Gå til innhold

Norsk nettsted for vevsutvikling - tanker og ideer


Anbefalte innlegg

Greia med brukernavn er vel at det blir litt meir kluss og drit i systemet bak, vel?

9214755[/snapback]

Django bruker brukernavn uansett, hvis ikke må vi endre user modellen i django, og det gidder vi ikke. Så vi kommer til å sette username = mail.

Da kan man også endre brukernavnet til noe annet om man måtte ønske det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat der høres det ut som om django har en liten flaw. Knyttes medlemmer opp mot brukernavn, og ikke bruker-ID i en database? Hvorfor?

 

Poenget mitt er ikke at e-mail gir et bedre inntrykk, men at å bruke fullt navn rundt på siten gir et bedre inntrykk. Igjen til eksemplet mitt om "php1337": Det tar seg bedre ut om en artikkel er skrevet eller kommentert av Kim Silkebækken enn et merkelig alias. Og dersom man bruker fullt navn istedenfor brukernavn, så forsvinner hele poenget med å ha et brukernavn. Så jeg stemmer for e-mail som "bruker-ID" og innlogging, og fullt navn på siten.

Lenke til kommentar
Akkurat der høres det ut som om django har en liten flaw. Knyttes medlemmer opp mot brukernavn, og ikke bruker-ID i en database? Hvorfor?

 

Poenget mitt er ikke at e-mail gir et bedre inntrykk, men at å bruke fullt navn rundt på siten gir et bedre inntrykk. Igjen til eksemplet mitt om "php1337": Det tar seg bedre ut om en artikkel er skrevet eller kommentert av Kim Silkebækken enn et merkelig alias. Og dersom man bruker fullt navn istedenfor brukernavn, så forsvinner hele poenget med å ha et brukernavn. Så jeg stemmer for e-mail som "bruker-ID" og innlogging, og fullt navn på siten.

9214858[/snapback]

Om django bruker brukernavnet som id vet jeg ikke, men istedenfor å skrive egen brukerhåndtering bruker vi django sin. som der bruker slug.

Lenke til kommentar
Akkurat der høres det ut som om django har en liten flaw. Knyttes medlemmer opp mot brukernavn, og ikke bruker-ID i en database? Hvorfor?

 

Poenget mitt er ikke at e-mail gir et bedre inntrykk, men at å bruke fullt navn rundt på siten gir et bedre inntrykk. Igjen til eksemplet mitt om "php1337": Det tar seg bedre ut om en artikkel er skrevet eller kommentert av Kim Silkebækken enn et merkelig alias. Og dersom man bruker fullt navn istedenfor brukernavn, så forsvinner hele poenget med å ha et brukernavn. Så jeg stemmer for e-mail som "bruker-ID" og innlogging, og fullt navn på siten.

9214858[/snapback]

 

Enig :thumbup:

Lenke til kommentar
Akkurat der høres det ut som om django har en liten flaw. Knyttes medlemmer opp mot brukernavn, og ikke bruker-ID i en database? Hvorfor?

Kvifor ikkje? :)

Er det noko problem å bruke brukarnavn som identifikasjon i forhold til ein pk?

 

Poenget mitt er ikke at e-mail gir et bedre inntrykk, men at å bruke fullt navn rundt på siten gir et bedre inntrykk. Igjen til eksemplet mitt om "php1337": Det tar seg bedre ut om en artikkel er skrevet eller kommentert av Kim Silkebækken enn et merkelig alias.

Det vil jo sjølvsagt stå at ein artikkel er skrevet av Fornavn Etternavn, og ikkje aliaset. Brukarnavnet brukast i vårt tilfelle berre til identifisering i URL (i staden for å køyre /bruker/1200394/).

 

Og dersom man bruker fullt navn istedenfor brukernavn, så forsvinner hele poenget med å ha et brukernavn. Så jeg stemmer for e-mail som "bruker-ID" og innlogging, og fullt navn på siten.

Og det er akkurat dette eg skal ordne i morga - med nokre få justeringar:

  • Brukar registrerer seg med fornavn, etternavn, e-post og passord
  • Tabellkolonna 'username' blir (fornavn+etternavn).lower()
  • Brukar blir automatisk logga inn (etter aktivering)
  • Brukar loggar inn med epost og passord
  • Databasa sjekkar om denne personen eksisterer, og sender i såfall brukaren til /bruker/fornavnetternavn/

Lenke til kommentar

  •  
     
  • Databasa sjekkar om denne personen eksisterer, og sender i såfall brukaren til /bruker/fornavnetternavn/
     
     

9216307[/snapback]

Hvorfor ikke tilbake til den siden brukeren logget inn fra?

9216349[/snapback]

Backend ser etter parameteret next i URL-en (som inneheld kor brukaren kom frå). Om denne ikkje er satt blir brukaren sendt til /bruker/fornavnetternavn/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...