xhenrik Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 Det skulle vel i teorien være mulig å bruke en skjerm fra en mobiltelefon, f.eks. en Nokia 3310 (som jeg har liggende demontert). Greit nok med tilkoblingen til PC. Den programmeringsmessige-kontakten med displayet skal jeg klare å få fiksa til, men det var denne koblingen da. Noen som vet hvordan jeg skal koble til displayet? Edit: Finner ikke noe på nettet om dette, så dersom "vi" på forumet bruker litt tid på dette, kan det faktisk bli første gang dette er gjort... [ Denne Melding var redigert av: vell på 2002-11-05 14:03 ] Lenke til kommentar
hce Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 Quote: vell skrev (2002-11-05 14:02):Det skulle vel i teorien være mulig å bruke en skjerm fra en mobiltelefon, f.eks. en Nokia 3310 (som jeg har liggende demontert). Greit nok med tilkoblingen til PC. Den programmeringsmessige-kontakten med displayet skal jeg klare å få fiksa til, men det var denne koblingen da. Noen som vet hvordan jeg skal koble til displayet?Edit: Finner ikke noe på nettet om dette, så dersom "vi" på forumet bruker litt tid på dette, kan det faktisk bli første gang dette er gjort...[ Denne Melding var redigert av: vell på 2002-11-05 14:03 ] Kult :smile: Det enkleste hadde vært å finne datablad på displayet, så kan man skrive en saklig driver i C eller lignende. Kan du ta et bilde av alle pinnene som brukes for å få kontakt med displayet? Du har typisk en del pinner som brukes til data (4 eller 8 bit) og så noen kontrollsignaler 3 stk kanskje og så strømforsyning og kontrastjustering. Få gjerne et skikkelig closeup bilde så man kan "lese" om det står noe fornuftig på kretskortet. Jeg vil anta at et display i en mobil er en parallel kommunikasjonssak, da seriell driving kan bli litt vondt... Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 Quote: hce skrev (2002-11-05 14:08):Kult :smile: Det enkleste hadde vært å finne datablad på displayet, så kan man skrive en saklig driver i C eller lignende.Kan du ta et bilde av alle pinnene som brukes for å få kontakt med displayet? Du har typisk en del pinner som brukes til data (4 eller 8 bit) og så noen kontrollsignaler 3 stk kanskje og så strømforsyning og kontrastjustering. Få gjerne et skikkelig closeup bilde så man kan "lese" om det står noe fornuftig på kretskortet.Jeg vil anta at et display i en mobil er en parallel kommunikasjonssak, da seriell driving kan bli litt vondt... HC, vår venn R. Apeland har et display fra en 7110 som han skal styre med en mikrokontroller fra ATMEL! Det er Atmel som leverer kontrollere til Nokia for å styre slike ting... Det var visstnok bare å koble i vei og skrive... K.E. Lenke til kommentar
asdfteam Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 Litt off-topic (men ikke så veldig): Jeg fikk noen gamle personsøkere (med tekst) på jobben. De heter Motorola Advisor. Har prøvd å finne spec på displayet på dem, men det er ikke så lett. (Displayet er festet med en påloddet flatkabel til 'hovedkortet', og så er selve mottageren koblet til med en 8-pins kontakt. Noen som vet noe om disse? Lenke til kommentar
[+Glasius+] Skrevet 14. november 2002 Del Skrevet 14. november 2002 Har man kommet noe lenger med dette prosjektet? Jeg kunne godt tenke meg å få litt info om dette.. Sitter på en mengde ødelagte mobiler med fungerende display.. Lenke til kommentar
Krishell Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 Har som de fleste nokia eiere en hel haug pga dårlig kvalitet. men dette vil jeg høre mere om Lenke til kommentar
xhenrik Skrevet 4. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2002 Har bare lagt det litt til siden grunnet MANGE eksamener nå i desember..... Skal se på det så snart jeg kan. Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 4. desember 2002 Del Skrevet 4. desember 2002 Kjenner jo en som jobber på Telehuset i Drammen jeg da :wink: Kanskje han kan få tak i noe info fra Nokia? Lenke til kommentar
hce Skrevet 4. desember 2002 Del Skrevet 4. desember 2002 Quote: Typhon skrev (2002-12-04 16:57):Kjenner jo en som jobber på Telehuset i Drammen jeg da Kanskje han kan få tak i noe info fra Nokia? Jeg er 100% sikker på at LCD displayet drives av en mikrokontroller fra Atmel (www.atmel.com). Hva slags mikrokontroller aner jeg ikke, men det burde bare være å åpne og se på ICene rundt displayet og slå opp nummerene de har på ryggen :smile: Uansett, lykke til, blir sikkert fett :smile: Og er jo verdens beste unnskyldning til ikke å lese til eksamen... Lenke til kommentar
muffe Skrevet 4. desember 2002 Del Skrevet 4. desember 2002 He..He.. Artig prosjekt. Jeg melder meg halvveis på. Har ingen skrapet nokia telefon, men det er jo ikke vanskelig å skaffe. Skal se om jeg får det til. Lenke til kommentar
_mgr_ Skrevet 4. desember 2002 Del Skrevet 4. desember 2002 Nokia display MÅ jo bare bli bedre enn "vanlig" 20x4 display! I grunnen en _GOD_ idé! Lenke til kommentar
Novec Skrevet 4. desember 2002 Del Skrevet 4. desember 2002 Hmm... Jeg _tror_ ikke jeg har mista min gamle Panasonic GD92, den jeg tilfeldigvis mista en drink oppi. Den har jo et ganske snasent lite display. Gruble, fundere... Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Så du hadde skrevet en mail til meg i dag, Vell. Jeg har kretsskjema over Nokia 3310. Nå er ikke jeg spesielt dyktig på elektronikk, men slik jeg kan se fra skjemaet har ikke LCDn i 3310 noen separat LCD-kontroller. Signalene kommer rett fra CPUen (MAD2) Pinkonfigurasjonen er slik (tror jeg): ROW(5:0) Pixel rad 6Bits? COL(4:0) Pixel kolonne 5Bits? LCDENX LCD Enable? TXP ? LCDRSTX ? SDATA Serial Data SCLK Serial Clock Skjemaer over de fleste Nokia-telefoner finnes på nettet, men kan være vanskelig å finne. Har mistet :-? linken der jeg fant de jeg har... så ikke spør meg hvor det finnes. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Så du hadde skrevet en mail til meg i dag, Vell. Jeg har kretsskjema over Nokia 3310. Nå er ikke jeg spesielt dyktig på elektronikk, men slik jeg kan se fra skjemaet har ikke LCDn i 3310 noen separat LCD-kontroller. Signalene kommer rett fra CPUen (MAD2) Pinkonfigurasjonen er slik (tror jeg): ROW(5:0) Pixel rad 6Bits? COL(4:0) Pixel kolonne 5Bits? LCDENX LCD Enable? TXP ? LCDRSTX ? SDATA Serial Data SCLK Serial Clock Skjemaer over de fleste Nokia-telefoner finnes på nettet, men kan være vanskelig å finne. Har mistet :-? linken der jeg fant de jeg har... så ikke spør meg hvor det finnes. På http://www.gsmzone.co.uk/Manuals/Nokia/Nok...nual/ub4_08.pdf står det koblingsskjema for 3310, men ingen forklaringer...dette kan man imidlertid delvis hente ut av 5110 sin manual: http://www.gsmzone.co.uk/Manuals/Nokia/Nok...anual/04uif.pdf LCDRSTX: Lcd reset Lenke til kommentar
kyre Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Er ikke lcden i 3210 grafisk vill det ikke være langt væer og code for ?? Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Jeg er veldig usikker på hvem som lager kontrolleren i displayet, men uansett finnes det en "bruksanvisning" på hvordan man bruker en AVR sammen med et 7110-display på www.avrfreaks.net. Imidlertid krever dette utstyr til å programmere AVR'en, f.eks STK 500 o.l. Lykke til! Lenke til kommentar
resac Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Denne ideen er megabra, men bare tenk deg å ta displayet til en Ericson P800!!!!!!! d hadde vært sinnnsykt Lenke til kommentar
Fjaslokt Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 Hva med å bruke displayet fra en Gme Boy Color, eller en Game Boy Advance? Lenke til kommentar
Papirpose Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Selv om posten er litt gammel, må jeg si jeg liker idèen Har en ødelagt 3210 liggende, med skjerm som fungerer. Skulle gjerne likt å finne ut hvordan man kobler no slikt til PC'en. Lenke til kommentar
Xargo Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 har en 5110 liggende kanskje det displayet hadde vært bra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå