Gå til innhold

KrF vil stenge 25 prosent av utestedene i Oslo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
VG.no melder i dag at KrF vil stenge 25 prosent av utestedene i Oslo

Dette vil de gjøre for å komme volden til livs.

Politiet aplauderer dette.

Burde det ikke finnes andre måter å bekjempe volden i Oslo sentrum fremfor å stenge utesteder? og hvis man ikke har noe valg, hvordan skulle man kunne finne gode kriterier for hvilke steder som skal stenge?

7061474[/snapback]

Burde heller gi mer penger til politiet slik at de kan slå hardere ned på dette voldskulturen som brer seg utover i Oslo. Det er tragisk at "alle" saker som blir annmeldt som regel bare blir bortglemt. Det å slå noen er en alvorlig forbrytelse, og dette må vi innse først som sist og derfor slå hardt ned på de som utøver vold.

Lenke til kommentar
Dette kommer ikke til å øke trengselen på de resterende utestedene. :whistle:

"Det er bare politiets massive nærvær som har hindret folk i å bli drapsmenn fordi det er så mange fulle mennesker på et så lite område, sier Andresen."

7061588[/snapback]

Samme tenkte jeg. Hvordan skal problemet løses ved å sammle alle på ferre plasser?

Ellers er jo mye av det KrF spyr ut, som vanlig, bare tullete. Selv om det flott at de setter fokus på voldskulturen som begynner å komme for fult i Oslo.

Lenke til kommentar
Dette kommer ikke til å øke trengselen på de resterende utestedene. :whistle:

"Det er bare politiets massive nærvær som har hindret folk i å bli drapsmenn fordi det er så mange fulle mennesker på et så lite område, sier Andresen."

7061588[/snapback]

Hahaha, akkurat!

Mitt forslag er å heller stenge 25% av osloborgerne inne i sine hjem hver kveld, f.eks. etter klokka 18. Da blir det jo mye mindre trengsel ute på byen! Jeg får sende en mail med forslaget til noen i KrF...

Lenke til kommentar
Burde det ikke finnes andre måter å bekjempe volden i Oslo sentrum fremfor å stenge utesteder? og hvis man ikke har noe valg, hvordan skulle man kunne finne gode kriterier for hvilke steder som skal stenge?

7061474[/snapback]

Søppelpolitikk av verste sort. Istedenfor å bure inne de som faktisk begår volden så prøver man å kollektivt straffe alle.

Lenke til kommentar

VG.no melder i dag at KrF vil stenge 25 prosent av utestedene i Oslo Dette vil de gjøre for å komme volden til livs.

Siden bare 1% av norges befolkning går i kirke burde vi stenge 99% av kirkene, men det får vel ikke særlig gehør...

Det er fantastisk hvordan KRF alltid klarer å løse ethvert sosialt problem ved å påtvinge andre uberkristenmoralske begrensninger. Det hadde kanskje vært en idè og heller TA voldsutøverne og PUTTE DEM I FENGSEL? Nææææh... kan jo ikke ha noe av det.

Det hadde jo vært for forbanna logisk... nei, her skal de komme med snik-kristninfundamentaliseringen sin istedet, under pretens av å være mot vold. :roll:

Lenke til kommentar
Det er fantastisk hvordan KRF alltid klarer å løse ethvert sosialt problem ved å påtvinge andre uberkristenmoralske begrensninger. Det hadde kanskje vært en idè og heller TA voldsutøverne og PUTTE DEM I FENGSEL? Nææææh... kan jo ikke ha noe av det.

7066951[/snapback]

KrF liker ikke logikk vet du.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor politiet går med på dette. Kanskje de mener det er greit med færre steder å holde øye med? Jeg kan uansett ikke se hvordan dette hjelper, med mindre politiet faktisk kommer til å møte opp på hvert eneste utested. Det blir jo bare større trengsel av dette.

Lenke til kommentar

Kanskje de mener det er greit med færre steder å holde øye med?

Jeg tror effekten av å ha færre steder å overvåke ville bli utveid av effekten å ha mange fulle utesteder og lange køer. Blir nesten alltid bråk i køene. Hadde kanskje vært et bedre tiltak å ha FLERE skjenkesteder. Mindre trengsel, færre køer, flere dørvakter per kunde ;)

Lenke til kommentar
Jeg tror effekten av å ha færre steder å overvåke ville bli utveid av effekten å ha mange fulle utesteder og lange køer. Blir nesten alltid bråk i køene. Hadde kanskje vært et bedre tiltak å ha FLERE skjenkesteder. Mindre trengsel, færre køer, flere dørvakter per kunde ;)

7068111[/snapback]

Det var min første tanke også. Men det kan hende at det er med skjenkesteder som med trafikken: Jo flere veier du bygger, jo flere biler kjører det på dem.

Land som har flere skjenkesteder, som England hvor det er en pub på annethvert gatehjørne, har mindre problemer med det også. Men det kan jo ha sammenheng med drikkekulturen.

Geir :)

Lenke til kommentar
VG.no melder i dag at KrF vil stenge 25 prosent av utestedene i Oslo

Dette vil de gjøre for å komme volden til livs.

Politiet aplauderer dette.

7061474[/snapback]

Det der vil ikke løse en dritt på volden i oslo.. jeg bor selv i Drammen... ALLE 18 års stedene her har blitt stengt.. vi har ingen ting å finne på i helgen vi som er under 20 år... det har forsatt ikke blitt mindre vold så vidt jeg veit... det er helt feil at vi skal straffes fordi politiet ikke klarer å gjøre jobben sin ved å holde volden vekk... de gjør alt for litet.... og når de stenger utestedene i byen tilsvarer det at alle under 20 år blir sprett på hjemmefester rundt omkring i drammensområdet og politiet får bare et mye større området å prøve å kontrollere... er ikke så vanskelig å gjøre noe med volden om de bare slår HARDT ned på det... om noen fra et annet land enn Norge.. uansett om det er sverige eller pakistan.. skal den som blir dømt får vold få EN advarsel.. og neste gang blir de sendt ut av landet... da vil folk skjønne hvor dumt det faktisk er å starte vold... og de burde bruke vitner mer slik at uskyldige ikke blir dømt... og folk fra norge.. få 15 dager fengsel får en slosskamp på byen... straffen økes med 5-10 dager eller noe hver eneste gang du blir dømt om du forsetter... da blir det til at folk ikke sloss vettu, jeg gidder ikke sitte 15 dager inne for å slå til en full tulling som ikke vet hva han sier anyways...

Så jeg håper for all del for oslo's befolking at 25% av utestedene ikke blir stengt for det eneste som vil skje er at de som vanlighvis er på de utestedene drar til de andre og da blir de utestedene som er igjen stappfulle, blir for mange folk på et sted... blir bråk til slutt og til slutt er det ikke mer utesteder igjen i norge.. NORGE HAR ET FUCKA POLITISK SYSTEM! Ingen ting som blir gjort for den yngregenerasjonen nåtildag... jævla pensjonistland er det vi bor i....

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på en annen sak også...

Mesteparten av den grove kriminaliteten i norge begås av menn fra muslimske land. Svært mange (kanskje de fleste?) av disse bor i Oslo og de er svært ofte involvert i voldstilfeller kvelds og nattestid i byen. Og de aller fleste muslimer drikker ikke. Eller skal hvertfall ikke drikke. Hvorvidt de gjør det eller ikke har jeg ikke tall på.

Hvor logisk er det egentlig å stenge utesteder? Finnes det noe tall for Oslo som knytter alkohol og vold sammen direkte? Eller er politikerne er iferd med å agere ut av "god gammeldags" konservativ tenkning, og straffe alle, fordi muslimer, igjen, gjør ugang?

Dette blir som tvangsgiftesaker. Alle i landet skal straffes, etniske nordmenn eller ikke, pga. det en liten religiøs gruppe i landet driver med. Det har jeg sett meg lei på og mener er fullstendig uholdbart. At våre friheter til stadighet skal innskrenkes slik at muslimer ikke føler seg diskriminert.

Lenke til kommentar
Mesteparten av den grove kriminaliteten i norge begås av menn fra muslimske land. Svært mange (kanskje de fleste?) av disse bor i Oslo og de er svært ofte involvert i voldstilfeller kvelds og nattestid i byen. Og de aller fleste muslimer drikker ikke. Eller skal hvertfall ikke drikke. Hvorvidt de gjør det eller ikke har jeg ikke tall på.

7071754[/snapback]

Kunne du gi kilde på dette med kriminalitet, for jeg har en følelse av å lest noe annet

Lenke til kommentar

Sier meg enig i kritikken om at færre utesteder neppe er løsningen på voldsproblemene i Oslo. Allikevel kan man dersom man leser denne artikkelen i aftenposten kanskje ledes til å tro at man Krf, RV og AP kanksje er inne på noe.

Problemet ligger kanskje i konsentrasjonen av utesteder på ett heller lite område? (les: Carl Johans gate, og sidegater).

Det er besynderlig at voldsmengden øker så mye på gitte tidspunkter (les: fredag og lørdag e. 23:00 / etter klokken 03:00) til tross for at det er flere mennesker i gatene på lørdag formidag... Det er desverre slik at den norske drikke(u)kulturen fører til en del undøvendig provokasjoner folk i mellom - som desverre ofte ender i slagsmål.

Men, at man skal laste politiet for voldsmengden synes jeg er helt latterlig. Polititet gjør da det de kan, med de midler de har til rådighet, for å begrense volden i gatene. Politiets jobb er ikke å beskytte enkeltindividet, men å håndheve de "kjøre-regler" man har i samfunnet i dag. At alt for mange bryter disse reglene har ikke noe med politiet å gjøre, snarere har det med de domfellende organs manglende evne til å sørge for at slikt får konsekvenser.

Etter litt grublerier, faller jeg ned på at jeg støtter en endring av serverings-strukturen i bykjernen i oslo. Dog, tror jeg ikke løsningen er å stenge ned antallet utesteder - men snarere å spre utestedene. Ett banalt forslag kunne være att man lovregulerte skjenkebevilgninger slik at de gjaldt enkelte dager. Si at man gav 25% av utestedene anlendning til å servere fredager - men ikke lørdager. Og vice versa. Samtidig måtte man gjordt det lettere for skjenkesteder å drive økonomisk forsvarlig i bydelskjernene. Dette ville faktisk ført til en økning av antallet utesteder - men ville muligens fått spredd massene noe. Videre kunne man revidert de skjenkebevilgninger som allerede blit gitt - de utesteder som ofte har problematiske kunder burde straffes strengere. Det er iflg. norsk lov ikke anledning til å skjenke en person som allerede er "overstadig beruset". Dersom konsekvensene av slappe holdninger mtp. å skjenke berusede personer ble mer sviende ville utelivsbransjen tvinges til bedre kontroll.

Videre ville også en regulering av "skjenkestoppstidspunkt" (03:00) føre til at man også fikk spredd massene noe, og ikke minst - det ville bli lettere for oss å alle å finne en ledig taxi... Ville det vært en ide å la noen steder stenge 02:00, noen 03:00 og noen 04:00 f.eks? Hva med ett samarbeid mellom utelivsbransjen og taxi-bransjen som gjorde det økonomisk fordelaktig å dra hjem tidligere?

Ser også at denne modellen har noen svakheter, da især at effekten kunne blitt stikk motsatt. At det tvert i mot ville øke konsentrasjonen av mennesker på enkelte utesteder, allikevel mener jeg at summen av overnevnte forslag kunne vært en tanke.

Jeg tror faktisk att mange hadde revurdert sitt drikkemønster - dvs. dersom "ditt" sted kun var åpent på fredager - så hadde du gått ut på fredager. Mens de som gikk på ett "lørdagsted" ville gått ut på lørdager.

Personlig har jeg stor tro på at det å "spre" folk - er en god måte å ungå konflikter på...

Endret av KRZT
Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk at den norske arrogansen som vi er indoktrinert med. Jeg har et lite eksempel.

Når jeg gikk på byen i Perth, Australia, så skumpet jeg borti en kar en fuktig kveld. Det var tydelig at hans kveld også hadde vært fuktig. Hans reaksjon var å snu seg og si "Sorry mate, you all right?". Jeg hadde det fint, så jeg sa "Yeah, no problem". Vi tok det med et smil og gikk hver vår vei.

Jeg har også skumpet borti personer her i Norge på byen. Reaksjonen jeg får har som oftest vært "Se hvor du går a, jævla idiot.".

Det ser ut som om vi blir gretne i fylla. Andre blir glade. Spør ikke meg hvorfor.

Bare et tankekors.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...