iChristian Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 VG.no melder i dag at bare en av 20 taxisjåfører brukte bilbelte Det som overrasket meg mest er: Taxisjåfører i Norge er fritatt fra bilbeltepåbudet. Burde ikke taxisjåfører også måtte bruke bilbelte? og burde det ikke de, som kjører såpass mye vite at de burde bruke det selv om de ikke må? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 VG.no melder i dag at bare en av 20 taxisjåfører brukte bilbelte Det som overrasket meg mest er: Taxisjåfører i Norge er fritatt fra bilbeltepåbudet. Burde ikke taxisjåfører også måtte bruke bilbelte? og burde det ikke de, som kjører såpass mye vite at de burde bruke det selv om de ikke må? 7061439[/snapback] I prinsippet burde de vel det. Men en grunn til at mange taxisjåfører ikke bruker bilbelte er vel at de er redd for å bli ranet, en raner kan lett bruke bilbeltet til å kvele sjåføren. Lenke til kommentar
eab Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 I tillegg har jeg hørt mange si at "det er så tungvint å ta av og på beltet hver gang jeg skal ut av bilen og hjelpe en kunde"... Bullshit spør du meg Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Det er mer tungvint å ikke kunne gå selv fordi du ikke brukte bilbelte når du burde.. Lenke til kommentar
hanvar Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Jeg mener helt alvorlig at bilbelte burde vært frivillig å bruke i framsetet.. Beltet brukes jo kun for egen sikkerhet, ikke for andre sin. Så dersom en taxisjåfør velger å kjøre uten å sikre seg, så er det vel egentlig hans/hennes problem. Jeg kjører bil mange timer hver dag - kunne ikke falle meg inn å kjøre uten bilbelte. Men jeg bruker det for min egen del, ikke fordi jeg er redd for å få gebyr eller noe sånt. Jeg vet veldig godt hvilke krefter som virker i en kollisjon og fatter derfor ikke at noen velger å kjøre uten å sikre seg. Men jeg håper for all del de kopler ut airbagen når de kjører uten sikring. Utløsing av airbag (opptil 300 km/t) vil ta livet av en person selv i liten hastighet dersom ikke bilbeltet brukes. Overkroppen vil bli slengt framover - trenger vel ikke å si mer? Men for dem som sitter i baksete er det klart at beltet MÅ brukes. Uansett. Dette fordi personen ellers kan skade/ta livet av de som sitter framme i en kollisjon. Selv barn veier mye i kollisjonsøyeblikket når de blir slengt framover. Vi snakker om mange tonn, avhengig av farten når det smeller. Ingen får noen gang sitte bak meg uten å sikre seg, det er helt uaktuelt. Lenke til kommentar
Antarctica Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Jeg mener helt alvorlig at bilbelte burde vært frivillig å bruke i framsetet.. Beltet brukes jo kun for egen sikkerhet, ikke for andre sin. ------------------- Men for dem som sitter i baksete er det klart at beltet MÅ brukes. Uansett. Dette fordi personen ellers kan skade/ta livet av de som sitter framme i en kollisjon. Selv barn veier mye i kollisjonsøyeblikket når de blir slengt framover. Vi snakker om mange tonn, avhengig av farten når det smeller. Ingen får noen gang sitte bak meg uten å sikre seg, det er helt uaktuelt. 7063034[/snapback] Jeg liker den tankegangen din her, og skal selv begynne å bruke den siste som argument for drittunger som sitter på til meg =) Men den at det burde være frivillig å bruke fremme er vel litt på grensen. Men grunnen til at det er påbudt, vil jeg tippe er for at folk ikke vet hvilke krefter som er i gang. Og siden et dødsfall koster mye for Staten, er de vel kanskje litt interessert i å beholde livet til folket? Jeg vet ikke helt, men det er ikke usannsynlig... Samtidig har det vel litt med rykte til trafikk-Norge å gjøre...Men dette blir rein gjetting? Noen andre som har tanker om dette? Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Finnes det ikke fritak for bilbeltebruk for de med klaustrofobi også? For meg kan taxisjåførene gjøre som de vil,det er dem sjøl dette går utover.Bedre føre var enn etter snar. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Hvis jeg ikke tar helt feil gjelder fritaket for bilbelte alle yrkessjåfører her i landet? Lenke til kommentar
Torwar Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Hvis jeg ikke tar helt feil gjelder fritaket for bilbelte alle yrkessjåfører her i landet? 7066151[/snapback] Nei alle skal i utganspunktet bruke bilbelte påbudet er likt for alle. En annen ting er jo att det ikke er så mange som bruker det. Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 De som tar lappen på tung bil blir vist flere filmer om hva som skjer hvis man ikke har belte på. Det å se en semi rulle rundt er ikke noe ålreit syn det skal jeg skrive under på.Hvis man ikke blir slått ihjel inni i hytta mens bilen ruller,så blir man mest sansynelig slengt ut av frontruta hvis beltet ikke er på.Men det er riktig at mange slurver med belte her også,kanskje spesielt de som kjører distrubisjon. Uansett,man er sårbar i store biler også... Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Hvis jeg ikke tar helt feil gjelder fritaket for bilbelte alle yrkessjåfører her i landet? 7066151[/snapback] Det stemmer at yrkessjåfører har fritak for beltebruk. En kan tenke seg hvor upraktisk det er for f.eks. postbud å skulle feste og åpne setebeltet hvert 10. sekund når de kjøre fra postkassestativ til postkassestativ. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Unntakene gjelder ikke for alle yrkessjåfører, bare dem som er nevnt i §1 her. Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 (endret) Fra linken HeltNils posta. Påbudet om bruk av bilbelte og annet sikringsutstyr gjelder likevel ikke: a) når kjøretøyet står stille, b) under rygging, c) under kjøring i garasje, på parkeringsplass, bensinstasjon, verkstedområde eller lignende avgrenset område, d) under kjøring i lav hastighet der vedkommende med korte mellomrom må forlate sin plass, så som under utdeling av post eller aviser, eller ved renovasjonsarbeid eller lignende, e) når vedkommende har med legeerklæring som fritar fra å bruke bilbelte, f) for drosjesjåfør i tjeneste, g) for ledsager ved øvelseskjøring og førerprøve i klassene C, C1, D, D1, CE, C1E, DE og D1E der ledsager i bilbelte ikke rekker fram til rattet, h) sikringsutstyr til fastsetting av barnevogn. Endret 14. oktober 2006 av Stealth- Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 kjører taxi jeg. Bruker alltid bilbelte. For stress å ta av og på? Soh.. går raskt det. Jeg greier fint å ta av meg selen. Hoppe ut bilen. Springe rundt minibussen. Åpne døra og la folk komme inn. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 De som tar lappen på tung bil blir vist flere filmer om hva som skjer hvis man ikke har belte på. Det å se en semi rulle rundt er ikke noe ålreit syn det skal jeg skrive under på.Hvis man ikke blir slått ihjel inni i hytta mens bilen ruller,så blir man mest sansynelig slengt ut av frontruta hvis beltet ikke er på.Men det er riktig at mange slurver med belte her også,kanskje spesielt de som kjører distrubisjon. Uansett,man er sårbar i store biler også... 7066588[/snapback] Akkurat det å bli slengt ut av frontruta kan faktisk redde livet til sjåføren. Har nettopp vært en her nord der sjåføren ikke har brukt belte og faktisk reddet livet, det som skjedde var at bilen skar rett frem i en sving, og sjåføren ble slengt ut frontrua, bilen trillet over og hytta ble flatklemt. Hadde sjåføren hatt belte på seg der, hadde han neppe vært i live, istede slapp han unna med noen skrubbsår og slikt. Men nå skal det sies at det ikke er noe man bør gamble på, at man hører om at folk faktisk redder livet ved å ikke bruke belte, er i sterkt undertall, beltet redder flere liv enn det tar.! Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Hah, samme som faren til en jeg kjenner døde av at bilbeltet skjærte over pulsåren i halsen slik at han døde. Så nå vil hun ikke bruke bilbelte fordi det kan skje... Lurer på hva hun tror skjer hvis hun ikke bruker beltet... Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 er nokk mange sånne rundt omkring.. som har hørt at den og den personen overlevde pga. at han/hun ikke brukte belte.. Selv putter jeg belte på meg med engang når jeg setter meg i bilen, føler meg liksom "naken" uten. Og i personbilen har jeg en vanvittig irriterende beltevarsel lyd Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Og i personbilen har jeg en vanvittig irriterende beltevarsel lyd 7105192[/snapback] Kjører vel ikke tilfeldigvis en volvo? he he Uansett,er enig i at å utelate bilbeltet faktisk kan redde liv også,det har jo forekommet. Men oddsen er mindre. Og ja,det å bli kastet ut av frontruta kan være utslagsgivende på både godt og vondt avhengig av situasjonen. Lenke til kommentar
Wankstah Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Fra linken HeltNils posta. Påbudet om bruk av bilbelte og annet sikringsutstyr gjelder likevel ikke: a) når kjøretøyet står stille, b) under rygging, c) under kjøring i garasje, på parkeringsplass, bensinstasjon, verkstedområde eller lignende avgrenset område, d) under kjøring i lav hastighet der vedkommende med korte mellomrom må forlate sin plass, så som under utdeling av post eller aviser, eller ved renovasjonsarbeid eller lignende, e) når vedkommende har med legeerklæring som fritar fra å bruke bilbelte, f) for drosjesjåfør i tjeneste, g) for ledsager ved øvelseskjøring og førerprøve i klassene C, C1, D, D1, CE, C1E, DE og D1E der ledsager i bilbelte ikke rekker fram til rattet, h) sikringsutstyr til fastsetting av barnevogn. 7071382[/snapback] Bybussjåfører har også beltefritak. Lenke til kommentar
hanvar Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Hah, samme som faren til en jeg kjenner døde av at bilbeltet skjærte over pulsåren i halsen slik at han døde. Så nå vil hun ikke bruke bilbelte fordi det kan skje... Lurer på hva hun tror skjer hvis hun ikke bruker beltet... 7100554[/snapback] Dette er vel et bevis på at det ikke er nok bare å ha PÅ seg beltet - man må faktisk bruke det RIKTIG også. Er en fordel at det ikke ligger vridd eller strammer over halsen. Da kan det bli farlig i en eventuell kollisjon.. Dette lærer alle som tar førerkort på bil - hvordan bruke beltet riktig altså. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå