Gå til innhold

Kaloribrennende brus, går det ann?

Gaston

Anbefalte innlegg

Velger å sette denne tråden under teknologi og vitenskap grunnet akuratt teknologien bak dette.

Jeg leste denne artikkelen hos N24 (via VG) om dette.

Jeg er litt skeptisk, men finnes det noen sannhet i det? Flere har vært ute før Coca Cola og Nestlè med dette.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Velger å sette denne tråden under teknologi og vitenskap grunnet akuratt teknologien bak dette.

Jeg leste denne artikkelen hos N24 (via VG) om dette.

Jeg er litt skeptisk, men finnes det noen sannhet i det? Flere har vært ute før Coca Cola og Nestlè med dette.

Hva mener dere?

7063834[/snapback]

Wah..! Anti-karbohydratholdig brus..!

Sikkert bra å drikke sammen med søtsaker...

Sikkert rart å drikke detta -- når desto mer du drikker, desto mindre gidder du...

HAHA... Nå trenger folk ikke å være feite for å legge seg ned på sofaen og ikke gidde å gjøre en dritt..! :roll:

Uansett; Håper de mener 50-100 KILOkalorier...

100 kalorier får du ved å spise 0.025 GRAM sukker -- eller rundt førti korn fint sukker...

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Står en del om det på Wikipedia... bare å google. Ser ut som der er snakk om 50-100 kallorier.

Skal visstnok ha samme effekt å lage vanlig grønn eller hvit (aldri hørt om før) te. Men samtidig sto det noe om at effekten kom sammen ked koffein, og det er det vel ikke i grønn te? (Drikke annenhver kopp med svart og grønn da... :shrug: )

Uansett, dette er neppe noen erstatning for trening eller et sunt konsthold. En erstatning for vanlig brus kan det derimot være.

Lenke til kommentar

hehe dette skal bli interisant å prøve ut... hvis de hadde lagd en kaloribrennende brus som smaker som cola.. hadde jeg definitivt kjøpt den istede for vanlig cola... ikke bare brenner du 50-100 cal men du tar ikke inn så utrolig mange som det er i en vanlig cola ;) må tenke sånn... hvis du gjør det + holder deg med vanlig trening vil det nok hjelpe litt i lengden :)

Lenke til kommentar

Hvis du drikker kaldt vann, så må jo kroppen forbrenne en del energi for å varme vannet opp til kroppstemperatur. Drikker du en liter med 5 grader vann forbrenner man ca 32 kcal. Så med andre ord er 50-100 kalorier forsvinnende lite.

Endret av Josten
Lenke til kommentar
Hvis du drikker kaldt vann, så må jo kroppen forbrenne en del energi for å varme vannet opp til kroppstemperatur. Drikker du en liter med 5 grader vann forbrenner man ca 32 kcal. Så med andre ord er 50-100 kalorier forsvinnende lite.

7070716[/snapback]

Er det sant? forbrenner man så mye ved å drikke vann? må det være veldig kaldt vann da eller?

Lenke til kommentar

I og med at vannet har 37 grader når det forlater deg, og kanskje ca 5 grader når du drikker det, så må det jo varmes opp på veien. Dette gjøres av kroppen din. Og for å varme opp 1 liter med vann 32 grader, trengs det 32kcal. Men nå er det ikke så forferdelig mye med 32kcal. Til sammenligning trenger et voksent menneske ca 3000 kalorier(kcal) per dag.

Husk riktignok at selv om kilokalorier (kcal) egentlig er 1000 kalorier, så er det vanlig å kalle 1kcal for 1kalori. Noe som omtrent blir som å kalle en kilometer for en meter. Dumt, men sant. Var det jeg blingset litt på i forrige post, da jeg trodde de mente 50-100 ordentlige kalorier, mens de egentlig antageligvis mente 50-100kilokalorier. Altså forbrenner du litt mer av å drikke en liter med denne, enn å drikke en liter kaldt vann. Den drikken der er vel sikkert også gjerne kald, så sånn sett er den jo litt mer effektiv.

Lenke til kommentar

Cola har uansett så mye energi at selve oppvarmingsarbeidet omtrent vil tilsvare 0.

Cola byr på mange andre problemer som koffeinmengde og at den er omtrent like sur som sitronsyre(pH-verdi) osv. Så vil du drikke brus så drikk noe annet cola, spiller ingenrolle om det er cola el pepsi som produserer drikken.

Lenke til kommentar
Cola har uansett så mye energi at selve oppvarmingsarbeidet omtrent vil tilsvare 0.

Cola byr på mange andre problemer som koffeinmengde og at den er omtrent like sur som sitronsyre(pH-verdi) osv. Så vil du drikke brus så drikk noe annet cola, spiller ingenrolle om det er cola el pepsi som produserer drikken.

7077478[/snapback]

Er fullstendig klar over det. Men likevel: Jeg synes jeg hører lyden av en kommentar som blir feid under teppet. Swish... swish... swish...

Hører du det også?

Swish...

Forøvrig: Vi gjorde et forsøk med skritttellere med kaloriberegning (stilt på 50-60 kg). I følge dem så tok hele turen fra Blindern til foran Slottet ca. like mange kalorier som 0.25 l Cola. Likevel var det noen (av barna) som gikk hele veien med skritt på 5 cm... Selv om vi sa at "mer enn nok brus til alle, 0.25 l er uansett ca. nok, dere får dobbelt så mye så GÅ PÅ SÅ VI KOMMER AV FLEKKEN!"

Lenke til kommentar
Står en del om det på Wikipedia... bare å google. Ser ut som der er snakk om 50-100 kallorier.

7067031[/snapback]

Ernæringsfolk er ikke så gode i fysikk/matte vanligvis, så det står oftere "kalorier" enn "kilokalorier" når de snakker om kcal. Man må bare lære seg til å tolke hva de mener, men i ernæringssammenheng er det meget sjelden at man over hodet nevner kalorier, det er kilokalorier det er snakk om.

Lenke til kommentar
Forresten, hvor mye er 100 kcal? Tar det lang tid å forbrenne? Hvor mange kcal trenger kroppen daglig?

7079745[/snapback]

Noen minutter på tredemølle, eller kanskje en halvtime i sofaen, så har du forbrent 100 kcal. Kroppen trenger daglig mellom 2000 og 3000 kcal sånn ca, avhengig av alder, volum, muskelmasse, indre og ytre forhold samt aktivitetsnivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...