Gå til innhold

TEC-radiator - en realistisk idè?

Anbefalte innlegg

Prøver å finne alternativer til dagens aktive og passive radiatorer og har kommet opp med en idè, som jeg tror jeg har så vidt hatt oppe her før.

Den går ut på å kjøle vannet med TEC.

Her er skissen til idèen:

post-45729-1160736731_thumb.jpg

Er idèen noe tess? Eventuelt med en eller to ekstra TECer (eller hva det måtte være) for overflatearealets skyld.

Jeg tror nok at en kobberribbe med litt dimensjoner kan greie jobben (selv om den blir jævlig varm vil jeg tro), så løsningen plasseres isåfall eksternt.

Edit: Hvor kraftig burde peltierelementet være? Har sett peltier på både 170W og 320W som jeg har lommebok til.

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Beklager, men jeg sier bare; huffameg, kort og godt.

Nøkkelord: Virkningsgrad.....

7066649[/snapback]

Jepp, er nok ikke første gangen noen har satt dette på "papiret".

Når det er sagt, så en på Xs som satt inn et 80W tec (tror det var det) i tillegg til radiatoren. Vanntempen hans gikk ned med 5 grader.

Lenke til kommentar

Du må vertfall ha et tec som er større enn samlet effekt som blir tilført systemet. Hvis du da har vannkjøling på cpu og gpu, og vil ha bra temp på vannet så må du kanskje ha 3-400W tec? Og så må du ha en ny vannkjøling på andre siden så du får fjernet varmen fra tec effektivt nok - med en stor(!) radiator.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Beklager, men jeg sier bare; huffameg, kort og godt.

Nøkkelord: Virkningsgrad.....

7066649[/snapback]

Jepp, er nok ikke første gangen noen har satt dette på "papiret".

Når det er sagt, så en på Xs som satt inn et 80W tec (tror det var det) i tillegg til radiatoren. Vanntempen hans gikk ned med 5 grader.

7070325[/snapback]

Grunnen til at tempen hans sank var nok mest sannsynlig at radiatoren han hadde fra før av ikke klarte å kjøle ned vannet godt nok...

Og NEI, dette er helt håpløst, fatter ikke at folk gidder å ta dette opp gang på gang, å bruke peltier til å kjøle ned vann har absolutt ingenting for seg.. Bruk heller pengene på en waterchiller eller noe, tusen ganger mer effektivt.. Dessuten så kan ikke peltierelementet være passivt kjølt, det vil bli altfor varmt, og hvis det blir varmt på varme-sida så stiger også tempen på kalde-sida..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...