reor Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Ovennevnte problemstilling ble et faktum og jeg ville sette pris på gode forslag til løsning.: Foranledning til skaden.: Noen naboer kontaktet det lokale renholdsverket og fikk erstattet vanlige papirbossspann med et stort på ca 1 m3. Regelen med å kun ha bossspannet stående ute i forbindelse med tømming hoppet de over for "hvem flytter et slikt "bossspann" opp og ned trapper"? Bossspannet har hjul med brems , men er ikke sikret mot å bli flyttet. Lokket er heller ikke sikret så andre enn naboene benytter bossspannet. Dette medfører at "spannet" svært fort blir fullt og kan bli stående fult flere uker før tømming. "Boss-spannet" er plasert på stedet av renovasjonsselskaet og inni vår hage uten vår tilatelse. I hagen er det planert et felt for bilparkering av husets biler og det er denne plassen som benyttes. Skaden.: En natt paserte en lystig gjeng bosspannet og de satte like godt fyr på et fult plastikkspann med 1 m3 papir. Flammene ble høye og slikket på altanene i fronten av huset. Både politi og brannvesen kom og fikk slokket brannen i spannet samt kjølt ned bilen min som befant seg for nær et flyttet brennende bossspann. Bilen er relativt ny med tokomponent lakk og lakksader for flerfoldige 1000 kr. Jeg bor i 2. etasje i et 2 etasjes hus og hadde altandør og vindu stående åpen. Leiligheten måtte vaskes ned etter brannen. Etterpå.: Politiet henla saken. De fant ikke brannstifterne. Bilforsikringsselskapet ville ikke dekke lakkskaden da de mente at denne måtte dekkes av naboer eller renovasjonsselskap. Hverken naboer eller renovasjonsselskap har sagt seg villig til noe som helst, og uken etter brannen var det kommet opp nytt tilsvarende boss-spann på samme sted og fortsatt uten sikring og uten vår tillatelse. Renovasjonsselskapet har utarbeidet endel retningslinjer som kunne ha forhindret skaden , men de kontrollerer ikke at retningslinjene blir fulgt. Hvordan kan saken løses? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Bilforsikringsselskapet ville ikke dekke lakkskaden da de mente at denne måtte dekkes av naboer eller renovasjonsselskap. 7060814[/snapback] Akkurat dette stusser jeg over. Hvis du har helkasko, så er det vel forsikringsselskapets problem å eventuelt kjøre regress mot naboer/renovajonsselskap? Jeg undrer meg over at de avfeier dette uten videre. Sjekk forsikringsavtalen din. Lenke til kommentar
reor Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2006 Jeg har helkasko på bilen. Etter hva jeg opfatter av forsikringsselskapet skal skaden på bil samt kostnader med nedvasking dekkes inn av enten renovasjonsselskapets eller naboenes forsikring. Etter hva jeg videre oppfatter så kunne jeg benytte egen villaforsikring for dekking av kostnader , noe jeg altså ikke har på denne leiligheten. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Jeg har helkasko på bilen. Isåfall ville jeg gått gjennom forsikringsavtalen, og sett om det virkelig er slik at du ikke er dekket "på bauger og kanter". Etter hva jeg opfatter av forsikringsselskapet skal skaden på bil samt kostnader med nedvasking dekkes inn av enten renovasjonsselskapets eller naboenes forsikring. Kanskje det da er like greit å kontakte de aktuelle forsikringsselskapene og legge frem situasjonen. Etter hva jeg videre oppfatter så kunne jeg benytte egen villaforsikring for dekking av kostnader , noe jeg altså ikke har på denne leiligheten. 7061379[/snapback] Sameiet / borettslaget har kanskje forsikring? Lenke til kommentar
reor Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2006 Nei boligsselskapet har ingen forsikringsdekning for slike saker. Når det gjelder bilforsikringen fremkommer noen untak "med liten skrift" uten at jeg oppfatter at dette har betydning for saken. Lenke til kommentar
reor Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 Ved bruk av kasko for å dekke inn utgifter til lakkskaden vil det være snakk om flere 1000 i egenandel+ forsikringstap de kommende 8 årene ( etter hva jeg har lest). Håper det finnes en bedre løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå