Gå til innhold

Hvilke av disse burde jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har de siste månedene vært villig til å kjøpe nytt kamera, men jo mer jeg leser om de aktuelle kameraene, jo vanskeligere har det blitt å velge et enkelt.

Nå står jeg igjen med disse alternativene:

Fujifilms 5600

Fujifilms 9500

Fujifilms 9600

Jeg kan ikke se at det er så stor forskjell mellom disse kameraene, annet enn prisforskjellen.

9500-utgaven var den jeg falt for først, men så kom 9600 og jeg ble usikker, selv om det bare virker å være små forskjeller. Prisen varierer dog fra 3000-5500 på disse tre kameraene.

Noen synspunkter?

Nå som jeg mer eller mindre var sikker på at det skulle Fujifilm, så har jeg blitt fortalt at jeg heller burde kjøpe en av årets utgaver fra Panasonic. Det skulle gi bedre bildekvalitet og ikke stå tilbake på mange av områdene hvor Fujifilm er dyktige. Jeg er ikke blitt noe klokere.

En siste kandidat er Canon powershot pro.

Jeg er student og vil nok med det første ikke ha råd til å utnytte et kamera med større potensiale enn disse digitalkameraene, men samtidlig vil ha et bedre kamera enn mitt nåværende lille pocketkamera.

Jeg leter etter et kamera i størrelsen 5000-7000 kr.

Det er viktig at jeg har muligheten til å forstørre bildene og likevel få god kvalitet, men etter hva jeg har lest burde det ikke kreve mer enn 6-7 megapiksler. Det har vel de fleste i denne prisklassen uansett.

Ellers er jeg glad i å ta bilder i naturen og gjerne noe sent, hvor det er lite lys. Det gjør jeg forresten mye, uansett på landet eller i byen. Ofte har jeg savnet bedre kvalitet der. Vet ikke helt hvilke faktorer som spiller inn her, men høy ISO tror jeg ihvertfall har stor betydning for bildekvaliteten. Fujifilm 9500 (og evt.9600?) har vel fått skryt på lite støynivå ved høy ISO..

Ellers har jeg hatt problemer med at kameraet må holdes ekstremt stabilt for å få gode bilder, noe som iblant kan være vanskelig. Er det faktorer jeg spesielt burde se etter på dette området?

Gjenstander i bevegelse har jeg ellers hatt problemer med. Hvilke faktorer skal jeg se etter for å få forbedret bildene av dette?

Til sist. Jeg skulle ønske at jeg hadde muligheten til å zoome inn mye mer enn hva tilfellet har vært med tidligere kameraer. Det har blitt utrolig mye støy veldig hurtig. Mitt neste kamera må være et hvor jeg kan zoome mye og likevel kunne få bilder av ok kvalitet.

Er en av Fujifilms 6500-9500 eller 9600 det rette kameraet for meg?

Håper på hjelp snarest mulig. Er så mye pent om høsten som jeg gjerne villa prøvd meg på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjenstander i bevegelse har jeg ellers hatt problemer med. Hvilke faktorer skal jeg se etter for å få forbedret bildene av dette?
Da burde du velge et kamera med optisk bildestabilisator. Ingen av Fuji-kameraene har vel dette. Gode kamera med optisk bildestabilisator:

Canon Powershot S3 IS

Panasonic Lumix FX7

Panasonic Lumix FZ50

DSLR vil havne på det mangedobbelte i pris om du skal ha like anvendelig optikk som disse superzoomkameraene.

Canon Powershot Pro (er vel Pro1 du mener) kan du glemme med det første. Det er utrolig tregt på autofokus.

Lenke til kommentar

Siden du nevner at du vil ha best mulig zoom, kan det jo nevnes at S9500/9600 har brennvidde på 28-300mm, mens Panasonic FZ30/50 (siden du nevner den, og siden jeg selv har FZ30) har 35-420mm. Det har altså litt dårligere vidvinkel enn Fuji, men vesentlig bedre tele.

Av andre detaljer verd å nevne er jo bildestabilisatoren som Afseth nevnte, og at LCD-skjermen på Panasonic kan vris helt rundt (og dermed beskyttes i vendt stilling), mens Fuji kun kan vippes litt opp og ned. Videre er det verd å nevne at LCD'en til Panasonic har bortimot dobbelt så høy oppløsning som Fuji, hvilket er betydelig. Jeg har prøvd begge, og sett forskjellen. En annen ting som kan nevnes er at linsa til Fuji kommer relativt langt ut ved zoom, det synes jeg personlig ble litt uhåndterlig, spesielt siden Panasonic'en ikke kommer en eneste mm. lenger ut, all bevegelse foregår inen i objektivet.

Jeg sier absolutt ikke at Fuji er noe drittkamera, begge har fått DIWA's gullmedaljeutmerkelse. Men det er visse ting som skiller dem, som kan være verd å ta med i betraktningen.

I positiv retning for Fuji's del, skal det være bedre støymessig med sin super-CCD.

Panasonic har fått litt kritikk for støy i høyere ISO, dette er forholdsvis berettiget kritikk. Men jeg kjører stort sett konsekvent ISO100, og innretter meg deretter. Hold kameraet i ro i dårlig lys, så kan Panasonic ta supre bilder.

se min kameraside for flere erfaringer og sammenlikninger mellom Panasonic/Fuji/Samsung

Lenke til kommentar

Hei og takk for flotte konkrete og hjelpende svar.

Det blir nevnt at Panasonic FZ30/50 brennvidde på 35-420mm og S 9500/9600 28/300mm- og at dermed Panasonic har bedre tele, men litt dårligere vidvinkel.

Når man, som jeg er helt i startfasen med "fotobegrep" så skjønner jeg ikke helt hva forskjellen på 28/300mm og 35/420mm er- men regner med at S9500/9600 og Panasonic her er at Panasonic med bedre tele kan ta bedre bilder av noe som er langt unna,men p.g.a. dårligere vidvinkel sliter med å få med mest mulig bredde i et bilde..Hehe dette hørtes noe dumt ut, men stemmer dette?

Har forøvrig printet ut diverse guides fra disse sidene og får vel noe mer kunnskap etter hvert.

De konkrete forskjellene på S9500 og 9600 er som jeg kan se:

S9600 har:

- større skjermstr.

- 2x digital zoom

- bedre nærgrense vidvinkel, makrogrense vidvinkel og makrogrense tele.

- bedre: største blender, minste blender vidvinkel, minste blender tele, og korteste lukketid(før: 1/2000, nå: 1/4000)

- Annen rekkevidde ved bruk av blits.

- Under søker og skjerm ser det ut som om det er noen forskjeller.

- S9600 er og noe større fysisk.

Alt i alt kan ikke jeg se de store forskjellene som gjør at jeg vil betale minst 1000 kr mer for S9600. Etter svar herfra vil jeg heller rette fokuset på andre kameraer.

Jeg utelukker med det første:

- Fujifilms tre utgaver.

- Canon Powershot Pro 1.

Jeg har da gått over til:

- Panasonic FZ50

Og evt. Olympus E-500

Vil Panasonic FZ50 være det beste valget for meg, som ønsker:

- God zoom

- Et kamera med optisk bildestabilisator

- Muligheter til å forstørre bilder å fortsatt ha ok bildekvalitet.

Kan noen guide meg til en side her hvor det står noe om ISO. Jeg synes at jeg for det meste kommer kommentarer som påpeker hvor mye støy som forekommer ved bruk av ISO over 100-200. Hva er da egentlig meningen med å ha muligheter helt opp til f.eks 3200 som FZ50?

Lenke til kommentar
Jeg har da gått over til:

- Panasonic FZ50

Og evt. Olympus E-500

(...)

Hva er da egentlig meningen med å ha muligheter helt opp til f.eks 3200 som FZ50?

7073130[/snapback]

FZ50 er et semikompaktkamera, mens Olympus E500 er et speilrefleks. Du trenger å kartlegge dine behov før du velger det ene fremfor det andre.

FZ50: Meget anvendelig optikk til en god pris i en kompakt pakning, men samtidig med manuelle funksjoner og mulighet for å stille fokus og zoom på "gamlemåten" (ringer på selve objektivet). Det at kameraet ikke har like god vidvinkel som mange andre, gjør at du må ta et skritt eller to tilbake for å få like mye med i bildet som et kamera som har bedre vidvinkel. Et problem hvis det plutselig står en vegg i veien. God vidvinkel hjelper deg på en måte å gå bakover "inn i veggen" om du skjønner hva jeg mener. Det finnes vidvinkelkonvertere, men det koster litt ekstra, og gjør kameraet litt større (de kan tas av når de ikke er i bruk).

E500: Skal du ha like anvendelig optikk som FZ50 må du regne med en del tusenlapper ekstra, men lysfølsomheten på bildesensoren er bedre (kan skru opp ISO ganske mye uten at det gjør bildene ubrukelige). Du kan også skifte objektiver og få tak i mye ekstrautstyr. En speilsøker er også å foretrekke fremfor elektronisk søker og skjermsøker. Kan dog ikke bruke skjermen som søker på DSLR (untatt et par tilfeller, der det kommer frem at kompromissene gjør det til en dårlig løsning). Er flere fordeler med både kompakt og speilrefleks fremfor det andre. Er skrevet mye om det her på forumet om du har lyst til å søke.

ISO opp til 3200 på kompaktkamera er tiltenkt de som lar seg imponere av spesifikasjoner, slik som asiatere spesielt. Der borte kjøpes det meste på grunnlag av merkenavn og spesifikasjoner, og kun det (har jeg nå hørt ihvertfall). At ISO3200 er fullstendig ubrukelig, er det ingen som bryr seg nevneverdig om (ei at 10 megapixler ikke gir noen fordel fremfor f.eks 8). Dette gjelder ikke i så stor grad speilrefleks da sensoren er større og tåler både mer megapixler og ISO. ISO 1600 på et speilrefleks kan være mye bedre enn ISO 400 på et kompaktkamera (avhengig av modeller).

Lenke til kommentar
Jeg ville sjekke ut Olympus E-500, men finner den ikke her på disse sidene. Istedet har jeg kommet over Canon Powershot S3 IS, som virker å oppfylle mine kriterier. Prisen er og gunstig. Er å finne til under 4000 kr!

7073294[/snapback]

Der kom det et innlegg til fra deg før jeg var ferdig med å svare på det forrige :)

Powershot S3 IS har ikke like god optikk som FZ50, men mulig de har mindre ISO støy. Den hadde det i forhold til forgjengere, FZ30, men FZ50 skal være bedre på dette enn forgjengeren.

S3IS er også et mye mindre profesjonelt bygget hus, uten like mange muligheter. Det har blant annet ikke ringene for manuell fokus og zoom, som jeg synes er en av de aller største fordelene med FZx0-serien. S3IS har også vanlige AA batterier, slik at oppladbare og lader bør kjøpes i tillegg (følger kun med engangsbatterier). I mange tilfeller er vanlige AA en stor fordel, da du kan stikke innom nærmeste kiosk om batteriene skulle gå tomme under en fotosession. Lithiumbatteriene på FZ50 er dog så gode at det ikke bør være noe problem om du er i nærheten av en lader en gang annenhver dag eller noe sånt. To batterier er heller ikke så dumt, og da skal det godt gjøres å ha problemer med lithiumbatterier. Det fine med lithium er at de ikke er like følsomme for kulde, og at de er lettere slik at kameraet ikke blir tyngre enn nødvendig.

Personlig synes jeg S3IS gir gode bilder, men er litt klumpete og ikke like letthåndterlig og stødig som FZ50.

Lenke til kommentar
Etter å kort lest ang. Olympus E-500, så er det ikke aktuelt.

Da gjenstår de to kameraene:

- Panasonic FZ50

-Canon Powershot S3 IS

Jeg ville valgt Panasonicen, først og fremst pga. zoom-ring og fokus-ring. Ut fra tester på nettet er ikke støynivået lenger noen bekymring, så det er stort sett løp og kjøp :o)
Lenke til kommentar

Med grunnlag i k-ryeng sin informasjon om støynivået, så vil jeg også påstå at både bildekvalitet og anvendelighet er bedre på FZ50 enn S3IS. For optikken er allerede bedre, og hvis støynivået nå er omtrent på samme nivå som S3IS, så er valget klart. Om man er villig til å bruke de ekstra kronene på det da.

Lenke til kommentar
Jeg ville valgt Panasonicen, først og fremst pga. zoom-ring og fokus-ring. Ut fra tester på nettet er ikke støynivået lenger noen bekymring, så det er stort sett løp og kjøp :o)

7073367[/snapback]

Sikter du til denne testen når det gjelder støy:

http://dpnow.com/2836a.html

Bedre har det kanskje blitt, men om det er bra nok må den enkelte vurdere selv, ut fra sine behov.

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
Sikter du til denne testen når det gjelder støy:

http://dpnow.com/2836a.html

Bedre har det kanskje blitt, men om det er bra nok må den enkelte vurdere selv, ut fra sine behov.

Jeg har sett på flere, men husker ikke i farten. Men testen du refererer til viser jo ganske klart at støynivået ikke er urovekkende. Man ser jo at detaljer forsvinner, antakelig som følge av støyfjerning, men det er godt nok for meg i hvert fall. Med mindre man skal skrive ut i veldig store størrelser (A3 og større), vil selv ISO1600 være brukbart, og fra ISO800 og nedover vil det bli bra. Må jo også huske på at selv film-kameraer har korning som blir tydeligere på høyere ISO, og som selvfølgelig også blir tydeligere i større forstørrelser...
Lenke til kommentar

Hei, jeg har kjøpt FZ50 og tatt litt over tusen bilder med dette til nå, og er meget godt fornøyd. Jeg var ute etter god zoom, og det er det i aller høyeste grad! Bildestabilisatoren fungerer også utmerket. Støynivået er blitt akseptabelt og ISO400 er ingen problem, ISO800 så ser man godt støy, men kan fortsatt printe ut 10x15 bilder uten at det sjenerer. Jeg har sammenlignet endel mot S3IS og støynivået er betraktelig bedre på FZ50 (med støyfjerning satt til høyeste nivå vel og merke). FZ50 er også betraktelig enklere å manøvrere i manuell modus enn S3IS. Optikken er relativt lysstterk og jeg har tatt endel innebilder i moderat lys med ISO400 og største blender åpning uten blits og fått (i mine øyne i hvertfall) godt resultat. Jeg skal dog investere i en ekstern blits etterhvert.

Jeg vurderte å kjøpe meg EOS350D (som er i samme prisklasse med kit-objektiv), men endte opp med FZ50 nettop på grunn av meget anvendelig optikk. Støynivået er selvfølgelig ikke på høyde med 350D, men jeg ville allikevel valgt FZ50 om jeg skulle valgt på nytt.

Lenke til kommentar
Jeg skal dog investere i en ekstern blits etterhvert.

Litt off-topic, men vil bare nevne at jeg da kan anbefale Metz 36 C2 til FZ30/50. Den sørger for at Panasonic'en også¨kan tas med på julebord o.l. der store lokaler gjør den innebygde blitsen til en vits, selv om den er relativt god selv. 36 C2 har både en del automatikk samt "full fres", og jeg har tatt alt fra nærbilder (under 1m) med svakeste automatikk rett i fleisen på motivet, samt på lang avstand i festlokaler på full fart, med meget gode resultater. Reflektoren kan reguleres i 4 trinn fra vidvinkel til tele slik at spredningen kan justers, samt vris i 5 trinn fra 90 til 180 grader. Meget god kombinasjon med Panasonic.

Husk forøvrig at du må sjekke om valgt blits passer til kameraet. Feil blits til digitalkameraet kan sørge for å knekke det grunnet feil/for hly triggerspenning.

Lenke til kommentar

Igjen god rådgivning.

Hadde jeg hatt råd og så for meg at jeg ikke skulle studere så lenge som i 2-3 år fremover, så ville jeg helt klart valgt et kamera som jeg kunne bygge videre på, men det får bli neste gang.

Finepix S6500 nevnte jeg i første innlegget uten at det senere ble kommentert. Uten at jeg har sett så nøye på detaljene rundt det kameraet, så kan vel det kameraet neppe kan være bedre enn de to senere utgavene som fikk noe kritikk her.

Jeg har mer eller mindre bestemt meg for FZ50`n, og skal bare innom forhandleren for å få sjekket den ut i mine hender. Forsto det slik at jeg kan ordne meg en ekstern blitz etter hvert om jeg vil det?

Kan man det til alle dig.kameraer eller:-) :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg har mer eller mindre bestemt meg for FZ50`n, og skal bare innom forhandleren for å få sjekket den ut i mine hender. Forsto det slik at jeg kan ordne meg en ekstern blitz etter hvert om jeg vil det?

Kan man det til alle dig.kameraer eller:-)

Nei, du må ha blitz-sko på kameraet. De fleste kameraer beregnet på litt avanserte brukere har det, men det finnes noen unntak, f.eks. Canon S3 IS.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...