Lada2103 Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Har hørt en raklelyd en stund på min Lada 111 16V, spesielt ved kald motor. Jeg gjorde oljeskift i dag og bestemte meg for å finne ut hvor lyden kom i fra. Det var ganske tydelig at det kom fra registerreimsida, og ganske riktig, når dekslet ble fjernet oppdaget jeg at reima ikke er så stram som den burde være. Dette har ført til at reima har slått borti dekslet og det ligger noe gummispon i dekslet. Det jeg vet er at reima og strammehjulene ble byttet ved 51500 km (juli i fjor), km-standen i dag er 76000. Reima skal egentlig ikke byttes igjen før 120000. Jeg tror ikke at reima har tatt stor skade av at den har vært for slakk, men hvis noen har andre erfaringer, kom med dem! Jeg håper at det holder å stramme reima igjen (det ser ut som om det skal gjøres med den ene rullen som har ekssentrisk hull. Hvordan strammes vanligvis registerreima og hvor mye? Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2006 Har vel egentlig funnet ut at det eneste fornuftige er å kjøpe ei ny reim til 250 kroner, montere denne, og ikke minst stramme riktig. Har funnet fram den gamle reima som har gått 50000 km og denne ser mindre slitt ut enn den som sitter på bilen nå og har gått 15000 km... Tydelig at stramminga ikke har vært riktig. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Jepp, sikkert best å bytte. Det er ikke vanlig å måtte etterstramme registerreimen. Så hvis den har gitt etter, så bør den byttes. Reimer generelt i motoren er ikke det samme som store gummistrikk. Det er fibrer inni. Tøyes de for langt får de varig deformasjon. Pass på at det ikke kommer olje og andre kjemikalier i kontakt med reimene. Da morkner gummien. Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 Bytta i efta, brukte 2 1/2 time og alt gikk som smurt. En ganskel enkel jobb på denne bilen, heldigvis. Lagde til og med spesialverktøy for å stramme spennrullen. Men dessverre så var generatorreima for kort, så jeg måtte bruke opp igjen den gamle, så lenge. Gleden ved å eie norges eneste Lada 16v! Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Hvis reima er for stramm så vil den og slites raskere og ofte lage en hvinelyd. Har sett dette på endel VAG motorer. Der heter det seg at reima er korrekt stramma når du kan vri reima 90 grader med tommel og pekefinger midt på det lengste strekket, men det kan være helt annerledes på din bil for alt jeg vet Den mest geniale løsningen er den jeg har på stratusen min. ET mareritt av deksler og braketter som må demonteres før en kommer til reima, men strammehjulet er forspent på en gassfjær slik at strammingen alltid er konstant Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2006 Ja det er den strammeregelen som gjelder for min bil også. Det jeg måtte demontere for å komme til, var plastdekslet oppå motoren (fire muttere) og dekslet til reima (6 skruer). Så måtte høyre forhjul av, da reimhjulet på veivakslen løsnes fra hjulhus (via å fjerne et plastdeksel i innerskjermen. Da ble det god plass. Misunner ikke dem som har biler der regreim- skift koster 15000. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå