Gå til innhold

LCD-spørsmål - Nokia-lcd

Anbefalte innlegg

Det skulle vel i teorien være mulig å bruke en skjerm fra en mobiltelefon, f.eks. en Nokia 3310 (som jeg har liggende demontert). Greit nok med tilkoblingen til PC. Den programmeringsmessige-kontakten med displayet skal jeg klare å få fiksa til, men det var denne koblingen da. Noen som vet hvordan jeg skal koble til displayet?

Edit: Finner ikke noe på nettet om dette, så dersom "vi" på forumet bruker litt tid på dette, kan det faktisk bli første gang dette er gjort...

[ Denne Melding var redigert av: vell på 2002-11-05 14:03 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

vell skrev (2002-11-05 14:02):

Det skulle vel i teorien være mulig å bruke en skjerm fra en mobiltelefon, f.eks. en Nokia 3310 (som jeg har liggende demontert). Greit nok med tilkoblingen til PC. Den programmeringsmessige-kontakten med displayet skal jeg klare å få fiksa til, men det var denne koblingen da. Noen som vet hvordan jeg skal koble til displayet?

Edit: Finner ikke noe på nettet om dette, så dersom "vi" på forumet bruker litt tid på dette, kan det faktisk bli første gang dette er gjort...

[ Denne Melding var redigert av: vell på 2002-11-05 14:03 ]

Kult :smile: Det enkleste hadde vært å finne datablad på displayet, så kan man skrive en saklig driver i C eller lignende.

Kan du ta et bilde av alle pinnene som brukes for å få kontakt med displayet? Du har typisk en del pinner som brukes til data (4 eller 8 bit) og så noen kontrollsignaler 3 stk kanskje og så strømforsyning og kontrastjustering. Få gjerne et skikkelig closeup bilde så man kan "lese" om det står noe fornuftig på kretskortet.

Jeg vil anta at et display i en mobil er en parallel kommunikasjonssak, da seriell driving kan bli litt vondt...

Lenke til kommentar

Quote:

hce skrev (2002-11-05 14:08):

Kult :smile: Det enkleste hadde vært å finne datablad på displayet, så kan man skrive en saklig driver i C eller lignende.

Kan du ta et bilde av alle pinnene som brukes for å få kontakt med displayet? Du har typisk en del pinner som brukes til data (4 eller 8 bit) og så noen kontrollsignaler 3 stk kanskje og så strømforsyning og kontrastjustering. Få gjerne et skikkelig closeup bilde så man kan "lese" om det står noe fornuftig på kretskortet.

Jeg vil anta at et display i en mobil er en parallel kommunikasjonssak, da seriell driving kan bli litt vondt...

HC, vår venn R. Apeland har et display fra en 7110 som han skal styre med en mikrokontroller fra ATMEL! Det er Atmel som leverer kontrollere til Nokia for å styre slike ting... Det var visstnok bare å koble i vei og skrive...

K.E.

Lenke til kommentar

Litt off-topic (men ikke så veldig): Jeg fikk noen gamle personsøkere (med tekst) på jobben. De heter Motorola Advisor. Har prøvd å finne spec på displayet på dem, men det er ikke så lett. (Displayet er festet med en påloddet flatkabel til 'hovedkortet', og så er selve mottageren koblet til med en 8-pins kontakt. Noen som vet noe om disse?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Quote:

Typhon skrev (2002-12-04 16:57):

Kjenner jo en som jobber på Telehuset i Drammen jeg da Kanskje han kan få tak i noe info fra Nokia?

Jeg er 100% sikker på at LCD displayet drives av en mikrokontroller fra Atmel (www.atmel.com). Hva slags mikrokontroller aner jeg ikke, men det burde bare være å åpne og se på ICene rundt displayet og slå opp nummerene de har på ryggen :smile:

Uansett, lykke til, blir sikkert fett :smile: Og er jo verdens beste unnskyldning til ikke å lese til eksamen...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Så du hadde skrevet en mail til meg i dag, Vell.

Jeg har kretsskjema over Nokia 3310. Nå er ikke jeg spesielt dyktig på elektronikk, men slik jeg kan se fra skjemaet har ikke LCDn i 3310 noen separat LCD-kontroller. Signalene kommer rett fra CPUen (MAD2)

Pinkonfigurasjonen er slik (tror jeg):

ROW(5:0) Pixel rad 6Bits?

COL(4:0) Pixel kolonne 5Bits?

LCDENX LCD Enable?

TXP ?

LCDRSTX ?

SDATA Serial Data

SCLK Serial Clock

Skjemaer over de fleste Nokia-telefoner finnes på nettet, men kan være vanskelig å finne. Har mistet :-? linken der jeg fant de jeg har... så ikke spør meg hvor det finnes.

Lenke til kommentar
Så du hadde skrevet en mail til meg i dag, Vell.

Jeg har kretsskjema over Nokia 3310. Nå er ikke jeg spesielt dyktig på elektronikk, men slik jeg kan se fra skjemaet har ikke LCDn i 3310 noen separat LCD-kontroller. Signalene kommer rett fra CPUen (MAD2)

Pinkonfigurasjonen er slik (tror jeg):

ROW(5:0) Pixel rad 6Bits?

COL(4:0) Pixel kolonne 5Bits?

LCDENX LCD Enable?

TXP ?

LCDRSTX ?

SDATA Serial Data

SCLK Serial Clock

Skjemaer over de fleste Nokia-telefoner finnes på nettet, men kan være vanskelig å finne. Har mistet :-? linken der jeg fant de jeg har... så ikke spør meg hvor det finnes.

http://www.gsmzone.co.uk/Manuals/Nokia/Nok...nual/ub4_08.pdf

står det koblingsskjema for 3310, men ingen forklaringer...dette kan man imidlertid delvis hente ut av 5110 sin manual:

http://www.gsmzone.co.uk/Manuals/Nokia/Nok...anual/04uif.pdf

LCDRSTX: Lcd reset

Lenke til kommentar

Jeg er veldig usikker på hvem som lager kontrolleren i displayet, men uansett finnes det en "bruksanvisning" på hvordan man bruker en AVR sammen med et 7110-display på www.avrfreaks.net.

Imidlertid krever dette utstyr til å programmere AVR'en, f.eks STK 500 o.l.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...