Gå til innhold

DVD kamera og overføring til pc for redigering

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg ett DVD kamera av modellen Canon DC100. JEg spiller inn og alt er bare fryd og gammen, men jeg er en hobby video redigerer og innser nå at jeg fikk ett problem, for kameraet har ikke noen overføringsmetoder til PC.

Alt jeg sitter igjen med nå er masse innspilte miniDVD'er og ikke noen mulighet for å redigere. er det noen som vet åssen jeg kan få de over til min pc uten forringning av kvaliteten.

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan truleg leggje plata i DVD-spelaren i PCen og kopiere over VOB-filene. Redigering av slike filer byr av og til på problem, av og til ikkje, litt avhengig av kva program ein bruker, då ikkje alle program har støtte for VOB-filer.

7064089[/snapback]

Du vet ikke tilfeldigvis hvilke program som kan benyttes. JEg har adobe premiere og adobe premiere elements

Lenke til kommentar

Det beste rådet jeg kan gi her er å levere tilbake kameraet. DVD kameraer er tilnærmet ubrukelig om du skal redigere, snakker av irriterende erfaring når jeg fikk en dvd i hånda blant flere taper.

Noen programmer kan hente inn vob filer, men mpeg2 er IKKE egnet til redigering uansett hva for program du bruker.

Var innom Avid Liquid(som stort sett kan redigere alt) og Avid express(som er noe mer sært) og ingen klarte å bruke vob filer. Enkelte avi filer som ble generert av diverse programmer jeg prøvde fo rå konvertere vobfilene var og vanskelig å få brukt.

Mye negativt her nå, men dvtape er og blir det som gjelder for forbrukerkameraer når det skal være redigerbart enn så lenge. Blir og bedre kvalitet på bildet med tape enn hardt komprimert dvd.

Lenke til kommentar

Slenger meg på chma sin anbefaling. Skal man bare ta feriefilmer og utelukkende slenge platene i en DVD spiller uten redigering eller noen som helst form for etterbehandling er DVD kamera helt greit, bortsett fra at kvaliteten ikke er like bra som på mini-DV. Skal man derimot redigere, er DVD kamera et dårlig valg. Her er fortsatt mini-DV både mer letthåndterlig, det finnes bredere støtte for det og du beholder så bra kvalitet som mulig pr. i dag.

Anbefaler Panasonic GS180/GS280/GS300/GS500 for et kamera som er blant de beste på markedet både når det gjelder bildekvalitet og driftsikkerhet.

Lenke til kommentar

Igjen, som Afseth skriver, skal du utelukkende slenge plater i dvdspillern og se på så funker dvd. Tenker du så mye som en fjerneste tanke om å redigere, kjøp dv kamera og livet foran skjermen blir mye mye lettere.

3 Taper ble redigert ned på ett par timer mens jeg spiste middag(for visning på storskjerm), dvd'n brukte jeg 4 dager på å få inn i programmet...og det VELDIG tydelig hva som er dvd for etter litt fargekorrigering i Avid express så er det vanskelige å skille dvc30'n min fra 1ccd elkjøp kamera, men dvd materialet ser du med en gang.

En ting til, som kanskje ikke altfor mange tenker over, medie. Hva gjør du om du står i påskefjellet og er tom for dvdplater og poden skal gå på ski for første gang? Dvtape får du garantert kjøpt ett sted, mini-dvdplater er håpløst å få tak i. Forøverig så tåler tape lagring mye bedre enn dvd og er ett mye mer robust medie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...