Gå til innhold

Er det nok mottrykk?

Anbefalte innlegg

heisann..

Har en Eheim 1048 i mitt vannkjølingssystem.. Når denne pumpen ikke har for mye motstand så lager den ingenlyd, men når det kommer en del motstand kommer det en "knirre" lyd.. Dette testet jeg ut med å sperre veien med fingeren i en bøtte.

Poenget mitt er at når jeg kobler denne pumpen til vannkjølingssystemet mitt så kommer den samme lyden. Kan det være at jeg trenger en pumpe som har litt større evne til å flytte vann?

Har følgende hardware vannavkjølt, 4 rambbrikker, cpu, chipsett, 2x skjermkort, 2xhd og psu.. har også en blackice extreme 3 radiator.. Så det skal jo gjennom en del stæsj.

Noen som vet om jeg burde kjøpe no større?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke nødvendigvis.

En kraftigere pumpe vil bare øke trykket mellom pumpa og systemet, og i verste fall lage mer lyd.

Det som forårsaker raslingen / knurringen er impelleren, altså skovelhjulet i pumpa.

Impelleren er i de fleste tilfelle ganske løst festet til rotoren, og får den nok motstand begynner den å skrangle mot rotoren.

En løsning er å demontere impelleren fra rotoren, og feste denne som vist her, den såkalte "Eheim-modden"

Studer bildene i linken godt, så skjønner du fort hvordan dette gjøres!

http://www.stud.uni-hannover.de/~angho/com...c_wak_eheim.htm

Lenke til kommentar
heisann..

Har en Eheim 1048 i mitt vannkjølingssystem.. Når denne pumpen ikke har for mye motstand så lager den ingenlyd, men når det kommer en del motstand kommer det en "knirre" lyd.. Dette testet jeg ut med å sperre veien med fingeren i en bøtte.

Poenget mitt er at når jeg kobler denne pumpen til vannkjølingssystemet mitt så kommer den samme lyden. Kan det være at jeg trenger en pumpe som har litt større evne til å flytte vann?

Har følgende hardware vannavkjølt, 4 rambbrikker, cpu, chipsett, 2x skjermkort, 2xhd og psu.. har også en blackice extreme 3 radiator.. Så det skal jo gjennom en del stæsj.

7062958[/snapback]

Så vidt jeg kan se skrue er ikke dette en impeller pumpe. Men en Sentrifugalpumpe men og huske at forskjellen er at en impeller pumpe er selvsugende mens en sentrifugalpumpe ikke.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg kan se skrue er ikke dette en impeller pumpe. Men en Sentrifugalpumpe men og huske at forskjellen er at en impeller pumpe er selvsugende mens en sentrifugalpumpe ikke.

Det har du egentlig helt rett i, teknisk sett.

Det er fort gjort å blande snørr og barter her, spesielt med tanke på at skovelhjulet i en sentrifugalpumpe like gjerne kalles impeller.

Årsaken til dette er nok at begge utgavene ved første øyekast har en ganske stor likhet. Men ok, slurv fra min side! ;)

Men når alt kommer til alt tror jeg nok de fleste vil skjønne hva det er snakk om, uansett. ;)

Lenke til kommentar
heisann..

7062958[/snapback]

7106292[/snapback]

ikker meningen og være pirkete altså :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...