Gå til innhold

Elkjøp, garanti på kamera?

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Casio Q51 eller noe kamera fra Elkjøp for 2år siden i juni. For en måned sida sluttet den å funke på en måte. Linsa stod ute etter at jeg slo den på. Den stoppet når den vil og det var bare flaks når jeg i det hele tatt klarte å ta bildet.

Er det bare 2års garanti på kameraer som Elkjøp påstår?

Jeg har ikke behandlet den røft, og brukte den ikke særlig mye. Så tenker det var feil fra produsenten.

Jeg får heller ikke èn eneste krone tilbake. Så etter å ha brukt 4500,- på et kamera tror man at det holder en liten stund i hvert fall. Så jeg regner med å punge ut ca 2500-3000 til. :cry:

Noen som har peiling på noen av spørsmålen mine?

Takk fr svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sant sant, leste det nettopp på forbrukerrådets side.

Hvordan skal jeg egentlig vite det? Står det på pakningen eller noe? Elkjøp sier at reperasjonen kommer til å koste 2300,- like mye som ett nytt og bedre kamera.

Et digital kamera må vel funke i ca.5år? det gjore i hvert fall kamerat jeg hadde før denne..

Hvis det nye TV-apparatet eller vaskemaskinen din slutter å fungere tre år etter at du kjøpte det, skal selgeren normalt sett betale reparasjoner etc…. Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen.

Lenke til kommentar

Et bærbart digitalkamera til bruk både ute og inne og som er kompakt vil nok man ikke kunne påstå at er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, så 2 års reklamasjonsrett er nok det du har på dette produktet.

1 års garanti er det du får av casio, så norsk forbrukerkjøpslov er det du må støtte deg på uansett i slike saker. Men her er nok fristen ute.

Lenke til kommentar
Sant sant, leste det nettopp på forbrukerrådets side.

Hvordan skal jeg egentlig vite det? Står det på pakningen eller noe? Elkjøp sier at reperasjonen kommer til å koste 2300,- like mye som ett nytt og bedre kamera.

Et digital kamera må vel funke i ca.5år? det gjore i hvert fall kamerat jeg hadde før denne..

Hvis det nye TV-apparatet eller vaskemaskinen din slutter å fungere tre år etter at du kjøpte det, skal selgeren normalt sett betale reparasjoner etc…. Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen.

7062451[/snapback]

Spørsmålet er ikke om det er ment å vare 5 år, men om det er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Stort sett er det stasjonære ting som går under dette, men siden "vesentlig" er ganske vagt er det vanskelig å gi et eksakt svar.

Lenke til kommentar
Et bærbart digitalkamera til bruk både ute og inne og som er kompakt vil nok man ikke kunne påstå at er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, så 2 års reklamasjonsrett er nok det du har på dette produktet.

1 års garanti er det du får av casio, så norsk forbrukerkjøpslov er det du må støtte deg på uansett i slike saker. Men her er nok fristen ute.

7065130[/snapback]

kan diskuteres:

skal en følge analogien din så havner ultraportable,portable,ipods osv osv under den samme, men de er det da flere som gir 5 år her. Ser ikke noe galt i å prøve saken i det minste.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at de fleste som i dag går å kjøper seg et digital kamera har den oppfatning av produktet at det skal vare vesentlig lengre enn 2 år. Men er usikker på hvordan reglene egentlig er. Men det er no hår-reisende vist d ikke er ment å være vesentlig lengre enn 2 år vertfall.

Endret av EldarHelseth
Lenke til kommentar
Jeg vil tro at de fleste som i dag går å kjøper seg et digital kamera har den oppfatning av produktet at det skal vare vesentlig lengre enn 2 år. Men er usikker på hvordan reglene egentlig er. Men det er no hår-reisende vist d ikke er ment å være vesentlig lengre enn 2 år vertfall.

7067042[/snapback]

vi har vel et i familien som er 4 år gammelt. Bare batteriet som er problem der

Lenke til kommentar

7067042[/snapback]

Vurderingen om det er fem års reklamasjonsfrist ska lvære en objektiv målestokk, og ikke en subjektiv målestokk.

Lenke til kommentar

7067042[/snapback]

Vurderingen om det er fem års reklamasjonsfrist ska lvære en objektiv målestokk, og ikke en subjektiv målestokk.

7067726[/snapback]

Min utdanning går ut på å reparere blant annet kamera og annet elektronikk som er gått istykker. Ser ingen grunn til at et kamera som er brukt på en skikkelig måte ikke skal vare vesentlig lengre enn 2 år. Det er ingen tekniske begrensninger som jeg vet om som tilsier det vertfall.

Lenke til kommentar
Min utdanning går ut på å reparere blant annet kamera og annet elektronikk som er gått istykker. Ser ingen grunn til at et kamera som er brukt på en skikkelig måte ikke skal vare vesentlig lengre enn 2 år. Det er ingen tekniske begrensninger som jeg vet om som tilsier det vertfall.

7067799[/snapback]

Det er ingenting som går i stykker på 5, eller 20 år for den slags skyld, hvis man behandler det svært forsiktig. Dersom jeg har kameraet mitt liggende i et monter holder det nok lenge. Når man ser på hvordan folk flest behandler sine kameraer vil jeg ikke si at det bør vare i vesentlig mer enn 2 år. Det blir litt som med mobiltelefoner. De taes med over alt. For speilrefleks mener jeg grensen bør være 5 år, da det er en annen prisklasse og blir brukt på en annen måte.

Lenke til kommentar

7067799[/snapback]

Det er ingenting som går i stykker på 5, eller 20 år for den slags skyld, hvis man behandler det svært forsiktig. Dersom jeg har kameraet mitt liggende i et monter holder det nok lenge. Når man ser på hvordan folk flest behandler sine kameraer vil jeg ikke si at det bør vare i vesentlig mer enn 2 år. Det blir litt som med mobiltelefoner. De taes med over alt. For speilrefleks mener jeg grensen bør være 5 år, da det er en annen prisklasse og blir brukt på en annen måte.

7069584[/snapback]

Ikke enig der. Ta mine foreldre, de er mer forsiktig med sitt digitalkamera enn jeg er med mitt digitale speilrefleks kamera. Klart det finnes mange som er uforsiktig, tar med kamera på fylla osv. Men de aller aller fleste er forsiktig med sitt digitalkamera, vertfall vist de har invistert i et dyrere kamera. Og det finst ganske dyre digitalkamera også. Tror folk behandler kamera litt etter hva det koster og sin inntekt, og mange er meget forsiktig med sitt digitalkamera. Også er det svært mange som har med seg kamera på sommerferie, 17-mai, samt at de tar bilder hjemme på julaften og det er alt de bruker kamera til. Altså noen få dager i året. Dvs at de da kjøper et kamera som er ment å vare noen uker- måneder i bruk. Ulogisk for meg vertfall. Syns det blir feil å ta de som ikke tar vare på sine ting, og måle varigheten ut fra dem. Det vill alltid finnes folk som ikke behandler tinga sine skikkelig. Mobiltelefoner bruker folk daglig. Kamera bruker veldig mange veldig sjeldent.

Lenke til kommentar

Hvis kameraene ikke er ment å vare 4 år eller mer, må kvaliteten på fotoapparater ha falt drastisk de siste årene, noe som ikke akkurat er i tråd med markedsføringen ...

Dersom Elkjøp selger et kamera til 4000 kr og virkelig er av den oppfatning at man må regne med at det dør i brukbar tid før fireårsalderen, vil jeg faktisk gå så langt som å hevde at dette er opplysningssvikt. Da er det bare å sette igang med krav om prisavslag eller hevning, dog før det er gått to år. :)

Lenke til kommentar

vel jeg synes diskusjonen er kommet ut av fokus, en mob tlf et digcamera skal selvføgelig vare lenger enn 2 år. Hvem ville kjøpt det ellers, jo de idiotene som bruker slike i all slags vær og til alle formål. Jeg har en samling mobtlf og dicamera fra mange år tilbake alle fungerer perfekt enda, og de er alle mye brukt.

:)

Lenke til kommentar

Synes det er merkelig at Elkøp sitt verksted ikke reparerer dette på reklamasjonen. Signerte du reklamsjonsskjema da du leverte kameraet til service? Jeg jobber selv på serviceavdelingen til Lefdal (lefdal og Elkjøp har samme eiere), og verkstedet vi bruker reparerer så og si daglig Casio kameraer som er over 2 år gamle. Er kun hvis kameraet har vært utsatt for ytre påvirkning at reklamasjonen ikke vil bli godtatt.

Lenke til kommentar

Han sa bare at det kommer til å koste 2300,- for å reperer kameraet, og 300,- for å få den tilbake(med feil). Det er heller ikke ytre påvirkninger...det er nok noe teknisk feil.

Vekdig rart :hrm:

Selgeren sa bare at det er 2års reklamasjonstid på kameraer. skjekket det på en annen internett butikk og der stod det også 2år...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Når man ser på hvordan folk flest behandler sine kameraer vil jeg ikke si at det bør vare i vesentlig mer enn 2 år. Det blir litt som med mobiltelefoner. De taes med over alt.

AHA! Men det er der du tar feil. Forbrukertvistutvalget bestemte i en sak mot Nokia at mobiltelefoner "bør vare vesentlig lengre enn 2 år", altså 5 år.

Se disse sidene for mer informasjon:

http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20040151

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2005/1108458143.47

http://www.dinside.no/php/art.php?id=117662

http://www.dinside.no/php/art.php?id=6893

Ettersom mobiltelefoner og kameraer begge er små elektriske dingser du tar med deg overalt må man gå ut ifra at de samme reglene gjelder for begge.

edit: skriveleif

Endret av xenoxz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...