Gå til innhold

GeForce 7950GT vs. Radeon X1900XT

stian-hg

Anbefalte innlegg

Står mellom skjermkort basert på 7950GT og X1900XT. Det vil sikkert ikke være store tapet/gevinsten uansett hvilket merke jeg går for, men vil gjerne høste noen meninger fra dere før jeg kjøper. Pris- og ytelsesmessig ligger de jo noenlunde likt så jeg tenker spesielt på støynivå, effektforbruk og andre faktorer som ikke er så åpenbare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

7950GT har mindre effektforbruk, og hverfall mitt GT-kort kan jeg ikke klage på når det gjelder støynivået.

Uansett, jeg ville sett på ukens tilbud på psdata denne uken, der har de ett tilbud på ett skjermkort som er både billigere og bedre enn begge disse kortene. Jeg sender mitt 7950GT-kort inn innenfor angrefristen, og kjøper meg heller ett slikt kort(7900GTO)

For mer info om dette kortet, se Den store GTO-tråden

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar

Jeg vil råde deg til å vente litt og sjekke tester av X1950 Pro også. Det vil være hovedkonkurrenten til 7900 GTO, og vil visstnok yte nesten likt med X1900XT (for en pris på ca 1700-1800,- forløpig).

Det har også 80nm gpu, noe som gjør at effektforbruket ligger ca likt med eller under 7900GTO. Ut fra dailytech/xbitlabs vil X1950 Pro bruke ca 54-55W, er ikke sikker på hvor mye effekt 7900GTO bruker, men GTX ligger på 80W under load, og 7900GT på rundt 50W.

Hva du velger er jo opp til deg og hva du prioriterer. En ting som er genialt med GTX/GTO er jo kjølinga med heatpipes og greier, bedre enn en hel del tredjepartscoolers. X1950 har en krympet versjon av X1900XT kjøleren.

Selve ytelsen kan vel sies å være tilnærmet lik, men X1950 Pro har hakket bedre AF/IQ og kan jo kjøre AA/HDR ( :p )

Selv tror jeg jeg går for GTO mye pga kjøleren, den klokkes glatt til GTX hastigheter, mens klokkinga til X1950 Pro fortsatt er litt usikker.

EDIT(kilder):

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=4472

http://xbitlabs.com/articles/video/display...er-noise_4.html

Endret av araziel
Lenke til kommentar
Takk for svar!

Jeg kom over en test av dette på Firingsquad. Der ser det jo faktisk ut som Radeon X1900 XT leverer bedre enn 7900 GTO i de fleste spill - også 256MB utgaven. Ble enda mer i tvil nå  :dontgetit:

7063646[/snapback]

Om skjermkortet har 512MB eller 256MB minne har lite å si i dagens spill, men dette kommer til å ha mer å si etter hvert. Skal du ha X1900XT med 512MB minne tror jeg dette ligger på ca 2800Kr, noe som er ganske mye mer penger enn 2095.

Derfor tror jeg GTO er ett valdig bra valg, med tanke på ytelsen du får for pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...