Steinmann Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Greia med brukernavn er vel at det blir litt meir kluss og drit i systemet bak, vel? 9214755[/snapback] Django bruker brukernavn uansett, hvis ikke må vi endre user modellen i django, og det gidder vi ikke. Så vi kommer til å sette username = mail. Da kan man også endre brukernavnet til noe annet om man måtte ønske det. Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Akkurat der høres det ut som om django har en liten flaw. Knyttes medlemmer opp mot brukernavn, og ikke bruker-ID i en database? Hvorfor? Poenget mitt er ikke at e-mail gir et bedre inntrykk, men at å bruke fullt navn rundt på siten gir et bedre inntrykk. Igjen til eksemplet mitt om "php1337": Det tar seg bedre ut om en artikkel er skrevet eller kommentert av Kim Silkebækken enn et merkelig alias. Og dersom man bruker fullt navn istedenfor brukernavn, så forsvinner hele poenget med å ha et brukernavn. Så jeg stemmer for e-mail som "bruker-ID" og innlogging, og fullt navn på siten. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Akkurat der høres det ut som om django har en liten flaw. Knyttes medlemmer opp mot brukernavn, og ikke bruker-ID i en database? Hvorfor? Poenget mitt er ikke at e-mail gir et bedre inntrykk, men at å bruke fullt navn rundt på siten gir et bedre inntrykk. Igjen til eksemplet mitt om "php1337": Det tar seg bedre ut om en artikkel er skrevet eller kommentert av Kim Silkebækken enn et merkelig alias. Og dersom man bruker fullt navn istedenfor brukernavn, så forsvinner hele poenget med å ha et brukernavn. Så jeg stemmer for e-mail som "bruker-ID" og innlogging, og fullt navn på siten. 9214858[/snapback] Om django bruker brukernavnet som id vet jeg ikke, men istedenfor å skrive egen brukerhåndtering bruker vi django sin. som der bruker slug. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Thats exactly what we're agreeing about. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Vi skal sette at brukernavn = epost snart. Men akkurat nå blir brukernavn autogenerert av fornavn+etternavn i lowercase. Lenke til kommentar
sparks Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Akkurat der høres det ut som om django har en liten flaw. Knyttes medlemmer opp mot brukernavn, og ikke bruker-ID i en database? Hvorfor? Poenget mitt er ikke at e-mail gir et bedre inntrykk, men at å bruke fullt navn rundt på siten gir et bedre inntrykk. Igjen til eksemplet mitt om "php1337": Det tar seg bedre ut om en artikkel er skrevet eller kommentert av Kim Silkebækken enn et merkelig alias. Og dersom man bruker fullt navn istedenfor brukernavn, så forsvinner hele poenget med å ha et brukernavn. Så jeg stemmer for e-mail som "bruker-ID" og innlogging, og fullt navn på siten. 9214858[/snapback] Enig Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Akkurat der høres det ut som om django har en liten flaw. Knyttes medlemmer opp mot brukernavn, og ikke bruker-ID i en database? Hvorfor? Kvifor ikkje? Er det noko problem å bruke brukarnavn som identifikasjon i forhold til ein pk? Poenget mitt er ikke at e-mail gir et bedre inntrykk, men at å bruke fullt navn rundt på siten gir et bedre inntrykk. Igjen til eksemplet mitt om "php1337": Det tar seg bedre ut om en artikkel er skrevet eller kommentert av Kim Silkebækken enn et merkelig alias. Det vil jo sjølvsagt stå at ein artikkel er skrevet av Fornavn Etternavn, og ikkje aliaset. Brukarnavnet brukast i vårt tilfelle berre til identifisering i URL (i staden for å køyre /bruker/1200394/). Og dersom man bruker fullt navn istedenfor brukernavn, så forsvinner hele poenget med å ha et brukernavn. Så jeg stemmer for e-mail som "bruker-ID" og innlogging, og fullt navn på siten. Og det er akkurat dette eg skal ordne i morga - med nokre få justeringar: Brukar registrerer seg med fornavn, etternavn, e-post og passord Tabellkolonna 'username' blir (fornavn+etternavn).lower() Brukar blir automatisk logga inn (etter aktivering) Brukar loggar inn med epost og passord Databasa sjekkar om denne personen eksisterer, og sender i såfall brukaren til /bruker/fornavnetternavn/ Lenke til kommentar
PT Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Databasa sjekkar om denne personen eksisterer, og sender i såfall brukaren til /bruker/fornavnetternavn/ 9216307[/snapback] Hvorfor ikke tilbake til den siden brukeren logget inn fra? Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Databasa sjekkar om denne personen eksisterer, og sender i såfall brukaren til /bruker/fornavnetternavn/ 9216307[/snapback] Hvorfor ikke tilbake til den siden brukeren logget inn fra? 9216349[/snapback] Backend ser etter parameteret next i URL-en (som inneheld kor brukaren kom frå). Om denne ikkje er satt blir brukaren sendt til /bruker/fornavnetternavn/ Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Akkurat der høres det ut som om django har en liten flaw. Knyttes medlemmer opp mot brukernavn, og ikke bruker-ID i en database? Hvorfor? Man bestemmer selv hva man vil bruke, både brukernavn og id funker. Lenke til kommentar
rønning Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Akkurat der høres det ut som om django har en liten flaw. Knyttes medlemmer opp mot brukernavn, og ikke bruker-ID i en database? Hvorfor? Man bestemmer selv hva man vil bruke, både brukernavn og id funker. 9216706[/snapback] ?? Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 brukeren har et felt med ID og brukernavn (og fornavn,etternavn,passord, rettigheter osv) og er derfor mulig å bruke ID eller brukernavn. Lenke til kommentar
rønning Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Ja, skjønte det veldig godt, men trodde liksom det var opplagt, og at saken bare var hvorfor bruke det ene kontra det andre.. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Dersom det ikke blir fylla idag skal jeg prøve å se på noen ting jeg har funnet. Som: * Kommer til blank side når man registrerer seg. * Får ikke kommentert * og andre ting jeg finner Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Kven styrar admintilgangen for tida? Dessutan så trudde eg at me skulle lage ei eiga adminside, ikkje django-standard. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Kven styrar admintilgangen for tida? Dessutan så trudde eg at me skulle lage ei eiga adminside, ikkje django-standard. 9217424[/snapback] Mulig vi gjør det med tiden Førstepri er å lage et interface der man kan laste opp/redigere en artikkel man har skrevet selv. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Er det kun eg som ikkje får logga inn etter eg har registrert meg - evt. at registreringa er f00xt? Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Eg får heller ikkje logga inn ... Eller; ikkje i djangodelen, vertfall. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Prøver dykk å logge inn via /admin/? Det vil i såfall ikkje fungere. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Hahaha, eg fekk akkurat mail frå Subsys: Hei! Hadde vært fint om dere kunne fjerne adressen "[email protected]" fra scriptene siden det er et domene som er i bruk. Dere "spammer" noen stakkarer med en haug meldinger hver dag. Mulig det også er noen småbugs her som dere kanskje må ta en kikk på? Mvh Harald Sturla Josdal Subsys ANS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå