta til takke med sånne "list opp hva du har og få strømforbruket" kalkulatorer man finner på netter. Gir vel ikke så alt for gale tall håper jeg. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 du får kjøpt en wattmåler på chlaser'n og elfa som du setter inn i stikkkontakten i veggen og så setter du strømkabelen fra pcen inn i den andre enden. men skal du måle hvor mye hver komponent bruker er det værre. det går jo an å bruke et multimeter som du kobler inn i serie med komponentene. og så måler du hvor mange ampere som går gjenom kabelen. og bruker effektformelen P=U*I (watt=volt*ampere) Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 De fleste datakomponentene(hardisker, cd/dvd-romer og vifter) er vanligt. Det er verre med skjermkort o.l.) har merke strøm, merke spenning og merke effekt oppgitt. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 420W er mer enn nok for det systemet. Får bare håpe at selve PSU-en er god nok (hvilket den trolig er, etter hva jeg har erfart er TT midt på treet ca.). Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) Bare å bruke tangamperemeter rundt kabelen til strømforsyningen så regner du litt så finner du det ut Endret 19. oktober 2006 av MongoMan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå