kilik Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 (endret) Bare jeg som synes det har vært mye mindre fanboyisme her inne de siste månedene? Tror det har noe med at alle konsollene har vært ute på markedet en stund, flere og flere har 2 eller 3 av konsollene. Folk har dermed fått et mer nyansert syn på hva de tre har å tilby. Mye av krangelen har også bygget på misforståelser om de ulike systemene som nå er ryddet av veien. Endret 14. juli 2007 av kilik Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Bare jeg som synes det har vært mye mindre fanboyisme her inne de siste månedene? Tror det har noe med at alle konsollene har vært ute på markedet en stund, flere og flere har 2 eller 3 av konsollene. Folk har dermed fått et mer nyansert syn på hva de tre har å tilby. Mye av krangelen har også bygget på misforståelser om de ulike systemene som nå er ryddet av veien. 9070767[/snapback] det kan også ha noe med at konsollforumet har blitt delt opp Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Så hva skyldes egentlig denne manglende respekten? Hvorfor er brukerene så intolerante? Det er såklart grunner til dette, selv om jeg ikke alltid forstår hvorfor disse egentlig skal være grunner. "Konsoll-krigen" som så mange kaller konnkuransen mellom de tre gigantenes tre konsoller, Xbox 360, Wii og Playstation 3. Nå har jo kun en av konsollene, Xbox 360, kommet ut. Så denne konkurransen ikke startet enda. Men det hindrer altså ikke forumbrukere i å diskutere rundt disse konsollene. all diskusjon er igrunn latterlig vil jeg nå si da. konsollene må være ute i minst 2 år før man kan diskutere ordentlig. når de har fått en del spill og det har kommet en del ting. nye ting. (oppdateringer). fanboys er det massevis av i dette forumet og derfor trakk jeg meg i å skrive på spill delen. her er det folk som skal diskutere. folk som ikke har testet et spill, men kommer med kommentarer fordi det er "fiendens" konsoll som gir ut spillet. så fort spillet kommer til begge konsollene ble den plutselig bra. det som er med fanboys er at de ikke er åpne men er bestemt på at "deres" konsoll er best. de trenger ikke teste den andre konsollen en gang. når det da har gått en god tid så kan man diskutere ja, men det vil bli en jevn diskusjon. hvis man ser det mer åpent. alle de forskjellige konsollene har sine svakheter og sine sterke sider. hva vinner diskusjon krigen? nei ingen. for alle mener forskjellig. så da kan man jo diskutere og komme med gode argumenter for hvorfor det du liker er bra og man kan diskutere rundt det. og som sakt minst 2 år. når prisen har gått ned til der den ca vil være. ps3 er dyr nå ja men den går nok ned etterhvert. hva kosta 360 først? hvor mye koster den nå? så folks dikuter og kom med GODE argumenter. hvis dere ikke vet hva det er så kan man skjekke det i ordboka. og husk alle har foskjellig smak. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Bare jeg som synes det har vært mye mindre fanboyisme her inne de siste månedene? Tror det har noe med at alle konsollene har vært ute på markedet en stund, flere og flere har 2 eller 3 av konsollene. Folk har dermed fått et mer nyansert syn på hva de tre har å tilby. Mye av krangelen har også bygget på misforståelser om de ulike systemene som nå er ryddet av veien. 9070767[/snapback] de har da ikke vært ute nok vil jeg si. 360 ligger et godt stykke foran konkurrentene. f.eks har ps3 ikke kommet ned i pris og home som skal være en stor del av ps3 er enda ikke satt ut til bruk bare til å vente å se hva som skjer. i mellomtiden kan man spille de spillene man liker Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Selv skjønner jeg ikke hvordan man gå til personagnrep på andre forumbrukere på grunn av at de ikke deler samme formeningen om din favoritt-konsoll som seg selv. Om det skyldes manglende intelligens eller rett og slett dårlig oppdragelse skal jeg ikke si for sikkert. Men noe er det nå! 7063048[/snapback] Når du har vært i butikken og kjøpt et produkt til flere tusen kroner, da er det produktet bra - og det var både et godt og fornuftig kjøp. En bra ting å bruke en slik sum med penger på. Helst bør alle andre være enige om dette, da er det lettere å tro på det selv også. Men når andre ikke er like begeistret, eller faktisk rakker ned på produktet du har brukt mye penger på, da treffes det et sårt punkt hos mange. Årsaken til dette kan være at mange ikke diskuterer men heller forsvarer sitt eget innkjøp mer eller mindre direkte. Enten ved å rakke ned på de alternative produktene, eller ved å skryte av det de selv anskaffet. Det er jo tross alt ikke noe å diskutere, hadde en ikke vært bestemt på at produktet som en kjøpte var det beste ville en neppe ha kjøpt det. Skulle en angre i ettertid vil mange likevel late som at de ikke gjør det. Når det er sagt, Sony har skuffet veldig med PS3 hittil, jeg håper de får ryddet opp i problemene. En ting som skuffet meg er at BluRay-spilleren i PS3 er halvparten så rask som Xbox-360 sin DVD-spiller, 8mb/s mot 15mb/s, det er jo litt kjedelig for de som ikke liker lange loadingtider. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 hva er det som har skuffet deg? nå må du huske at ingen konsoller kommer ut perfekte. samme gjelder wii og 360. men hva er oppdateringer til? lange loadinger har jeg ikke merket når jeg har vært hos broderen og spilt så er nok ikke noe problem der. med mindre du er preget av fanboyisme Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 23. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2007 Dette er ikke en tråd for diskusjon rundt konsollenes spesifikasjoner, hvilken som er best osv. Her diskuterer vi konsekvensene av konsollkrigen og hvordan den avler mange tåelige diskusjoner og personangrep. Hold dere til emnet er dere snill. Snorre Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 (endret) Synes at dette gamerforumet har vært nokså fritt for fanboyisme og personangrep, jeg . Dette er vel en av grunnene til at jeg er på dette forumet og ikke er på f. eks. gametrailers sitt forum... Men grunnen til at det er mindre respekt og flere fanboyer nå (eller var) er vel som Pycnopedia sa. Og det hjelper ikke at konsollene er ganske dyre nå i forhold til det de eldre konsollene er. De som ikke har den ene konsollen kan kanskje bli litt misunnelig på den personen som har den andre og vil kanskje prøve å overbevise seg selv og andre om at den konsollen suger. Og så kan det jo også være noens drøm at et firma skal gå dunken (microsoft eller sony generelt her), slik at alle spilla kommer til det ene firmaet da. Men det jeg synes er litt teit er når noen bare kjøper produkter fra ett firma (ser spesielt på sony fanboyer her ). Endret 11. august 2007 av gormers Lenke til kommentar
Hawkn Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Det virkelige problemet er at konsoller tar over PC spillene og fucker de helt. Hore konsoller.... Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 (endret) Det virkelige problemet er at konsoller tar over PC spillene og fucker de helt. Hore konsoller.... En veldig detaljert og god blogg om porting og konsollifisering av spill http://www.aelon.net/2005/10/consolificati...at-isnt-a-myth/ Endret 11. august 2007 av gormers Lenke til kommentar
Endrogaz Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Men det jeg synes er litt teit er når noen bare kjøper produkter fra ett firma (ser spesielt på sony fanboyer her ). 9259870[/snapback] Vel, tenk. Det er ikke alle som er så idiot og bruker masse penger på 3-4 spillkonsoller når man bare har bruk for 1. Handholdt er greit og ha flere, med man jo ha plass til drittn og da..(tenker på den SVÆRE strømtingen som X360 har) Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Skjønner dette, men noen har flere av en bestemt konsoll... Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 De fleste spillfora er fylt med barnslige unger som vil tøffe seg. Og når det diskuteres eller snakkes gjennom internett, er det lett å virke tøffere enn en egentlig er. Det å virke tøff, skaper respekt og/eller status for de fleste som er enda yngre. Dette fører til at de som er enda yngre prøver å være som de "tøffe" som resulterer i en ond sirkel. En kommer ikke bort ifra barnslige "tøffe" personer på nettet, for selv om de fleste vokser fra denne "modusen", kommer det stadig nye. Diskusjon.no er faktisk et av de foraene (av spillforaene) som har de snilleste kommentarene og minst drittslenging. Om en ser på to av de største spillportalene i Norge (her gjelder særlig Counter-Strike), Catch-Gamer og Norwegian e-Sports Community er det veldig mye mer drittslening og mindre "voksne" innlegg. Catch-Gamer har veldig mange småunger som spammer, som fører til drittslenging fra de erfarne brukerne. Jeg vil også si at NESC er så populært som det er, fordi det er veldig frie tøyler for hva en kan skrive og det er vel ikke en eneste tråd uten drittslenging eller usaklige kommentarer. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 De fleste spillfora er fylt med barnslige unger som vil tøffe seg. Og når det diskuteres eller snakkes gjennom internett, er det lett å virke tøffere enn en egentlig er. Det å virke tøff, skaper respekt og/eller status for de fleste som er enda yngre. Dette fører til at de som er enda yngre prøver å være som de "tøffe" som resulterer i en ond sirkel. En kommer ikke bort ifra barnslige "tøffe" personer på nettet, for selv om de fleste vokser fra denne "modusen", kommer det stadig nye. Diskusjon.no er faktisk et av de foraene (av spillforaene) som har de snilleste kommentarene og minst drittslenging. Om en ser på to av de største spillportalene i Norge (her gjelder særlig Counter-Strike), Catch-Gamer og Norwegian e-Sports Community er det veldig mye mer drittslening og mindre "voksne" innlegg. Catch-Gamer har veldig mange småunger som spammer, som fører til drittslenging fra de erfarne brukerne. Jeg vil også si at NESC er så populært som det er, fordi det er veldig frie tøyler for hva en kan skrive og det er vel ikke en eneste tråd uten drittslenging eller usaklige kommentarer. Ja, det finnes en del drittslenging på både Catch-Gamer og NESC, og det er vanskelig å få bukt med det. NESC har ganske frie tøyler, mens Catch-Gamer slår hardt ned på ting som personhets og lignende, men det er fortsatt rom for forbedringer. Om det i det hele tatt er mulig å få tusenvis av så unge brukere til å la være å skrive på en slik måte er en diskusjon i seg selv, men vi gjør i hvert fall et forsøk. Nøyaktig hvordan NESC praktiserer slike ting vet jeg lite om, men jeg har aldri sett noe til de mye omtalte moderatorere, som visstnok skal eksistere. Men nå skal jeg ikke lede dette over til et angrep mot NESC. Hva de gjør med sin portal er deres sak, og verken jeg eller andre fra Catch-Gamer ønsker noen krigføring på den fronten. Poenget mitt her er kanskje noe utydelig, men siden spill er så utbredt blant unge nettbrukere, vil det alltid være vanskelig å holde styr på slike fora. Jeg vet av erfaring at det finnes mange forumbrukere helt ned i 12 år, kanskje yngre, og da sier det seg selv at det til tider kan være vanskelig å føre en 100% saklig diskusjon. Horrorbyte, moderator på Catch-Gamer.no Lenke til kommentar
Bruker-104685 Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Det virkelige problemet er at konsoller tar over PC spillene og fucker de helt. Hore konsoller.... Sånn kommentar er ikke vits å slenge ut engang Jeg er sikkert en av dem som er minst respektert her inne, når folk går imot konsoller så må jo jeg slå tilbake med samme mynt og ikke bli tråkket på tærne.. Hvilke konsollspill som tar over pc og fucker dem helt, for eks Gears Of War er bedre til 360 enn pc, ikke uventet! Det er bare til å rapportere dem som er frekke og tyr til personangrep, noe som jeg har opplevd mye i det siste! Lenke til kommentar
solaN - Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Må si meg enig i den, folk som slenger dritt er utrolig frustrerende. Skjer hele tiden i spill som CS for eksempel. De begynner å kaste dritt etter deg, selvom det er helt unødvendig. Det virkelige problemet er at konsoller tar over PC spillene og fucker de helt. Hore konsoller.... Kanskje ikke helt :S Bf2 på playstation2 er helt på trynet, det er dårlig rett og slett, overraskende? Neppe. Men de som spiller på konsoll har faktisk en grunn, og det er en egen spillestil(spillform). Mange som er fanatiske for brettspill også. Spillet blir et helt annet når du sitter i sofaen med en kontroll. De ødelegger ikke nødvendigvis spillene, gjør bare om på dem, sånn at de skal passe til spilleren/konsollen. Det heter jo faktisk diskusjon.no ! Endret 13. august 2008 av solaN - Lenke til kommentar
Mann20 Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Et effektivt middel har jeg funnet ut er å skrive svært overbevisende innlegg proppet full av logiske, gode og konsise argumenter. Det du oppnår da er at en eventuell konsoll-fanatiker vil dumme seg selv ut ved å skrive et svært dårlig innlegg. Eventuelt vil denne konsoll-fanatiker holde seg borte fra innlegget og problemet har løst seg selv. Strålende ide! Fungerer meget godt, takk! Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Jeg vet av erfaring at det finnes mange forumbrukere helt ned i 12 år, kanskje yngre, og da sier det seg selv at det til tider kan være vanskelig å føre en 100% saklig diskusjon.Beklager sent svar - men det er alltids mulig å få til noe, så sant en tør. Om diskusjon.no hadde tillatt mer usaklig diskusjon og personangrep, hadde det nok også vært flere brukere - som vanligvis vil henge på NESC eller Catch-Gamer. Sett at Catch-Gamer hadde satt linjen lavere, ville det nok kanskje ha blitt noe høyere aktivitet på NESC. Problemet deres er nok heller den lave gjennomsnittsalderen (sammenlignet med for eksempel diskusjon.no) og at det dermed er færre brukere som er observante på hva som er (for eksempel telletråder) og hva som ikke er en tullepost. Dermed vil det også bli færre rapporteringer og dermed vanskeligere å få bukt med problemet. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2008 Ja, det kan være vanskelig å få bukt med disse problemene. Som flere andre har nevnt vil "tøffinger" på internett fungere som forbilder for unge barn og yngre ungdommer. Dette fører bare til en ond sirkel. Heldigvis vokser de fleste av den nevnte gruppen av seg slik oppførsel etterhvert som de blir eldre, mer relfektert og litt visere. Jeg liker imidlertid å tro at vi forumbrukere over gjennomsnittsalderen kan påvirke positivt i kraft av vår generelt mer modne holdning. Jeg er nå 20, og føler meg ganske reflektert. De gangene jeg skriver innlegg i diskusjoner i spilldelen av forumet, prøver jeg å forholde meg noenlunde saklig og reflektert. Jeg debatterer saklig for mine synspunkt, og håper at dette kan smitte av på de yngre forumbrukerne. Å kunne diskutere saklig er ikke noe man plutselig bare begynner med. Det er en læringsprosess. Denne prosessen finner sted i utdanningen, i dagliglivet og ikke minst på fora og andre debatt/diskusjons-kanaler. Når jeg først begynte å skrive på dette forumet var jeg vel bare femten, og ikke rare debbatanten. Språket mitt var i beste fall relativt godt, og jeg hadde liten erfaring med å diskutere i skriftlige og saklige former. Etter noen år på forumet har dette forandret seg stort. Jeg har tilegnet meg større innsikt i debattens kunster, og språket mitt er blitt bedre. Ja jeg har i det hele tatt blitt noen diskusjoner rikere siden sist. Jeg tror de aller fleste vil kjenne seg igjen. Man kan selvsagt ikke forvente at barn og ungdommer skal kunne argumentere for seg på samme måte som eldre ungdommer og voksne mennesker kan. For det første er ikke hjernen ferdigutviklet før rundt 20-årene. En del av de språklige mekanismene som finnes i hjernen kommer ikke på plass før ut i ungdomsalderen en gang. Mener å ha lest at mennesker ikke har evnen til å forstå ironi før en gang ut i 13-årsalderen eller noe slikt. Å debattere og diskutere saklig fordrer også at man kan ordlegge seg på en god måte. Hvis det språklige ikke er helt på plass vil det også være vanskelig å argumentere skikkelig. Det vi imidlertid burde kunne forvente er at folk prøver å argumentere saklig, uansett hvor ung de måtte være. At man er under 15 er ingen unnskyldning for å slenge drit til andre brukere, kun fordi de er uenige i ens eget synspunkt. Jeg ville tro alle mennesker ville være istand til å behandle sine medmennesker med respekt, selv om de sitter bak en dataskjerm. De forstår kanskje ikke hvorfor de bør det, men de skal alikevel gjøre det. En fireåring vil ikke forstå hvorfor han/hun ikke skal slå andre, men foreldrene lærer alikevel fireåringen ikke å slå. Prinsippet er det samme. Lenke til kommentar
Gjest medlem-160666 Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Du skulle bare vist hvor mye vi diskuterer hvilken konsol som er best på skolen haha. I hver singel time hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå