Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det lovlig at elevene må vaske og rydde skolen?

Dimanche

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om lærerene har lov til å tvinge elevene til å rydde opp, koste, moppe og vaske rundt om kring på skolen. Synes at det virker litt vel drøyt. De har jo vaskehjelp!

Gjelder det forskjellige regler for barneskolen, ungdomsskolen og videregående? Er det noen regler i det hele tatt? :hmm:

Takker for alle svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, ser ikke det store problemet i at elevene må være med på å holde skolen ren og ryddig. Om det inkluderer akkurat gulvvask eller ikke kan kanskje diskuteres. Det er en del av læringsprosessen å lære at man ikke kan drite på gulvet, og forvente at noen andre plukker opp.

Lenke til kommentar
De som vasker på skolen er ikke ansatt for å ta møkka etter andre. De er ansatt kun for å vaske over skolen.

Og dessuten har dere godt av å ha orden på skolen, slik at dere lærer dere dette selv.

7063886[/snapback]

Ja det har vi sikkert, men hva hvis vi rydder etter andre enn oss selv?

Lenke til kommentar

7064167[/snapback]

Då er det openbart nokon som ikkje rydder etter seg sjølv.

Dersom alle rydder etter seg sjølv rydder ikkje du etter andre.

Mao, *nokon* må rydde skiten fordi nokon er late, og den nokon er tilfeldigvis deg. Tviler på at du har noko å klage over...

Lenke til kommentar

Jeg vet at mange skoler har et slikt opplegg der klassene etter tur skal rydde skolen for søppel en uke.

F.eks den uka A-klassen skal rydde, så rydder de f.eks rett etter/eller i et friminutt, hver dag i én uke.

På den måten holdes skolen ryddig, og det flyter ikke over av søppel.

Lenke til kommentar

7064167[/snapback]

Hvem andre skulle du liksom ryddet etter på en skole hvor du selv går?

Jeg vet at mange skoler har et slikt opplegg der klassene etter tur skal rydde skolen for søppel en uke.

F.eks den uka A-klassen skal rydde, så rydder de f.eks rett etter/eller i et friminutt, hver dag i én uke.

På den måten holdes skolen ryddig, og det flyter ikke over av søppel.

7064943[/snapback]

Slik har vi hatt det på alle skolene jeg har gått på

Lenke til kommentar

Flott tiltak av de aktuelle lærerne/skolene.

Ingen regler som akuratt regulerer dette (hvertfall ingen lover/regler som forsvarer at man IKKE skal rydde), dette er bare med å gi skoledagen mer variasjon.

Lytt rydding og fysisk aktivitet er det ingen som har vondt av. :)

Lenke til kommentar

Spørsmålet du egentlig bør stille, er vel bør elevene ha rett til å forsøple så jævlig? Ser for meg at det du er satt til, er den årlige gangen klassen din må rydde rundt kantina e.l.

Har selv gjort dette med motvilje, og ser at løsningen på alle sneipene og annet random dritt (oftest plastinnpakning, poser, folie etc) ikke er å be elevene rydde det opp etter seg etter at det har ligget ute i noen uker, men å stoppe forsøplingen fra starten av. Det er ikke grenser på hvor late vi ungdom er, så en søpledunk 100 meter unna blir ikke brukt om noen skal kaste innpakningen til tyggisen eller whatever. Dramatisk økning av søpledunker og tilgangen på de er et langt bedre steg enn å rydde opp dritten etterpå. True, dette er heller ikke den beste måten å løse det egentlig problemet på, men det vil uten tvil bli kvitt mye søppel. Kanskje vår holdning endrer seg etterhvert hvor vi ser at å slenge søpla 2 meter lenger bort enn å legge det på krakken du sitter på faktisk bidrar til bedre personlig velvære, som er by far den største pådriveren til ungdom idag.

Men til ditt originale spørsmål, så synes jeg ikke vi er så A4, og så paragrafryttende at man skal med rett kunne si nei til å rydde sneiper.

Lenke til kommentar

Det er en paragraf som plikter skolen til å engasjere elevene i skolemiljøarbeidet i utdanninglovens §

9a- 5. Det å rydde etter dere vil nok gå under her vil jeg anta siden dere er med på å skape et bedre miljø.

Men det avr det motsatte av det du spurte om, så det hjalp dessverre lite.

Lenke til kommentar

Men hva om det tar av friminuttet da?

Da går verden under! Helt sant!

Høres ut som sutring fordi du ikke har lyst til og rydde spør du meg...

Endret av Lakus
Lenke til kommentar
Da går verden under! Helt sant!

Høres ut som sutring fordi du ikke har lyst til og rydde spør du meg...

7097131[/snapback]

Joda, jeg har kjempelyst! :innocent:

Det hadde bare vært så digg å kunne fortelle læreren med hjemmel i loven at vi herved måtte streike. :dribble:

Lenke til kommentar

Skolen har rett til å pålegge elever å rydde og vaske så lenge elever selv har foråsjaket rotet. Men at man skal vaske pågrunn av at ikke de har råd til vaksedamer er noe annet.

Men husk. Andre elevers rot går under en kam, og der jeg gikk måtte vi rydde noen dager ute og noen dager inne. Klassene bytta på.

Skolen har faktisk lov til å utvise deg viss du ikke følger reglene, og dette med rydding o.l kan stå i skolens reglemang.

Lenke til kommentar

Ingen skoler ber elevene gå med mopp/poleringsmaskin/vaske doene på skolen, de ber deg plukke opp søppel/rydde det du har skapt.

Hvis ingen følger dette gjør de enkelt og greit at klasser rulerer på å rydde ute/inne. Dere bruker jo ikke den "dyrebare" tida etter skolen til dette, ser ikke problemet. Det er jo en fritime :)

Lenke til kommentar
Ingen skoler ber elevene gå med mopp/poleringsmaskin/vaske doene på skolen, de ber deg plukke opp søppel/rydde det du har skapt.

Hvis ingen følger dette gjør de enkelt og greit at klasser rulerer på å rydde ute/inne. Dere bruker jo ikke den "dyrebare" tida etter skolen til dette, ser ikke problemet. Det er jo en fritime :)

7144293[/snapback]

Vi må være igjen en del i tillegg, siden mange skipper det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...