Gå til innhold

Cell med 12 HD signaler på skjermen samtidig (PS3)


Knebel

Anbefalte innlegg

De fleste fikk sikkert med seg den videoen som verserte hvor man viste real time motion capture med Cell prosessoren. Her er en videosnutt til, hvor de bl.a. viser en Cell som håndterer 12 HD TV signaler på en gang! :wow:

De viser også mer real time motion capture i slutten. Etter det jeg har forstått er dette noe man før limte pingpong baller på skuepillere for så å tegne over frame for frame for å få til. Så, intet mindre enn imponerende. :)

 

Kjør film!

 

Dette er ikke noe man kan forvente seg på en PS3 ut av boksen selvsagt, men det er da interessant og se hvilket potensiale det har dette lille vidunderet.

Det vil nok gjøre animasjonen i spill mer naturtro dersom man i utviklingsfasen kan kjøre motion capture av alle bevegelsene til folk i spillet fremfor å gjøre dette 'manuelt'.

Nå er så absolutt jeg ikke videre bevandret i utvikling av slike rutiner for spill, men jeg kan se for meg at det må da være noen fordeler å hente på dette.

 

Jeg gleder meg forøvrig til nexgen Eyetoy.. :D

 

PS: Vær så snill og ikke lag nok en flamewar av dette da. Respekter det for hva det er; Innovativt, og noe som kommer spillerne av alle format til gode.. :)

Bluray og Wiimote samt prising av konsoller har forøvrig ingenting med dette å gjøre...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De fleste fikk sikkert med seg den videoen som verserte hvor man viste real time motion capture med Cell prosessoren. Her er en videosnutt til, hvor de bl.a. viser en Cell som håndterer 12 HD TV signaler på en gang! :wow:

De viser også mer real time motion capture i slutten. Etter det jeg har forstått er dette noe man før limte pingpong baller på skuepillere for så å tegne over frame for frame for å få til. Så, intet mindre enn imponerende.  :)

7060769[/snapback]

 

Det er vel en stund siden man limte ping pong baller, tok frame for frame. Dagens spill som SC:DA som snart kommer bruker den teknologien du snakker om her.

 

Ikke dårlig at den kan vise 12 HD TV signaler på engang. Hva man skal bruke det til vet jeg ikke. Er det bra? Har ikke snøring. Jeg vet ikke engang hvor mange signaler X360 kan klare å vise samtidig.

Endret av avanore
Lenke til kommentar
snip

 

Det er vel en stund siden man limte ping pong baller, tok frame for frame. Dagens spill som SC:DA som snart kommer bruker den teknologien du snakker om her.

 

Ikke dårlig at den kan vise 12 HD TV signaler på engang. Hva man skal bruke det til vet jeg ikke. Er det bra? Har ikke snøring. Jeg vet ikke engang hvor mange signaler X360 kan klare å vise samtidig.

7060862[/snapback]

 

Som sagt, jeg er ikke den som er mest inne på slikt, men om man ser på ekstramateriale fra filmer og slikt, holdt de på med de pingpongballene bl.a. under filmingen av King Kong. Men det er jo sikkert 3-4 år siden den ble filmet og når det finnes måter å gjøre ting enklere på er det utrolig hvor fort teknologien går..

Men uansett, det er alt til oss, sluttbrukernes fordel.. :)

 

Det kan godt være at 3 kjerne teknologien som 360'en har kraft i bøtter og spann den, og det er det at de ikke eksponerer den så mye for offentligheten som man gjør med Cell.

 

Man kan forøvrig teste dette ut på PC'en i heimen. Selvfølgelig ikke nøyaktig, siden man har windows og alle prosessene den kjører i bakgrunnen. Men det kunne jo være artig å forsøke.

Det man kan gjøre er å se hvor mange videoer man kjøre opp med eks. vis VLC mediaplayer siden den støtter flere kilder samtidig.

Man trenger ikke være så nøye på om det er 720p eller whatnot, men det bør da være bra kvalitet og ikke itube og sånt.

 

Jeg sitter ikke hjemme nå, og har diverre ingen mulighet for å forsøke. :(

Noen som har lyst? Hvor mange videosnutter kan man klare?

 

:)

Lenke til kommentar
Blir ikke helt det samme å gjøre det på en PC. Da man har et OS i bakgrunnen og mye annet som tar kraft. Dessuten finnes det bare dual prosessor til PC (quad er under veis) og så må du få VLC til å benytte seg av begge prosessorene.

7060976[/snapback]

 

Selvsagt blir det ikke det samme, men det kunne jo være gøy å prøve. Er forøvrig ikke noe problem å legge VLC prosesser til den kjernen du ønsker.

 

Det er bare å trøkke ctrl/alt/del og gå inn på Task manager/processes. Høyreklikk på den VLC prosessen du ønsker å kjøre på en annen kjerne og du skal ha et valg over eller under 'set priority' som heter affinity eller noe sånt i den dur (husker ikke helt). Der kan du velge hvilken kjerne du vil at prosessen skal kjøre på.

 

Det er forøvrig greit å ha et 'meter' oppe som viser belastningen på de forskjellige prosessorene når du gjør dette slik at du kan laste nogenlunde likt..

 

Jeg tar dette på husk, så gi meg gjerne et ord om jeg tar feil.. :)

Lenke til kommentar
Dette er nok noe Cell er bra på ja, men nå vet vi vel ikke hvilken codec som er brukt eller komprimerings ration.

7061181[/snapback]

 

Det er riktig, men for å være litt Sherlock Holmes her må vi anta at skal de kalle det High def må det minst være 720p. Det ser forøvrig ut som om det er TV signaler, og det som er tilgjengelig av dette er i hovedsak mpeg-2.

Spekulasjoner selvfølgelig, og det kan selvfølgelig være etterbehandlet til xvid eller divx eller hva det måtte være. :)

Lenke til kommentar

Får ikke til å kjøre mer enn ett vindu i gangen i VLC, men kjører et til i quictime, og et annet igjen i mpeg streamclip. Så 3 HD-filmer kjører uten problemer samtidig på min Macbook Pro, får ikke testa flere i gangen. Men ser ikke helt viktigheten av dette, virker som et pr-jippo. Har jo ingen som helst tilknyttning til noe som helst som kan være av nytte, kun ren frame-pushing, noe som vel blir litt for enkelt når man i tillegg har ting som texturer, animasjoner, AI og slikt.

 

Men om man ser jævlig med video, og har en enorm oppmerksomhet og konsentrasjonsevne, så kan det vel brukes :)

Lenke til kommentar
Litt poeng i å få fram at det er 4 stk maskinar der, med kver sin Cell prosessor, og 3 stk digitale tuners.

 

3 x 4 = 12.

 

Det er ikkje Èin Cell prosessor som gjer dette.

7062871[/snapback]

 

Da var det ikke noe særlig å hoppe i taket for :ermm:

Endret av avanore
Lenke til kommentar
Litt poeng i å få fram at det er 4 stk maskinar der, med kver sin Cell prosessor, og 3 stk digitale tuners.

 

3 x 4 = 12.

 

Det er ikkje Èin Cell prosessor som gjer dette.

7062871[/snapback]

 

Hmm. Etter å nihørt på hva han egentlig sier; :hmm:

 

Det han sier er at det er 4 stk cell dev kits, hver med 3 digitale tv tunere som er satt opp i et nettverk med en 'home server' hvor 12 HD signal ble brakt sammen og vist i real time.

 

Da gikk vel muligens en del av magien ut av det hele. Men uansett denne 'home serveren' spiller da vitterlig av disse 12 HD signalene, selv om det streames fra 4 forskjellige dev kits. Skulle ikke det fremdeles kreve mye prosesseringskraft?

Lenke til kommentar
Korleis er den Cell-prosessoren som vart brukt her i forhold til den som er i PS3?

7062589[/snapback]

 

Det er den selvsamme. Det er bare den ene cellen de produserer per dato såvidt jeg har hørt. Det er vel og merke en mulighet for at disse modellene er førstesortering og har alle kjernene intakt. Det var jo snakk om at en av kjernene er for redundancy i produksjonen og blir låst.

 

Korriger meg gjerne om det er noen som vet noe bedre.. :)

Lenke til kommentar
Skulle jeg ikke gjøre det? Uansett hva du sier, så er topic missvisende. Men er vel ingen som sier noe imot at det er bra at klarer å kjøre 12 HD filmer med 4 PS3 linket sammen.

7063314[/snapback]

 

Men uansett denne 'home serveren' spiller da vitterlig av disse 12 HD signalene, selv om det streames fra 4 forskjellige dev kits. Skulle ikke det fremdeles kreve mye prosesseringskraft?

 

EDIT: Om du gidder å se på videoen vil du se at det ikke er 4 ps3er. PS3 står i parantes i emnetittelen fordi dette har til dels relevans for PS3 da det står en cell i den.. :)

Endret av Fhj
Lenke til kommentar
Om du gidder å se på videoen vil du se at det ikke er 4 ps3er. PS3 står i parantes i emnetittelen fordi dette har til dels relevans for PS3 da det står en cell i den.. :)

7063347[/snapback]

 

Det kan også bety at dette handler om PS3. Du postet jo dette på konsoll tråden ;)

Uansett så fikk vi svar at de ikke blir kjørt fra maskin

Lenke til kommentar
Men ser ikke helt viktigheten av dette, virker som et pr-jippo. Har jo ingen som helst tilknyttning til noe som helst som kan være av nytte, kun ren frame-pushing, noe som vel blir litt for enkelt når man i tillegg har ting som texturer, animasjoner, AI og slikt.

 

Men om man ser jævlig med video, og har en enorm oppmerksomhet og konsentrasjonsevne, så kan det vel brukes :)

Dette er en av tingene Cell er produsert spesifikt for å gjøre. At den også finnes i PS3 har lite og ingenting med denne saken å gjøre.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Cell_microprocessor#Home_cinema

Reportedly, Toshiba is considering producing HDTVs using Cell. They have already presented a system to decode 48 MPEG-2 streams simultaneously on a 1920×1080 screen.[15][16] This can enable a viewer to choose a channel based on dozens of thumbnail videos displayed simultaneously on the screen.

 

Hva en slik signalprosessor kan gjøre er uansett for meg like spennende som at Suns Niagara II kan prosessere få 12345 IO/s mot en Oracle database eller at Itanium 2 har 54321 MF/s. Lite med andre ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...